یوآن، دلار را جا گذاشت؟

یوآن، دلار را جا گذاشت؟

یوآن از دلار آمریکا در مبادلات تجاری این کشور پیشی گرفته و به پرمصرف‌ترین ارز در معاملات برون‌مرزی چین در ماه گذشته تبدیل شده است.

یوآن، دلار را جا گذاشت؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: ارقام نشان می‌دهد ارز چین در 48.4 درصد از تسویه‌حساب‌های بین‌المللی پکن استفاده شده است. رویترز هفته گذشته با استناد به داده‌های رسمی کشور چین، گزارش داد یوآن از دلار آمریکا در مبادلات تجاری این کشور پیشی گرفته و به پرمصرف‌ترین ارز در معاملات برون‌مرزی چین در ماه گذشته تبدیل شده است. بر این اساس، پرداخت‌ها و دریافت‌های فرامرزی به یوآن از 434.5 میلیارد دلار در فوریه به رکورد 549.9 میلیارد دلار در ماه مارس افزایش یافته است.

* سهم استفاده از یوآن نزدیک به 50 درصد شد

یوآن در 48.4 درصد از کل معاملات برون‌مرزی استفاده شده که نشان‌دهنده روند دور شدن از دلار و همچنین تلاش پکن برای ترویج استفاده از یوآن است. سهم دلار در تسویه‌حساب‌های بین‌المللی چین از 48.6 درصد در فوریه به 46.7 درصد در ماه گذشته کاهش یافت.

رویترز نوشت: حجم معاملات برون‌مرزی شامل حساب‌های جاری و سرمایه می‌شود. اگرچه سهم یوآن در سکونتگاه‌های جهانی هنوز نسبتا پایین است اما در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

* شرقی‌ها هر روز از دلار دورتر می‌شوند

تلاش‌های چین برای دور شدن از دلار در تجارت بین‌الملل در شرایط تحریم‌های گسترده اعمال شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه، به عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده بزرگ انرژی در جهان، سرعت گرفته است. سیاست‌گذاران هندی نیز در تجارت متقابل با مسکو، گام‌هایی را در جهت تغییر ارزش دلار به روبل و روپیه برداشته‌اند. روسیه از سال گذشته استفاده از ارزهای جایگزین را در معاملات افزایش داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد کرده است یوآن چین نه‌تنها در تجارت با چین، بلکه در معاملات روسیه با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد. آخرین داده‌های بانک روسیه نشان می‌دهد یوآن به یک بازیگر اصلی در تجارت خارجی روسیه تبدیل شده است.

* شرقی‌ها می‌توانند نسخه دلار را بپیچند؟

معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد این سازمان در حال تدوین نقشه راه برای دلارزدایی از مبادلات تجاری بین اعضای این سازمان با استفاده از ارزهای ملی است. گریگوری لوگوینوف گفت کار در چارچوب این سازمان برای تهیه نقشه راه انتقال به تسویه با ارزهای ملی در حال انجام است. وی در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: نقشه راه برای گذار به تسویه با ارزهای ملی در حال تهیه است. کارها با جدیت و با جزئیات در حال انجام است، این فرآیند اصلا ساده نیست، زیرا دلار به عنوان یک ارز ذخیره جهانی ریشه عمیقی از جمله در سیستم‌های پول ملی دارد. به گفته لوگوینوف، برای کنار گذاشتن کامل دلار باید راه درازی طی و کار زیادی انجام شود. وی افزود: درباره اعمال نوع ارز یکپارچه سازمان همکاری شانگهای می‌توان گفت هنوز این موضوع به این شکل مطرح نشده و هنوز چنین هدفی در نظر گرفته نشده است و درباره آینده نیز بعدا خواهیم دید.

همچنین معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در یک سفر کاری در شهر تاشکند با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان شانگهای (SCO) شرکای کلیدی روسیه هستند، تصریح کرد در سال‌های گذشته حجم تجارت متقابل مواد غذایی به طور پیوسته در حال رشد بوده است و نیمه سال جاری تقریباً ۱۷ درصد افزایش یافته و از ۶ میلیارد دلار فراتر رفته است. به گفته سرگئی لوین، برای افزایش بیشتر حجم تجارت متقابل، لازم است به دسترسی به بازارهای داخلی، رفع محدودیت‌های مختلف، کار لجستیک و رفع اشکال تعامل اطلاعاتی بین کشورها ادامه داد. لوین افزود: پلتفرم سازمان همکاری شانگهای همواره با روح مشارکت، روحیه توسعه راه‌حل‌های سودمند متقابل و تعامل نزدیک با عملکرد خوب مشخص می‌شود که یک پایه محکم برای تضمین ثبات زنجیره‌های غذایی و همچنین حل موثر مشکلات در زمینه مواد غذایی کشورهای عضو خواهد بود. در چند ماه گذشته، شماری از بلوک‌های منطقه‌ای در جهان به دلیل تزلزل‌پذیر بودن دلار، انجام مبادلات تجاری با ارزهای غیر از دلار آمریکا را اتخاذ کرده‌اند. مادامی که تحریم‌ها اعمال شده از سوی آمریکا، مبادلات تجاری با دلار آمریکا را برای کشورها دشوار کرده است، کشورهای مختلف به دنبال دستیابی به راه‌حلی بلندمدت هستند و طبیعتا دلارزدایی را در برنامه خود قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین این رویدادها، زمانی به وقوع پیوست که فرانسه به عنوان یک کشور در اتحادیه اروپایی از واحد پولی یوآن در مبادلات تجاری برای تامین انرژی استفاده کرد. بر اساس این گزارش، ۲۸ مارس (۸ فروردین‌ سال جاری) چین نخستین معامله تجاری خود در زمینه گاز طبیعی را با واحد پول محلی خود (یوآن) به جای دلار آمریکا انجام داد. بورس نفت و گاز شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ شرکت ملی نفت فلات قاره چین (کنوک – CNOOC) و توتال انرژی فرانسه (Total Energies) از طریق این بورس، نخستین معامله چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوآن تسویه شده است، انجام دادند.

بورس نفت و گاز شانگهای افزود: این معامله شامل ۶۵ هزار تن گاز طبیعی مایع است که قبل از تسویه معامله با شرکت چینی با ارز «یوآن» توسط «توتال انرژی» از امارات وارد شده است. در حال حاضر برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود که آمارهای منتشر شده از تراز تجاری ۲ کشور با یکدیگر نشان می‌دهد چین و برزیل تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته‌اند.

به باور کارشناسان، به دنبال ایجاد نوسانات شدید در دلار طی سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد ارزش ارزهای محلی بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر ارز رایج آمریکا داشته باشد و در نتیجه کشورها برای مقاوم کردن اقتصاد خود به دنبال جایگزین مناسبی برای دلار در معاملات تجاری جهانی هستند. کارشناسان اقتصاد بین‌الملل می‌گویند کاهش استفاده از دلار و همچنین «دلارزدایی» مساله جدیدی نیست اما به نظر می‌رسد بتازگی این رویکرد مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و می‌توان شاهد تغییرات چشمگیر در آینده بود.

شورش جهانی علیه دلار

مانلیو دینوچی*: آن زمان که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا «گروه تماس برای دفاع از اوکراین» را در آلمان تشکیل می‌داد تا تسلیحات بیشتر و بیشتری به کی‌یف ارسال کند و به جنگ در اروپا دامن بزند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بازدید کرد. در آمریکای لاتین که ایالات‌متحده آن را حیاط خلوت خود می‌داند، پروژه‌ای در حال ظهور است که توسعه آن پایه‌های قدرت اقتصادی واشنگتن را در این منطقه تضعیف می‌کند. برزیل و آرژانتین توافقنامه‌ای برای ایجاد یک ارز مشترک جدید امضا کردند که به جای دلار در تجارت فی‌مابین و با سایر کشورهای آمریکای لاتین استفاده می‌شود. در برزیل، لاوروف با رئیس‌جمهور لولا، که صریحا خواستار پایان دادن به سلطه تجاری دلار است، ملاقات کرد.

همین هدف در بیانیه شراکت راهبردی بین برزیل و چین نیز که در پایان سفر لولا داسیلوا به پکن صادر شد، لحاظ شده است. در این بیانیه آمده است: «برزیل و چین برای تقویت مبادلات با ارزهای محلی توافق کردند». 2 کشور عضو اتحاد بریکس همچنین توافق کردند که به طور مشترک بانک توسعه جدید را که اصلی‌ترین موسسه مالی بریکس برای جایگزینی بانک جهانی تحت تسلط ایالات‌متحده است، ارتقا دهند. حتی در تجارت چین و روسیه که در عرض یک سال 2 برابر شده است، به جای دلار از ارزهای ملی 2 کشور استفاده می‌شود. در قراردادهایی که چین با تعداد فزاینده‌ای از کشورهای اوراسیا در چارچوب جاده ابریشم جدید منعقد می‌کند، از همین معیار استفاده می‌شود.

در مواجهه با شورش فزاینده علیه امپراتوری دلار، ستون سلطه غرب یعنی نشست وزرای خارجه گروه 7 در ژاپن با یک بیانیه جنگی واقعی نسبت به آن پاسخ داد؛ آنها تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام کردند و به چین و سایر کشورها هشدار دادند که «کمک به جنگ روسیه را متوقف کنند یا اینکه متحمل هزینه‌های سنگینی خواهند شد». در حالی که ایالات‌متحده و متحدانش نیروهای فزاینده‌ای از جمله نیروهای هسته‌ای را اطراف چین مستقر می‌کنند، وزرای خارجه گروه 7 به چین هشدار می‌دهند که از تهدید و استفاده از زور خودداری کند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *