رقابت نفسگیر در ترکیه

رقابت نفسگیر در ترکیه

مردم ترکیه برای انتخاب رئیس‌جمهور و ۶۰۰ عضو پارلمان این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. آخرین نتایج شمارش آرا از رقابت نزدیک اردوغان و قلیچدار اوغلو حکایت دارد.

رقابت نفسگیر در ترکیه

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دیروز برگزار شد و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی رقابت سختی با کمال قلیچداراوغلو داشت اما به نظر می‌رسد این نامزد سوم انتخابات یعنی سینان اوغان است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین‌کننده رئیس‌جمهور بعدی ترکیه باشد.

طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و بر اساس شمارش 64 درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان 51.4 درصد، قلیچداراوغلو 42.7 درصد و اوغان 5.3 درصد آرا به دست آورده‌اند.

با این حال خبرگزاری خصوصی آنکا (Anka) در گزارشی از پیشتازی اندک قلیچداراوغلو خبر داد. حزب جمهوری خلق قلیچداراوغلو هم گفت نامزدش طبق آمار آنها پیشتاز است و بزودی به آستانه ۵۰ درصد لازم برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌رسد و شامگاه یکشنبه به عنوان رئیس‌جمهور اعلام خواهد شد.

مردم ترکیه دیروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور و ۶۰۰ عضو پارلمان کشورشان برای یک دوره 5 ساله پای صندوق‌های رای رفتند. در انتخابات سرنوشت‌ساز روز گذشته بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترک واجد شرایط رای دادن بودند که بیش از 6 میلیون رای اولی بودند. برای این انتخابات 3 میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده هم در خارج از ترکیه بودند که آرای خود را تا پیش از نهم مه به صندوق‌ها انداختند.

کار حوزه‌های اخذ رای ساعت ۸ صبح یکشنبه به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد و رای‌گیری تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی ادامه داشت. رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهوری آتی ترکیه 3 گزینه پیش رو داشتند؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه و «سینان اوغان» قانونگذار سابق حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه. نامزدهای ریاست‌جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، 2 هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچدار اوغلو باشند به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار می‌گیرد.
در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نیز نشان می‌دهد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رای می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست دهد و به ریاست‌جمهوری برسد.

درباره انتخابات پارلمانی هم انتظار می‌رود یک پارلمان معلق و بلاتکلیف تشکیل شود. بر اساس نتایج نظرسنجی «کوندا»، ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹,۹ درصد است. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است و انتظار می‌رود حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق که از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند. تا ساعت ۲۱ دیشب به وقت محلی، رادیوها و ارگان‌های خبری داخل ترکیه اجازه انتشار پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها درباره نتایج انتخابات را نداشتند و فقط اخبار و اطلاعیه‌هایی که از سوی کمیته مرکزی انتخابات درباره انتخابات منتشر می‌شد، اجازه پخش داشت. تصویر واضح‌تر از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز نمایان خواهد شد. با این حال انتشار نتایج رسمی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه ممکن است چندین روز به طول انجامد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب ششگانه، 2 نامزد رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، روز گذشته آرای خود را در دو صندوق مجزای رای انداختند. اردوغان هنگام حضور در شعبه اخذ رای و پس از دادن رای به خبرنگاران گفت: روند اخذ آرای مردم ترکیه از صبح بدون حادثه و بدون هیچ مشکلی آغاز شده و امیدوارم نتیجه آن برای ترکیه و دموکراسی مفید باشد. وی که به همراه همسر خود در محله اوسکودار استانبول پای صندوق‌ رفته بود، افزود: برگزاری انتخابات در مناطق زلزله‌زده برای ما خیلی مهم بود و خدا را شکر که آنها هم از حق خود برای مشارکت در انتخابات استفاده کردند و در آنجا هم مشکلی گزارش نشده است.

کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفان اردوغان نیز به همراه همسر خود با حضور در یک شعبه رای در شهر آنکارا رای داد. وی هنگام دادن رای در شعبه به خبرنگاران حاضر گفت: خیلی دلم برای دموکراسی تنگ شده بود. همه ما دل‌مان برای با هم بودن تنگ شده بود. من خیلی دلتنگ در آغوش گرفتن مردم بودم. امیدوارم بهار به این کشور بیاید و بهار همیشه ادامه داشته باشد.

دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شنبه در آخرین اقدام تبلیغاتی و نمادین خود با رفتن به دو مکان متفاوت نشان دادند در چه مسیری گام بر‌می‌دارند. شنبه شب کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت و جریان اپوزیسیون به همراه رهبران احزاب و یاران انتخاباتی خود به آرامگاه مصطفی کمال (آتاتورک) بنیانگذار «ترکیه نوین» رفت ولی رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور به همراه هواداران خود در شهر استانبول به مسجد ایاصوفیه رفت و نماز مغرب را در آن مکان بجا آورد. سینان اوغان دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیز که بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده شانس زیادی برای پیروزی ندارد، دیروز در محله چانکایای شهر آنکارا رای داد.
«محرم اینجه» نامزد شکست‌خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از 4 گزینه حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه این دوره، 3 روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت‌ها انصراف داد. با این وجود شبکه خبری الجزیره گزارش داد نام محرم اینجه، رهبر حزب «مملکت» ترکیه در کنار 3 نامزد دیگر رقابت‌های ریاست‌جمهوری این کشور همچنان دیده می‌شود و انتخاب نام او از سوی رای‌دهندگان موجب می‌شود به حجم آرای باطله افزوده شود.

دوره ریاست‌جمهوری ترکیه 5 ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس‌جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

* معاون قلیچدار اوغلو: درصورت پیروزی در انتخابات روابط با روسیه را تقویت می‌کنیم

نایب رئیس حزب «جمهوری‌خواه مردم» (جمهوری‌خواه خلق) ترکیه تایید کرد حزبش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روابط خود را با روسیه تقویت خواهد کرد. به گزارش اسپوتنیک، سالیسی، معاون حزب جمهوری‌خواه مردم ترکیه به رهبری کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه، به صراحت اعلام کرد اپوزیسیون می‌خواهد در صورت پیروزی در انتخابات، روابط خود را با روسیه تقویت کند. وی گفت: «ما حزبی هستیم که به اهمیت روابط خوب با روسیه، نه‌تنها با روسیه، بلکه با همه همسایگان‌مان معتقدیم… در روابط ترکیه با روسیه مشکلاتی وجود دارد اما می‌خواهیم آنها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم و روابط را به سطح جدیدی ارتقا دهیم». سالیسی با اشاره به اینکه حزب جمهوری‌خواه مردم برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی با روسیه آماده است، گفت: «ما می‌توانیم تجارت را تقویت کنیم، بخش گردشگری برای ما اهمیت زیادی دارد. ما متعهد به ارتقای توسعه و رونق در منطقه هستیم. ما در برابر ایجاد رابطه با روسیه تعصب نداریم».

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *