جزییات جدید درباره برگزاری جشنواره های سینمایی/ تصمیم برای اکران آنلاین رستاخیز با مالکان فیلم است


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری آنلاین حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی امروز 19 مردادماه 1399 در حال برگزاری است. وی از صحبت مقدماتی پرهیز کرد و بلافاصله به پاسخ دهی به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی در پاسخ به اولین سوال در مورد برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه و حقیقت به صورت مجازی گفت: در یک جشنواره جنبه های رقابت، نمایش، بازار و… دارد. در حال حاضر همانطور که اطلاع رسانی شده است. دبیرخانه های پنج گانه روی مدل های مختلف برگزاری در حال بررسی هستند تا ببینند چقدر از هر جشنواره را به صورت مصداقی را به صورت معمول برگزار کنیم و چقد رآن را به صورت بدیل و مجازی. برای جشنواره فیلم کوتاه تهران و حقیقت شاید بشود ظرفیت هایی ایجاد کرد.

انتظامی تاکید کرد: جشنواره هایی که فیلم های تجاری در آن هستند و بیم سرقتشان وجود دارد باید راهکار مناسب دیده شود.

وی بیان کرد: به دنبال تعریف جدید در مورد حکمرانی فرهنگی هستیم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی هستند که تا به نتیجه برسیم و منتظر تعیین تکلیف مراجع تخصصی بالا دستی هستیم تا تکلیف وزارت ارشاد را مشخص کنند.

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد انحلال شورای پروانه ساخت گفت:همه دستگاه های اجرایی مکلفند که دستورات و قوانین بالادستی را اجرا کنند حتی اگر با آن مخالف باشند و یا فکر کنند که زمان آن منقضی شده است اما سیاستگذاری در مورد اجرای آن را می توان متناسب با زمانه انجام داد و در این زمینه دستمان باز است.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره حواشی شورای صنفی نمایش، تشکیل شورای صنفی نمایش جدید را مطابق با آیین نامه اکران دانست و گفت: این شورا همان ‌طور که از نامش معلوم است شورایی صنفی است که همه ذی نفعان در امر اکران در آن حضور دارند یعنی انجمن سینماداران، انجمن پخش کنندگان تهیه کنندگان و …. . من که معتقد به شفافیت هستم و یکی از وجوه شفافیت انتشار ضوابط است؛ مطابق نظام نامه منتشر شده در صورتی که یکی از صنوفی که به صورت سنتی عضو شورای صنفی نمایش هستند،جامعیت نداشته باشد و یا اینکه نتوانند و یا نخواهند نماینده ای را معرفی کنند، معاونت ارزشیابی سازمان، فردی را که عضو آن صنف است انتخاب می کند تا روند اکران با مشکل روبرو نشود. یک یاز پیشنهادات در این خصوص این بود که تا زمان رفع شرایط ویژه کرونا ستاد کرونا صرفا تصمیم گیرنده در خصوص اکران باشد که همین الان موارد مهم را به همین ستاد که ترکیبی متفاوت است ارائه می دهند.

وی در پاسخ به درخواستی مبنی بر توجه به رسانه های رسمی بیش از کانال ها و صفحات فضای مجازی بیان کرد: نفس همین جلسه ای که در حال برگزاری است نشان دهنده تصمیم ما برای توجه به رسانه های رسمی است. خبرهای جلسات را هم روابط عمومی سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن منتشر می کنند تا به دست اهالی رسانه برسد تا مانع بروز مشکلاتی در انتشار اخبار رسانه های رسمی بشود.

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد اکران آنلاین فیلم رستاخیز در محرم و صفر امسال گفت: مجوز نمایش فیلم رستاخیز صادر شده و عرضه آن در نمایش خانگی یا وی او دی به تصمیم مالکان آن بر می گردد که البته فارابی هم یکی از مالکان آن است و باید اجماع صورت پذیرد.

وی در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر توضیح داد: یکی از پیش فرض های ما برای برگزاری یک جشنواره وجود تعداد مکفی برای آثار است که با اطلاعاتی که ما داریم تولید ها در دست انجام هستند و امکان برگزاری جشنواره را از این منظر داریم چرا که پیش ‌بینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. اما برگزاری جشنواره فجر از ابعاد دیگری باید بررسی شود که مهمترین آنها امکان نمایش آثار و حضور مردم در سینماها با توجه به شرایط بوجود آمده به واسطه بروز بیماری کرونا است که در حال بررسی این جوانب هستیم.

وی در مورد تولید روز افزون آثار سطح پایین در سینمای ایران گفت: ساست های سازمان که منتج به ت=غییر این وضعیت است قابل بررسی است. از اواخر سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی طرح هایی آغاز شده در دست پیگیری است به عنوان مثال طرح دیگری با پیش فرض اینکه سینمای ما سینمای بیگ پروداکشن نیست به ده نفر مبلغ سی صد میلیون نفر به صورت بلاعوض برای تولید فیلم با هزینه کم اختصاص داده شده و یا اینکه کمک به اکران فیلم هایی که امکان اکران نیافتند از این دست سیاست ها است.

انتظامی ادامه داد: حتی فراخوانی که راجع به فیلمنامه از سوی بنیاد فارابی منتشر شده با آسیب شناسی در مورد فیلمنامه انجام شده و معطوف به تولید است. حتی برای تولید آثار اقتباسی فراخوان داده اند که باید حتما توسط یک تهیه کننده ارائه شود و در صورت تصایید و تولید، حتما یا خریداری می شود یا حمایت می شود. حتی طبق آماری که در اختیار دارم با توجه به اینکه شورای پروانه ساخت با توجه به شرایط فعلی، طی پنج ماه گذشته از سال جاری، تنها ده جلسه داشته و سی و نه پروانه ساخت صادر کرده که از این میان 46 درصد آن به کارگردان اولی ها تعلق دارد در حالی که در سال گذشته 29 درصد این مجوزها به آنها اختصاص داشته که این نشان گر توجه ما به کارگردانی جوان ها که معمولا خلاق تر هستند، است. 

انتظامی افزود: چندی پیش جلسه ای با کارگردان های متولد بعد از انقلاب داشتم که برایم تکان دهنده بود آنها می گفتند چرا ما نمی توانیم برای کار خودمان تهیه کننده باشیم و حتما باید یک تهیه کننده سنتی و با سابقه را برای تهیه کارهایمان معرفی کنیم. پس از آن جلسه، زمینه حضور تهیه کننده اولی ها را که غالبا جوان هستند را فراهم کردیم. در انجمن سینمای جوان با وجود محدودیت اعتبارات، رشد تولید هفت برابری داشتیم. سال گذشته پنج هفتم و امسال شش هفتم از این اعتبارات به کارگردان های خارج از تهران تعلق می گیرد.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: جهت گیری ها و سیاست های سازمان سینمایی به همراه سیاست های محدود کننده برای فیلم هایی که ویژگی فرهنگی آنها کمتر است نشان دهنده نگاه ما به فرهنگی تر شدن سینما است.

این گزارش ادامه دارد…

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code