مرحله اول انتخاب اثر رشته نقاشی جشنواره تجسمی فجر تمام شد


به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، رضوان صادق زاده ‌که با همراهی احمد وکیلی و غلامعلی طاهری داوری این دوره از آثار رشته نقاشی را به عهده داشتند ‌در خصوص نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش نقاشی، ۱۹۷۰ اثر از ۸۳۹ هنرمند در ‌جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت قریب به 156 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند. ما با ‌صرف زمان بسیار این آثار را دیدیم و آثار راه یافته به بخش داوری نهایی با رای اکثریت به این بخش ‌راه یافتند.‌

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید برگزیدگان مرحله اول اصل آثار را ارسال کنند تا داوری نهایی ‌صورت بگیرد.‌

صادق زاده درباره کیفیت آثار ارسالی نیز گفت: در مجموع درباره آثار رسیده باید بگویم آثار کمتر به بیان معاصر رسیده بودند. آثاری که انتخاب شدند سطح قابل قبولی ‌در عرصه نقاشی دارند و کسی که به تماشای آثار در جشنواره فجر می آید می تواند شاهد آثار خوبی از ‌نقاشان عموما زیر سی سال کشورمان باشد. ‌

وی درباره معیار انتخاب آثار نیز گفت: ما آثاری را که در حوزه های دیگر مثل چاپ دستی، ‌خوشنویسی، طراحی، نقاشی قهوه خانه ای و.. بود رد کردیم اما اگر کسی با رویکرد ‌نقاشی قهوه خانه ای اثری معاصر ارائه کرده بود آن را پذیرفتیم. برای من شخصا مهمترین ‌معیار نوآوری در کار است و اینکه اثر لحن و لهجه خودش را داشته باشد و هنرمند به زبان ‌خود دست پیدا کرده باشد. ‌

صادق زاده که چندین دوره دبیر جشنواره تجسمی جوانان بوده است درباره حضور آثار ‌برگزیدگان سه دوره این جشنواره نیز گفت: این یکی از نکاتی بود که سال ها به آن فکر کرده ‌بودیم که پیگیر برگزیدگان این جشنواره باشیم. این اتفاق بسیار خوبی است که برآیند برگزیدگان همه جشنواره ها و بی ینال ‌ها را بتوانیم در یک جشنواره معتبر ببینیم. ‌

موریزی نژاد: پژوهش هنر اتاق فکر دائمی ‌می خواهد

بخش پژوهش و ‌مقالات هنری، چند دوره ای است که به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده و یکی از بخش ‌های مهم این رویداد است.‌  حسن موریزی نژاد که سابقه چشمگیری در حوزه نقد و پژوهش هنرهای تجسمی دارد و در این ‌دوره از جشنواره از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است، در خصوص برگزاری سیزدهمین ‌دوره این جشنواره گفت: در مدت برگزاری جشنواره، مهمترین ویژگی آن قرار گرفتن بخش های ‌مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر است. این ویژگی می تواند برای مخاطبان جشنواره ‌فرصتی را فراهم کند تا چشم اندازی کلی از چگونگی هنرهای تجسمی معاصر، تحولات صورت ‌گرفته و ارتباط بین آنها را بهتر درک کنند. ‌

وی ادامه داد: همزمانی برگزاری بخش های مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر این امکان را ‌هم برای هنرمندان فراهم می کند تا با امکانات گوناگون زبانی و بصری هر بخش بهتر آشنا شوند و ‌طبعا این می تواند در غنای زبان بصری شان به آنها کمک کند. ‌

به گفته وی مهمترین چالشی که این جشنواره تا امروز با آن روبرو بوده است، گره خوردنش با ‌مسائل و رویدادهای سیاسی است، وی در این خصوص اظهار کرد: رفع چنین ‌چالشی از سوی دست اندرکاران، نه تنها می تواند به تحقق هدف «گفتگو بین هنرها» کمک بسیاری ‌کند، بلکه مشارکت بیشتر جامعۀ هنری را نیز سبب می شود.‌

موریزی نژاد در خصوص ویژگی های رسانه ای هنر معاصر بیان کرد: آزادی بسیار هنرمند امروز در ‌استفاده از امکانات مختلف رسانه های گوناگون برای بیان مفهوم، اندیشه و احساس خود، مهمترین ‌ویژگی است که در هنر معاصر فراهم شده است. ‌

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره درباره بخش مقالات این دوره از جشنواره نیز گفت: در این ‌دوره مسئولیت بخش مقالات به من سپرده شده است. انجام هر کار پژوهشی نیاز به زمان دارد و ‌همزمانی انجام آن با سایر بخش های جشنواره، که طی مهلتی چند ماه به انجام می رسند، به نظرم ‌کار درستی نیست. این بخش نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه ‌مان ، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد. ‌

وی ادامه داد: به جرأت می توانم بگویم که جوانان باسواد زیادی هستند که دغدغه و علاقه ‌شان کار پژوهشی درباره هنر است. اما متاسفانه به دلیل نبودن بستر مناسب برای این امر به مرور از این کار کنار می کشند. دلیل این صحبت هم حجم بسیار کتاب ها، مجلات و مقالاتی است ‌که خصوصا طی دهه های 1380 و 1390 در حوزۀ هنرهای تجسمی به چاپ رسیده اند. مطمئنا ‌اگر قرار به هر تحولی در حوزه هنر باشد، تنها و تنها از حوزه اندیشه و پرواری آن امکان پذیر است ‌و این امر میسر نمی شود مگر با همین بها دادن به امر پژوهش.

موریزی نژاد در پایان بیان کرد: سوق دادن لایه های مختلف مردم به مطالعه نیازمند کاری فرهنگی است که ‌تنها از عهدۀ دولت و امکانات بسیاری که در اختیار دارد بر می آید. ولی به نظرم هر هنرمندی این ‌آگاهی را دارد که ارتقاء سطح کیفی و خلاقانه هنر تنها و تنها از طریق مطالعه و گسترش جهان ‌بینی هنرمند میسر است.‌

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن 99 در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‌می شود.‌

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code