واکسن آنفولانزا در کودکان + عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان

واکسن آنفولانزا در کودکان، عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان:

با شروع فصل سرما و شیوع بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا یکی از بزرگترین سوال های والدین کودکان این است که آیا برای کودکمان از واکسن آنفولانزا استفاده کنیم یا نه ؟

آنفولانزا و سرماخوردگی با شروع پاییز به تدریج شایع تر می شوند و والدین یا پرستار کودک باید بیشتر نکات بهداشتی و مراقبتی را در قبال کودک رعایت نماید تا کودک به این بیماری ها مبتلا نشود . اما میزان این رعایت ها چقدر می تواند باشد ؟آیا می توان با رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی صدرصد از مبتلا شدن کودک پیشگیری کرد؟پاسخ این سوال خیر است .
رایج ترین روش پیشگیری از مبتلا شدن کودک به آنفولانزا ، تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان می باشد .

تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

سرماخوردگی کودکان

در مورد استفاده و یا عدم استفاده از واکسن آنفولانزا حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. مزایای این واکسن عبارتند از: پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، کاهش بستری افراد مبتلا.

در مورد روش پیشگیرانه جدی در افراد دارای بیماری های مزمن و … از گوشه کنار خبر هایی نیز در رابطه با عوارض این واکسن به گوش می رسد که البته این اخبار به صورت رسمی تایید نشده است.

فردی از عوارض این واکسن و بی فایده بودن تزریق آن سخن گفته ،افراد دیگری عقیده دارد تعداد کمی از کودکان نیاز به استفاده از این واکسن را دارند . مادری نیز در شبکه های اجتماعی از بدحال و فلج شدن کودک سالم و سرحالش پس از تزریق واکسن می گوید .

اما آیا واقعا تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان مضر بوده وعوارضی مانند فلج شدن دارد ؟

در مورد خبری که مادر کودک فلج شده از عواقب تزریق واکسن آنفولانزا گفته در شبکه های اجتماعی پخش شده است. باید گفت که حساسیت های ناشی از تزریق واکسن ممکن است برای هر نوع واکسنی رخ دهد و چندان ناآشنا نیست. شاید در مورد تزریق واکسن فلج اطفال نیز همچین اتفاقی افتاده باشد اما خبر رسانه ای نشده است.

به هر حال این حساسیت در علم پزشکی ممکن است اتفاق بیفتد منتها این پدیده بسیار نایاب بوده و در هر میلیون نفر تنها یک کودک ممکن است بدنش نسبت به واکسن خاصی واکنش نشان دهد . تحقیقاتی که محققان دانشگاه پورتلند انجام داده اند گواه بر این ماجراست .

سوالی که در این مبحث می توان مطرح کرد این است که آیا واقعا واکسن آنفلوانزا در کودکان مضر می باشد؟ آیا علم پزشکی توان این را ندارد که قبل از تزریق واکسن بتوان میزان حساسیت به ماده تزریقی را در بدن فرد تست نمود؟

پاسخ به این سوال منفی است و در حال حاضر تکنولوژی این تشخیص وجود دارد و در تزریق واکسن آنفولانزا در هر میلیون نفر ممکن است برای کودکی این اتفاق بیفتد و واکسن در بدنش عوارض بدی را بگذارد . فقط توصیه ما به شما والدین گرامی این است که اگر قصد دارید واکسن آنفولانزا به فرزندتان تزریق کنید حتما این تزریق با نظارت و دستور پزشک انجام شود .و هیچ گاه سرخود واکسن نزنید.

تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان

آیا همه کودکان نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا دارند؟

با شروع فصول سرد سال و شیوع بیماری های تنفسی معمولا والدین نگران بیماری و ابتلا کودکانشان به بیماری هایی نظیر آنفولانزا و سرماحوردگی هستند .برای عده ای از والدین این سوال پیش می آید که آیا تزریق واکسن برای کودک لازم است یا خیر؟

پاسخ به این سوال را تنها پزشک حادق پس از بررسی وضعیت جسمانی کودک و معاینه وی، می تواند بدهد. در اکثر مواقع تزریق واکسن برای کودک لازم نیست واگر کودک از لحاظ جسمانی سالم بوده و بیماری خاصی نداشته باشد تنها رعایت و پیشگیری از ابتلا کافی می باشد.

تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان ، در صورتی که بیماری خاصی داشته باشند و یا مبتلا به یکی از بیماری های زمینه ای از جمله : بیماری ریوی، آسم، بیماری قلبی، کلیوی و …. باشند؛ با کنترل بیماری آنها و با تشخیص پزشک می تواند انجام شود.

شرایط تزریق واکسن

تزریق واکسن آنفولانزا نیز شرایط خود را دارد و اگر به صورت اصولی و در موقع زمان مناسب تزریق نشود، شاید اثری برای کودک نداشته باشد . برای کودکانی که بار اولشان است از این واکسن استفاده می کنند باید یک ماه پس از تزریق واکسن دوباره تزریق صورت بگیرد .

میزان اثرگذاری واکسن

میزان ماندگاری تاثیر این واکسن یک سال بوده و ایمنی مادام العمر برای فرد ایجاد نمی کند. تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان در افرادی که نیاز دارند باید هر ساله انجام شود. بهترین زمان تزریق واکسن نیز اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد. فرد بزرگسال و یا کودکی که واکسن را تزریق می کنند باید به این نکته نیز توجه نمایند که از زمان تزریق واکسن تا اثر بخشی آن و ایمنی فرد حدود دوهفته زمان می برد پس در این دو هفته باید پیشگیری را انجام دهند .

تزریق واکسن به تشخیص پزشک

به هیچ عنوان خودسرانه و بدون تجویز پزشک از واکسن آنفولانزا برای کودک خود استفاده نکنید :
والدینی که می خواهند تزریق واکسن آنفولانزا را برای فرزند خود انجام دهند باید به این نکته توجه کنند که هر گز خودسرانه از واکسن آنفولانزا برای کودک خود استفاده نکنند .نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان به تشخیص پزشک می باشد .معمولا برای کودکان دارای بیماری های پیش زمینه ای و بیماری های خاص مورد نیاز می باشد .

تهیه واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفولانزا را از کجا برای فرزندمان تهیه کنیم ؟

معتبرترین ومطمئن ترین مکان برای تهیه واکسن آنفولانزا یا هر نوع واکسن دیگری داروخانه ها و درمانگاه ها و مراکز درمانی مورد تایید وزارت بهداشت می باشد . والدین گرامی اگر قصد تهیه واکسن آنفولانزا برای فرزند دلبندتان را دارید حتما به این مراکز مراجعه نموده و تقاضای واکسن نمایید. زیرا افراد سودجو و متقلب در جامعه فراوان هستند و در مواقع حساس همواره به دنبال سودجویی و منافع خود می باشند.

دفعات تکرار تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

تزریق واکسن آنفولانزا سالانه انجام می شود. چرا که به دلیل جهش ویروس آنفولانزا ،واکسن آن باید به صورت سالیانه تولید شود. زیرا واکسنی که تولید می شود سال بعد اثری روی بیماری آنفولانزا نخواهد داشت . در مواقعی مانند شرایط بحرانی کنونی که کرونا در جامعه شیوع زیادی پیدا کرده است و واکسن آنفولانزا به دلیل محدود بودن تعدادش بهتر است اول برای افراد و کودکان دارای بیماری های پیش زمینه ای و سالمندان و بیماران خاص تزریق شود .
به عبارت دیگر در شرایط خاص اولویت تزریق واکسن با افراد و کودکان دارای بیماری های زمینه ای و خاص می باشد و تزریق برای سایر افراد و کودکان سالم ضروری نیست. تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان باید با در نظر گرفتن موقعیت جامعه انجام شود. والدین توجه کنند که در صورتی که کودکشان سالم می باشد و از بیماری خاصی رنج نمی برد از تزریق واکسن آنفولانزا منصرف شوند.

رعایت اصول بهداشتی تزریق واکسن آنفولانزا در شرایط مختلف

همه افراد اعم از بزرگسال و کودکان چه واکسن آنفولانزا را تزریق کرده باشند و یا نه ، باید در شرایط مختلف اصول بهداشتی را رعایت کرده و والدین باید این موضوع را به کودکانشان آموزش دهند تا در خطر ابتلا به انواع بیماری های تنفسی و سایر بیماری ها قرار نگیرند .

در واقع علاوه بر تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان باید اصول بهداشتی به طور جدی رعایت شود.از جمله صول بهداشتی که در زمان شیوع بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا و یا سرماخوردگی و … باید رعایت شوند عبارتند از:رعایت فاصله با افراد مبتلا ،عدم دست دادن و روبوسی با افراد بیمار و یا مشکوک ، شستن مرتب دست ها با آب گرم و صابون و رعایت نکان بهداشتی دست ،ضدعفونی وسایلی که زیاد با ان سرکار دارید ،از جمله موبایل ،دسته کلید ها ،سوییچ ماشین . پوشاندن بینی و دهان با دستمال و یا ارنج در هنگام عطسه و سرفه و یا استفاده از ماسک ،پوشیدن لباس گرم و مناسب فصل و تهویه مناسب منزل و سایر .

والدین کودک باید این اصول را رعایت کنند تا کودکشان در معرض ابتلا به بیماری های همانند آنفولانزا قرار نگیرند.

عوارض احتمالی واکسن آنفولانزا

عوارض احتمالی تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان که باید جدی گرفته شود ، کدامند ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد تزریق واکسن آنفولانزا گاهی ممکن است عوارض بسیار نادری داشته باشد . این عوارض بسیار نادر که در هر میلیون نفر ممکن است برای یک نفر اتفاق بیفتد شامل حساسیت شدی و ابتلا به نوعی فلج پیشرفته می باشد . اما درصد ایجاد این حساسیت و فلج شدن به قدری کم می باشد که نمی توان از فواید و مزایای این واکسن چشم پوشی کرد .

واکسن انفولانزا علاوه بر این خطر نادر که اشاره شد در برخی از افراد پس از تزریق ممکن است علائمی مانند :

• متورم شدن و داشتن درد وخارش در محل تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان
• داشتن علائمی همانند سرماخوردگی ساده از جمله :آبریزش بینی ، سردرد، درد گلو، سرفه و بدن در
• داشتن تب خفیف

پیش بیاورد که حتما در صورت بروز این علائم والدین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهند تا پزشک بنا بر صلاحدید خود اقدامات لازم را انجام دهد . معمولا این دسته از کودکان و یا افراد بزرگسال را تحت نظر قرار می دهند و با دادن و تزریق داروهایی خاص علائمش را کنترل می کنند .

والدین و پرستار کودک باید در پرستاری از کودک بیمار اقدامات اولیه لازم را انجام دهند.

از شما والدین گرامی و پرستار کودک تقاضا داریم اگر به کودکتان واکسن آنفولانزا تزریق کرده اید و کودکتان علائم بالا را داشت از درمان های خودسرانه خودداری کرده و حتما کودک را به مراکز درمانی ارجاع دهید.

5/5 – (2 امتیاز)