ادغام دانشگاهها فعلا نه؛ استفاده بهینه از امکانات دانشگاهها برای یکدیگر در دستور کار است
اجرای سند آمایش آموزش عالی با جدیت در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است، اما ادغام دانشگاهها در این راستا نیست چرا که به گفته وزیر علوم هر زیرنظام آموزشی کارکردهای خاص خود را دارد که برای تحقق اهداف آموزش عالی نیاز است.
گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «رشد کاریکاتوری آموزش عالی» واژهای است که محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدای تکیهاش بر عالیترین کرسی وزارت علوم از آن صحبت کرد و زنگ خطر رشد کاریکاتوری آموزش عالی را به صدا درآورد.
البته مقام معظم رهبری نیز از سالها پیش بارها بر این مسأله تأکید فرموده بودند و حتی به تازگی دوباره بر اجرای آمایش آموزش عالی تأکید داشتند.
سند آمایش آموزش عالی از چند سال گذشته در ۹ بند با درنظر گرفتن شرایط دانشگاهها، مواردی را برای اعمال تغییرات گسترده در دانشگاهها و به طور کلی آموزش عالی کشور تعیین کرده اما هنوز این سند آنطور که باید اجرایی نشده است.
سند آمایش آموزش عالی به عنوان چراغ راه آموزش عالی بهخصوص برای نظمدهی به فعالیتهای دانشگاههای کشور به شمار میرود و در بند چهارم این سند آمده که وزارت علوم موظف است در راستای ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی و همچنین برای پاسخگویی به نیازهای منطقهای و ملی طرح رتبهبندی و اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی را تهیه کرده و بعد از تصویب در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، به مرحله اجرا برساند.
ماموریتگرا کردن دانشگاهها آن هم با توجه به سطوح عملکرد بینالمللی، ملی و منطقهای آنها هم کارویژه دیگری است که براساس ماده ۵ این سند به وزارت علوم واگذار شده است.
براین اساس وزارت علوم بحث مأموریتگرا کردن دانشگاهها و واحدهای دانشگاهی را مدنظر قرار داده است، همچنین یکی از ۱۴ بند از دستورات مهم رئیس جمهور به وزیر علوم نیز ساماندهی مراکز علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور در دانشگاه فنی و حرفهای و دولتی است که در راستای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر آمایش آموزش عالی انجام میشود.
در این باره قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفته است: این طرح را با مدل جدید منطقهبهمنطقه دنبال میکنیم، یعنی ابتدا ظرفیت شهرستان و بعد استان را مدنظر قرار میدهیم تا از این طریق ابعاد مختلف آمایش شامل ساماندهی، ماموریتگرایی، رتبهبندی، اصلاح محتوای درسی، مهارتافزایی و نحوه سنجش و پذیرش دانشجو را دنبال کنیم.
عرفان خسرویان سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای نیز از ادغام تعدادی از واحدهای دانشگاه فنی و حرفهای خبر داده و گفته است: بایستی در خصوص مسیر دانشگاه فنی و حرفهای تصمیمی جدی گرفت. دانشگاه فنی و حرفهای میخواهد عملگرا باشد و نیروی کار ماهر تربیت کند. نیروی ماهری که به خوشه کسب و کار تبدیل شود. این مسئله در برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، در این زمینه در مراکز دانشگاهی به رشد خوبی رسیدهایم. اما بایستی تعدادی از آنها با هم ادغام شوند.
اما در تازهترین اظهارنظر در رابطه با ادغام دانشگاهها محمدعلی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از واگذاری برخی واحدهای کم کار دانشگاه پیام نور در برخی شهرها به فنی و حرفهای خبر داده و گفته است: در شهری که دانشجوی پیام نور زیاد نداریم یا خیلی استقبال نمیشود، با مسؤولان شهر و استان هماهنگ شده و برنامه ریزی کرده ایم تا ساختمان و امکانات دانشگاه پیام نور را در اختیار دانشگاه فنی و حرفهای قرار دهند تا به آموزشکده فنی و حرفهای تبدیل شود، یا در برخی استانها دانشگاههای دولتی به فضای آموزشی نیاز دارند از این رو با هماهنگی که با رئیس دانشگاه پیام نور صورت گرفته است؛ امکانات، پرسنل و اعضای هیأت علمی این دانشگاه به دانشگاه دولتی آن منطقه منتقل میشود و تجمیع صورت میگیرد.
به گفته وزیر علوم، همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی اداری دانشگاههای علمی کاربردی که مربوط به نهادهای دولتی بودند، باید تعطیل میشدند که این مورد نیز در حال ساماندهی است.
البته وزیر علوم صحبتی از ادغام دانشگاهها با یکدیگر نزده و اعلام کرده که هر دانشگاهی مأموریت خاص خود را دارد که باید آن مأموریت را به خوبی انجام دهد مثلا دانشگاه فنی حرفهای، تربیت تکنسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دورههای آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری میکند. دانشگاه پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد که موجب افزایش دانایی جامعه میشود، شاید به بازآرایی مأموریت این دانشگاهها نیاز باشد ولی تعطیل کردن آنها درست نیست.
به گزارش فارس، به عقیده کارشناسان اجرای سند آمایش آموزش عالی میتواند دانشگاهیان را برای دستیابی به هدف سریعتر و با کیفیتتر به مقصد برساند.
پایان پیام/