طوفان الاقصی از مردم معمولی چه میخواهد؟
هفتاد سال!گفتنش به زبان راحت است اما سخت می گذرد بر مادر فلسطینی که می داند در طنطوره،در همان پاریس کوچک فلسطین، در وسط همان روستا، صهیونها به دختری شانزده ساله تجاوز کردند.حالا وسط این معرکه سختی ها و خصوصا این روزها که کمربند آتش اسرائیلی به راه است وظیفه ما مردم معمولی چیست؟
گروه زندگی- راضیه ابراهیمی: هفتاد سال! گفتنش به زبان راحت است، اما سخت میگذرد، برای مادر فلسطینی که باید هرشب موقع خواب، فرزندانش را محکم در آغوش بگیرد، با این فکر که شاید لحظهای دیگر نباشند. سخت میگذرد بر مادر فلسطینی که میداند هر آنچه دارد از خانه و فرزند و اهل و عیال را ممکن است ثانیه بعدی نداشته باشد. سخت میگذرد بر مادر فلسطینی که میداند در طنطوره، در همان پاریس کوچک فلسطین، در وسط همان روستا صهیونها به دختری شانزدهساله تجاوز کردند. سخت میگذرد بر کسی که دغدغهاش این است که آیا فردا قرار است کدام یک از خانهها موشک باران شود.
حالا وسط این معرکه سختیها و خصوصا این روزها که کمربند آتش اسرائیلیها به راه است وظیفه ما چیست؟ کمربند آتش در ادبیات نظامی اسرائیل یعنی هدف قرار دادن پی در پی همان هدف و اطراف آن برای اطمینان از انهدام کامل آن هدف. گفتوگوی ما با «حجت الاسلام ابراهیمی» پیرامون آنچه که در شرایط فعلی از دست ما مردم معمولی برمیآید بر همین مبناست.
مردم عادی با دعا کردن میتوانند نقش آفرینی جدّی و تاثیرگذاری داشته باشند. دعای ۲۷ صحیفه سجادیه، دعا برای مرزداران است
*دعای ۲۷ صحیفه سجادیه؛ دعای مرزدارن
دل آدم قرصتر میشود وقتی دعایی را میخواند که از زبان امام معصوم است. نمونهاش همین دعای بیست وهفتم صحیفه سجادیه، یعنی دعای مرزداران. حجت الاسلام ابراهیمی صحبتهایش را که با محوریت همین دعای مرزداران است این گونه شروع میکند: «اولین نکته حائز اهمیت این است که این دعا را امام سجاد علیه السلام زمانی آموزش دادهاند که اکثر قریب به اتفاق مرزداران بلاد اسلامی اهل سنت بودهاند!
اگر بخواهیم امروزی بکنیم آن شرایط را، آن برادرانی که در حال حاضر مرزداری میکنند از بلاد مسلمین، از جامعه مسلمین در مقابل مستکبرین- که ما به همینها میگوئیم؛ برادر اهل سنت- همان کسانی که مرز بین جامعه اسلامی و کفار را نگه داشته و مقابل استکبار و کفر و صهیونیسم ایستادهاند، آنها میشوند مصداق این دعای ۲۷ صحیفه سجادیه.
وگرنه آن کسانی که در عین حال که در مملکت شیعه زندگی میکنند و با موضعگیریهایشان مرزها را برای کفار باز میکنند، تکلیفشان مشخص است. پس مشخصا میتوان گفت این دعا شامل آن برادرانی میشود که امروز در غزه دارند در مقابل اسرائیل مقاومت میکنند و جانفشانی میکنند.»
کودکان فلسطینی پا به پای فرهنگ مقاومت قد میکشند…
*بند ۱۷ دعا؛ یک آرزوی متعالی
کم نیستند خبرنگارانی که دلشان میخواهد یکی از این جلیقههای press را بپوشند و بروند وسط خیابانهای با خاک یکسان شده و خانههای منهدم شده غزه و حقیقت را با تصویر و کلمه روایت کنند تا شاید کمی عرصه بر رسانههای وابسته به صهیونیست در خونشویی از چهره رژیم کودک کش اسرائیلی تنگ شود. یا پزشک و پرستارانی که دلشان میخواهد در حد توان مرهمی باشند، برای زخمهای ظاهری اهل غزه تا مثلا شیرخواره هفت روزه غرق در خون فلسطینی، کمی بیشتر نفس بکشد. یا مغازه دارانی که آرزو میکنند کاش میشد، خوراکیهای مغازهشان را برای کودکان فلسطینی از سریعترین راه ممکن بفرستند تا حداقل در این شبهای اخیر که برق و آب غزه همزمان قطع است، واسطهای بشوند تا مادر مضطرب فلسطینی با دادن یک خوراکی دست بچه اش، که ترس و ظلمت و گرسنگی بهانه گیرش کرده لحظاتی آرامش کند.
خلاصه که این روزها هر کسی به نوعی دلش دستش را گرفته و میبرد تا آن سوی دنیا. حجت الاسلام ابراهیمی راه حل تسکین دهنده دعای ۲۷ صحیفه را برای کسانی که بنابر شرایط مختلف، توفیق حضور در آن میدان را ندارند این طور بیان میکند: «پیشنهادم این است که اگر بخواهیم در این دعا قدری مطالعه و تدبر کنیم فعلا از اواخر دعا شروع کنیم.
ببینید در بند ۱۷ دعا حضرت سجاد علیه السلام به ما آموزش میدهند که ما آرزو کنیم که ای کاش ما نیز کنار آن عزیزانی بودیم که دارند از بلاد اسلامی دفاع و پاسداری میکنند. پس این دعای آن کسانی که اگرچه امر اسلام برایشان مهم است ولی بنا به شرایط مختلف توفیق حضور در آن میدان را ندارند.
اینجا در انتهای این بخش امام سجاد علیه السلام به ما یاد میدهند که از خدا بخواهیم که ثواب حضور در آن میدان جنگ را برای مایی که امر اسلام برایمان مهم است و از ظلم اسرائیلیها ناراحت شدهایم، آن ثواب را برای ما نیز ثبت کند. و ما را در نه تنها در زمره مجاهدین، بلکه در زمره شهدای این مبارزه قرار بدهد.
پس این فراز برای آن کسانی که آرزو دارند بروند قدس، بروند به هر نوع ممکن با اسرائیلیها مبارزه کنند و کمکی بشوند برای فلسطینی ها. که طبق کلام امام سجاد این ثواب نصیب کسانی میشود که از ظلم اسرائیلیها محزون شده باشند و اهتمام به امر اسلام داشته باشند.»
من به چشمهای بیقرار تو قول میدهم ما دوباره سبز میشویم…
*فراز ۱۶؛ اَجر مجاهدت برای پشتیبانها و حمایت کنندهها
اینکه در شرایط فعلی، کمک مالی ما در حدّ وُسع و توانمان چه اثری برای خودمان دارد را حجت الاسلام ابراهیمی در توضیح بند ۱۶ دعا، این گونه بیان میکند: «در این فراز امام سجاد علیه السلام برای خانواده این عزیزان و برای کسانی که پشتیبانی میکنند از اینها و کسانی که به خانوادههای آنان کمک میکنند، دعا میکند و از خدا برای این پشتیبانها و کمکدهندگان طلب اجر و ثواب مجاهدت در میدان مبارزه را میکنند. پس خوب است ما نیز به قدر توانمان و از راههای در نظر گرفته شده، از این عزیزان حمایت و پشتیبانی مالی و مادی هم داشته باشیم.»
نبیله نوفل کوچک ترین شهید غزه هست که فقط هفت روز داشت.
*فرازهای ده تا پانزده؛ دعا برای مجاهدین و نفرین فرستادن به مشرکین
«فکر و ذکر جنبش و آرامش او را در راه خود و برای خود قرار بده.» تمامی جملات دعایی امام سجاد برای مجاهدین به همین زیباییست، عمیق و دقیق. حجت الاسلام ابراهیمی در توضیح این بندهای دعا میگوید: «در فراز های۱۴.۱۳ و ۱۵ دعا، حضرت برای خود این مجاهدان دعا میکنند؛ خدایا به اینان نیت خالص بده و… قسمت دیگر دعای حضرت (بندهای۱۰ و ۱۱ و ۱۲) نفرین حضرت نسبت به مشرکین هست که خیلی مهم است ما این کار را انجام دهیم؛ آن گونه که امام سجاد به ما یاد میدهند.»
*بند ۹؛ دشمن شناسی
موضوع بند نهم هم که به وسعت همه تاریخ برایمان کاربردی و مهم است. حجت الاسلام ابراهیمی میگوید: «در بند ۹، امام ما را به همه دشمنان توجه میدهند، دشمنان مختلفی که حتی ممکن است آنها را نشناسیم و امام از خداوند درخواست میکنند خداوندآنها را نیز به ما بشناساند.»
کودکان، بانک اهدف رژیم اشغالگر اسرائیلی هستند
*نقش آفرینی جدّی و تاثیر گذار مردم عادی به وسیله دعا کردن
جمعبندی پایانی حجت الاسلام ابراهیمی به خوبی نشان میدهد ما مردم معمولی به وسیله دعا کردن (خصوصا اگر به شیوه دعا کردن امام معصوم باشد) میتوانیم نقش آفرینی جدّی و تاثیر گذار در شرایط فعلی داشته باشیم. ایشان میگوید: «در فرازهای ابتدایی دعا هم حضرت برای مرزها دعا میکنند؛ خدایا مرزهای ما را حفظ کن (پس مرزها خیلی مهم هستند) سپس برای مرزداران دعا میکنند، از تعدادشان، سلاحهایشان، الفت و اتحادشان، و سپس در فراز سوم مجدد برای خود این مرزداران دعا میکنند.
در فراز ۴ دوباره دنیا فراموشی را از خدا طلب میکند برای مرزداران. در قسمت بعد نفرین میکنند ظالمین و کفار را. پس پرداختن امام به این همه جزئیات در دعا اعم از نفرینهای نسبت به دشمنان و دعای خیر نسبت به مجاهدین گویای این نکته است که نه تنها دعا اثر دارد، بلکه دعا کردن وظیفه تکتک اعضای جامعه اسلامیست، در شرایطی که در مرزهای بلاد مسلمین درگیری وجود دارد و در چنین شرایطی مردم عادی نیز میتوانند نقشآفرینی جدّی و اثرگذار داشته باشند.»
با این اوصاف است که میشود به آنها که برای اسرائیلیها شمع روشن کردهاند به قولی بگوییم بنشینید و تعبیر «و کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله» را ببینید. تماشاییست. خیلی!
پایان پیام/