روش جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری غیرقانونی و غیرکارشناسی است

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه:«برای پرداخت های پرستاران یک روش جدیدی ابداع کرده اند!» گفت:« این نوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری اولا غیرقانونی است از آن مهمتر غیرکارشناسی است. خواسته پرستاران این است که با همان فرمول و روشی که خدمات پزشکان تعرفه گذاری شده است(فی فور سرویس) خدمات پرستاری هم به همان طریق تعرفه گذاری شود. باید اختلاف در پرداخت بین پزشک و پرستار مثل سایر کشورها بیش از 3 برابر نباشد.»

روش جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری غیرقانونی و غیرکارشناسی است

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، با انتقاد از نحوه اجرای تعرفه های خدمات پرستاری، گفت:« هدف اصلی از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری این بود که اختلاف در پرداخت کاهش یابد. اختلاف در پرداخت کارانه های پزشکان و پرستاران همیشه مورد مناقشه است. بعد از اجرای طرح نوین خودگردانی بیمارستان ها، اختلاف پرداخت میان پزشکان و پرستاران چند ده برابر شده است البته وزارت بهداشت همواره این موضوع را قبول نداشته و اختلاف پرداختی ها را 4 برابر دانسته است.»

وی در ادامه گفت:« راهکار کاهش اختلاف میان پرداخت ها اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری است و بر این اساس قانون می گوید باید استانداردهای خدمات پرستاران تهیه و در قالب بسته های خدمتی تعریف شود که در سال 86 در این زمینه کار کارشناسی فراوانی انجام گرفت که بسیار زمانبر هم بود. در نهایت پکیجی گردآوری شد که در این پکیج 7 هزار و 400 خدمت پرستاری را در غالب 58 بسته تدوین کردیم که کدگذاری آن حدود 680 فرآیند داشت و به این شکل بود که پرستار در یک بخش جراحی حدود 150 خدمت ممکن است ارائه دهد. در این 58 بخش بسته، یکسری خدمات تکراری است کای هرکدام هم مشخص است اما از همان ابتدا همواره وزارت بهداشت مخالف تعرفه های پرستاری بود و علت طولانی شدن زمان اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران به همین دلیل بود.»

وی افزود:« در دوره چهارم سازمان نظام پرستاری آخرین بهانه ای که برای عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری آوردند این بود که چون قانون تعرفه گذاری در غالب طرح است بار مالی نمی تواند داشته باشد که این مشکل را هم در سال 95 که قانون برنامه ششم توسعه در حال تدوین بود در تبصره ذیل ماده 74 که صراحت دارد دولت مکلف است قانون تعرفه گذاری را از محل درآمد عمومی اجرا کند، برطرف کردیم.»

وی تاکید کرد:«در دوره چهارم سازمان نظام پرستاری هیچگاه معاونت پرستاری وزارت بهداشت همکاری های لازم برای اجرای این قانون را نداشت. در نهایت در جلسه ای که در ابتدای سال 96 برگزار شد نمایندگانی از سازمان مدیریت، سازمان اداری و استخدامی کشور، حوزه حقوقی ریاست جمهوری ، بیمه ها و نظام پزشکی و معاونت پرستاری وزارت بهداشت حضور داشتند و زمانی که این قانون در مرحله تایید بود تنها مخالف اجرای این قانون معاونت پرستاری وزارت بهداشت بود که همه از این اقدام تعجب کردند.»

وی افزود:« در اواخر دولت دوازدهم آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری و خدمات پرستاری تدوین شد که در دولت سیزدهم ابلاغ شد. مقام معظم رهبری در سال 99 تاکید بر اجرای این قانون داشتند که متاسفانه با این وجود باز هم این قانون اجرا نشد. در سال 1400 در روز پرستار هم مجدداد مقام رهبری بر اجرای این قانون تاکید کردند که در نهایت این قانون به مرحله اجرا درآمد اما نه به آن صورتی که مد نظر پرستاران بود.»

وی خاطرنشان کرد:« اگر تعرفه های خدمات پرستاری را طبق آنچه که در دوره سوم و چهارم سازمان نظام پرستاری کار کارشناسی بر روی آن انجام شده بود، اجرا می کردند اختلاف در پرداخت ها بسیار کاهش پیدا می کرد چون هر پرستاری مزد خدمتش را دریافت می کرد ولی تعرفه ها و کار کارشناسی را کنار گذاشتند. »

وی افزود:« در روش جدید بودجه ای که برای اجرای این قانون تخصیص یافته را تقسیم بر تعداد کل تخت های بیمارستان های خصوصی و دولتی کردند و یک عدد به دست آمده است که به ازای هر تخت 90 هزارتومان به پرستار پرداخت می شود. بیماری که در بخش (بجز بخش های ویژه) بستری می شود برای 24 ساعت 90 هزارتومان بابت خدمات پرستاری برای آن لحاظ می کنند یعنی خدماتی که کل گروه پرستاری طی 24 ساعت برای این بیمار انجام می دهند تنها 90 هزارتومان به کل آنها پرداخت می شود. ضمن اینکه گروه مدیریت پرستاری و کمک بهیار هم مشمول این 90 هزارتومان می شوند! که البته از این 90 هزارتومان 15 درصد آن کم می شود و 10 درصد هم مالیات از آن کسر می کنند مابقی آن به گروه پرستاری تعلق می گیرد که در واقع پولی نمی ماند.»

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه این روش پرداخت اصلا مبنای کارشناسی ندارد، گفت:« روش پرداخت کارانه های پزشکان، روش فی فور سرویس است که از سال 74 در کشور ما اجرا می شود که از کتاب کالیفرنیا اقتباس شده است. اما برای پرداخت های پرستاران یک روش جدیدی ابداع کرده اند! نمی شود خودسرانه یک مدلی دربیاوریم تحت عنوان مدل پرداخت، این روش اصلا بر اساس ارزش خدمت پرستاری نیست این بودجه محدودی هم که برای اجرای تعرفه های پرستاری در نظر گرفته اند طبق خواسته جامعه پرستاری نیست.»

وی تاکید کرد:« این نوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری اولا غیرقانونی است از آن مهمتر غیرکارشناسی است. قانون می گوید بسته های خدمت را تعریف کنید که باید استانداردهای آن تهیه و تعرفه گذاری شود که چنین اتفاقی نیفتاده است. در گذشته بر روی تعرفه های خدمات پرستاری کار کارشناسی شده بود و هر خدمت پرستاری مشخص بود و وظایف پرستار در غالب استانداردهای پرستاری تعریف شده بود و جلوی آن کای خدمت هم مشخص بود. اما این مدل پرداختی به پرستاران در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و غیرکارشناسی و خلاف قانون است.»

وی در پایان تاکید کرد:« خواسته پرستاران این است که با همان فرمول و روشی که خدمات پزشکان تعرفه گذاری شده است(فی فور سرویس) خدمات پرستاری هم به همان طریق تعرفه گذاری شود. باید اختلاف در پرداخت بین پزشک و پرستار مثل سایر کشورها بیش از 3 برابر نباشد.»

به گزارش سلامت نیوز، دستورالعمل پرداخت کارانه کارکنان گروه پرستاری که از سوی دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه های انسانی پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت به صورت آزمایشی به کل بیمارستان های کشور ابلاغ شده است را از اینجا بخوانید.

همچنین بسته های خدمات پرستاری که در دوره سوم و چهارم سازمان نظام پرستاری با کار کارشناسی تدوین شده بود را می توانید از اینجا بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *