خبرنگاران از گنجینه مرمت شده موزه هنرهای معاصر بازدید کردند/شرط افزایش آثار گنجینه


به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، تور بازدید رسانه ای از مراحل پایانی مرمت موزه هنرهای معاصر تهران پیش از ظهر امروز و با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه و مجید حبیبی نژاد پیمان کار برگذار شد. 

هادی مظفری در بخش ابتدایی این برنامه توضیحات مختصری در مورد نحوه انتقال آثار گنجینه و مراحل مرمت موزه ارائه کرد و گفت: در دو فاز مرمت را شروع کردیم و اکنون در کل پروژه پیشرفت ۹۱ درصدی کرده ایم که درصد کم باقی مانده به انتقال آثار به گنجینه و انجام برخی تست های نهایی بر می گردد.

وی افزود: در گنجینه، مجموعه ریل ها و ماشینری تعویض شده و تعداد ۸۶ ریل به ۱۰۶ ریل افزایش پیدا کرده است. 

مظفری با اشاره به تلاش دست اندرکاران برای تسریع امور مرمت گفت: موزه هنرهای معاصر از آخرین مراکزی بود که پیش از نوروز و در روزهای آخر اسفندماه تعطیل شد و از نیمه فروردین هم به طور تمام وقت امور مرمت را پیگیری کرد.

در ادامه مجید حبیبی نژاد: به سازی و مرمت گنجینه کار ویژه ای بود چرا که بعد از چهل سال بنای موزه برای مرمت باز می شد و وضعیت عجیبی داشت به عنوان مثال  کانال دور تا دور گنجینه پر شده بود. با توجه به نیاز گنجینه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به صورت اختصاصی طراحی شد چرا که براساس استانداردهای جهانی، دمای هوا و رطوبت باید در اندازه خاصی و مثلاً 

دمای هفده درجه باشد. به همین منظور هوارسان با ظرفیت هفت هزار فوت در دقیقه به صورت اختصاصی برای اینجا تهیه و تعبیه شده است.

وی افزود: دیوارهای نم گرفته ترمیم شده است. نه فضای مختلف گنجینه ترمیم شده و یک بخش مرمت به آن اضافه شده است. بخش هایی به عنوان سالن غذاخوری، محل استراحت حفاظت فیزیکی طراحی و اجرا شده است.گنجینه اصلی به بخش های آثار چاپی، کاغذی و گنجینه مجسمه ها تقسیم شده است. ضمن به سازی کف و نورپردازی تلاش کرده ایم که اصالت موزه حفظ شود و به این منظور ما موزه را به اصالت اول برگردانده ایم. برای کف از همان موزائیک های بتون گرانیتی قبلی استفاده کرده ایم و پس از ساب زدن آنها با لایه لیتیوم سیلیکات پوشانده ایم تا طرح اولیه آن حفظ شود.

وی افزود: هواسازها و سیستم الکتریکی به صورت اتومات و کامپیوتری کنترلی می شود و خبر خوب اینکه کلیه این ریل ها و ماشینری توسط مهندسین ایرانی تولید شده است.

هادی مظفری هم تاکید کرد: در مرمت آثار فرهنگی و ساختمان های با ارزش باید دقت شود که چیزی به آنها ملحق نشود و بعد از مرمت این احساس نشود که تغییر اساسی کرده است.

حبیبی نژاد ادامه داد: از نکات ویژه این مرمت افزودن حفاظت آتش نشانی سیستم یکپارچه اتفاق حریق به همه فضاها است. در عین حالی که راهروی سابق به فضای مشترک خدمات نمایشگاهی تغییر کرده و فضای دیگری به عنوان اتاق مرمت آماده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارهای انجام شده نمود ظاهری ندارد گفت: استفاده از ۱۵۰۰ متر لوله و ۱۰۰۰ متر کابل برق در همین فضا نشانگر بزرگی کار است. ضمن اینکه کلیه درهای ورودی امنیتی شده اند و امکان تعریف سطح دسترسی برای افراد محدود وجود دارد.

مظفری در ادامه گفت: با توجه به حجم آثار گنجینه مجزایی به مجسمه اختصاص یافته است و سالن سابق خدمات نمایشگاهی به این امر تعلق گرفته است. قفسه های این سالن از زمان افتتاح موزه حفظ شده و به همان صورت در این بخش نصب شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در مورد پیش بینی فضا برای افزایش تعداد آثار گنجینه گفت: واقعیت این است که فضای موزه در ابتدا برای هفتصد اثر طراحی شده اما در حال حاضر در گنجینه موزه سه هزار و دویست اثر وجود دارد که همین تفکیک بخشها به آثار چاپی، کاغذی و مجسمه برای مدیریت آنها است.

مدیر هنرهای تجسمی ارشاد ادامه داد: تلاش می کنیم بعد از اتمام مرمت بر تعداد آثار اضافه کنیم اما اصولاً چنین امری به صورت کلان، نیازمند ساختمان سازی و ساختن موزه شماره ۲ است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code