ماجرای مصاحبه با اینفلوئنسر تازه کارگردان شده چه بود؟


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، طی روزهای گذشته صدور مجوز کارگردانی برای یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به موضوع داغ محافل سینمایی و مردم علاقمند تبدیل شد. داستان از آنجا شروع شد که در خبری که روابط عمومی سازمان سینمایی در مورد جدیدترین مصوبات شورای پروانه ساخت در تاریخ چهارم مردادماه 1399 منتشر کرد نام محمدامین کریم پور به عنوان کارگردان « حکم تجدید نظر » به تهیه کنندگی و نویسندگی رضا کریمی اعلام شده بود. گرچه این خبر نام های جنجالی و جدید دیگری هم در بر داشت اما کارگردانی این جوان بیش از همه در فضای مجازی و رسانه های رسمی مورد توجه قرار گرفت.

در این میان البته واکنش منتقدان و سینمایی نویسان بیش از افراد حاضر و شاغل در این حوزه و حرفه بود و اگر هم کسی از میان سینماگران موضعی گرفت بیشتر به حمایت شبیه بود تا تقابل. در حالیکه برخی منتقدین از این سخن گفتند که سینما با چنین مجوزهایی به ابتذال کشیده می شود و راه برای حضور هنرمندان مستعد و دغدغه مند و حرف های عمیق بسته تر می شود، برخی دیگر همچون ابراهیم داروغه زاده دبیر دوره های اخیر جشنواره ملی فجر به یادآوری اعتراضات هنگام حضور پژمان جمشیدی فوتبالیست ملی پوش در عرصه بازیگری اقدام کردند و خواستار سپردن قضاوت به گذشت زمان و مردم شدند. این همان نظری بود که هادی حجازی فر هم با شدت بیشتری در این خصوص داشت. البته حرف منتقدانی همچون کیوان کثیریان و رضا صائمی و بسیاری دیگر هم این بود که اگر قرار است که صدور مجوز کارگردانی به سهولت انجام شود پس باید این فضا برای همه باز شود و امکان فعالیت در مقام کارگردان برای همه علاقمندن وجود داشته باشند و پس از تولید، شورای پروانه نمایش در خصوص صدور مجوز نمایش این آثار و مردم هم نسبت به دیده شدن آنها و امکان تداوم فعالیت سازندگانش واکنش نشان دهند.

این در حالی است که طی این چند روز، به همراه تصاویر و بازنشر برخی پست های صفحه پر فالوئر محمد امین کریم پور یک ویدئوی نسبتا کوتاه هم وایرال شده و دست و به دست می چرخید. ویدئویی که مهدی سلیمانی خبرنگار و گزارشگر سایت تخصصی سلام سینما را در حال مصاحبه ای صمیمانه با این کارگردان تازه وارد نشان می داد در حالی که با الفاظی نه چندان شایسته به هنرمندان می تازد و برای آنها کری هم می خواند. وی حتی وعده دریافت جایزه سیمرغ از جشنواره فجر در آینده ای بسیار نزدیک را هم می دهد. همین ویدئو برخی را مجاب کرد که در روشی نا شایست به خبرنگار مذکور بتازند و حتی ضمن اینکه صمیمیت او را در حین مصاحبه به باد انتقاد گرفتند او را بازخواست می کردند که چرا این شاخ اینستاگرامی را به چالش نکشیده است.

اما ظاهرا چند نکته از نظر این افراد منتقد به خبرنگار مذکور مغفول مانده بود به عنوان مثال کاپشنی که تن او بود به خوبی نشان می داد که این مصاحبه در زمانی که دمای هوا بسیار خنک‌تر  از این روزها بوده انجام شده است و اینکه روش و منش سایت مذکور گفتاری دوستانه با هنرمندان است که می تواند در گفتگو با فردی طناز صمیمی تر هم به نظر برسد اگرچه الفاظ کریم پور در مورد هنرمندان به هیچ وجه مناسب نبود.

اولین حضور رسمی کریم پور در سینمای ایران

مهدی سلیمانی روز گذشته در صفحه شخصی اش با انتشار پستی یادآوری و ضمن تاکید بر اینکه نحوه سخن گفتن کریم پور در مورد هنرمندان مناسب نبوده تصریح کرد: این ویدئوی بازنشر داده شده، تصویری تقطیع شده و هدفمند از یک مصاحبه طولانی تر است. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، تصریح کرد این مصاحبه دو سال پیش در پردیس مگامال و در حاشیه اکران خصوصی فیلم سرکوفت به نویسندگی و کارگردانی کریم رجبی و تهیه‌کنندگی وحید رحمتی گرفته شده است. فیلمی که اولین فیلم سینمایی ایران بود که به صورت استریم و اینترنتی پخش می شد، دارای یک تهیه کننده حرفه ای بود و برای اولین بار محمدامین کریم پور را به عنوان بازیگر در جمع عوامل خود داشت.

این خبرنگار افزود: اگر علاقمندان آن مصاحبه سه دقیقه ای را ببینند متوجه می شوند که بهانه اصلی مصاحبه ما بازی کردن این اینفلوئنسر در این فیلم بوده بوده و نه شهرت اینستاگرامی اش، همانطور که با سایر عوامل هم در چنین مراسم هایی گفتگو می کنیم. البته در همان مصاحبه پرسش های یدر مورد فعالیت های هنری و سینمایی کریم پور در حوزه فیلم کوتاه و فیلم بلند سوال کردم که اتفاقا همان موقع هم از فیلم نامه ای صحبت کرد که براساس طرحی از حسین سلیمانی نوشته شده است.

فارغ از توضیحات این خبرنگار و موضوع فیلم تقطیع و وایرال شده باید یادآور شد که این تنها مصاحبه منتشر شده از این شاخ اینستاگرامی نبود بلکه محمدامین کریم پور یک بار هم در برنامه ایرانیوم با اجرای مجید افشاری حضور پیدا کرده بود و ضمن توضیح در مورد فعالیتش در فضای مجازی و آرزوی فیلمساز شدنش، شمه هایی از توانایی های بیانی اش را به نمایش گذاشته بود و در عین حال از مطالعه کتب سینمایی و حضور در کلاس های کیانوش عیاری سخن گفته بود.

با این همه این روزها، کماکان نگرانی علاقمندان سینمای ایران از بابت گشایش مسیری هموارتر برای حضور و فعالیت افراد مشهور فضای مجازی و امکان تامین مالی با اتکا بر همین شهرت و یا روش های دیگر و در نتیجه تقویت بیش از پیش سینمای تجاری و کم مایه پابرجا خواهد ماند. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code