اتحادیه‌ای برای حذف دلار

اتحادیه‌ای برای حذف دلار

اصلی‌ترین محور این اجلاسیه که مهم‌ترین مهمان آن، رئیس کل بانک مرکزی روسیه است، تمرکز بر دلارزدایی در روابط تجاری طرفین است.

اتحادیه‌ای برای حذف دلار

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- صبح نو نوشت: ریاست دوره‌ای اتحادیه پایاپای آسیایی رسما از سوی رئیس ‌کل بانک مرکزی پاکستان، به محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی کشورمان واگذار شد. این مهم در پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی و با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و رؤسای کل بانک مرکزی کشورهای عضو و اعضای ناظر شامل رئیس کل بانک مرکزی روسیه، قائم مقام بانک مرکزی بلاروس و کشور افغانستان و همچنین نماینده بانک توسعه اسلامی در بانک مرکزی صورت گرفت. اجلاسی که کشورهای عضو آن اعلام کرده‌اند اضافه‌شدن ارزهای محلی اعضا و برخی از ارزهای غیرجهان‌روا به سبد اتحادیه پایاپای آسیایی از جمله مهم‌ترین محورهای آن است.

دلارزدایی مهم‌ترین هدف اجلاس

در واقع اتحادیه پایاپای آسیایی متشکل از ایران و هشت عضو دیگر به همراه سه مهمان از چند روز پیش کار خود را در تهران آغاز کرد. اصلی‌ترین محور این اجلاسیه که مهم‌ترین مهمان آن، رئیس کل بانک مرکزی روسیه است، تمرکز بر دلارزدایی در روابط تجاری طرفین است.

در همین خصوص محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، برنامه‌محوری این اجلاس را استفاده از روش‌های جایگزین دلار و پیمان‌های پولی برای مراودات اقتصادی اعضا عنوان کرده بود.

وی نقش اتحادیه را در اقتصاد جهانی مهم و استراتژیک برشمرد و افزود: «کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، سهمی در حدود ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان بر حسب برابری قدرت خرید را در اختیار دارند که با اضافه شدن کشورهایی نظیر چین، روسیه و بلاروس، این سهم به حدود ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.»

رئیس کل بانک مرکزی افزود: «از منظر جمعیتی نیز کشورهای عضو اتحادیه بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس، این میزان به بیش از ۴۵درصد خواهد رسید. بر اساس آخرین اطلاعات بانک جهانی، سهم کشورهای اتحادیه پایاپای آسیایی از کل تجارت جهانی در حدود سه‌و‌نیم درصد بوده است که با اضافه شدن کشورهای چین، روسیه و بلاروس، این میزان به 17 و سه دهم درصد خواهد رسید.»
فرزین خاطر نشان کرد: «تنوع‌بخشی به سبد ارزی اتحادیه با استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو و سایر ارزهای غیرجهان‌روا می‌تواند به تشویق دلارزدایی در مبادلات تجاری، حفظ و نگهداری هر چه بیشتر ذخایر مطلوب ارزی اعضا و نیز ایجاد یک چارچوب مؤثر برای تسویه تعهدات بین آنها کمک کند. اصلاح مواردی از اساسنامه که در جلسات کمیته فنی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است، در صورت تصویب توسط هیأت ‌مدیره اتحادیه، می‌تواند کمک مؤثری به تقویت این اتحادیه کند.»

از طرف دیگر سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز با اشاره به آغاز به‌کار این اجلاس در چارچوب برنامه‌های دلارزدایی دولت از اقتصاد کشور، گفت: «یکی از دستور کارهای اتحادیه پایاپای آسیایی کاهش نیاز به دلار در مبادلات فی‌مابین است.»

راه‌اندازی سوئیفت داخلی؛ هدف دیگر اجلاس

با این حال برخی دیگر از مسئولین با توجه به تحریم‌های گسترده و عضو نبودن در سیستم نقل و انتقالات پولی و بانکی موسوم به سوئیفت، سخن از تشکیل سوئیفت داخلی زدند.

به طوری که در همین خصوص، محسن کریمی با بیان اینکه در حال حاضر 9 کشور آسیایی عضو این اتحادیه پایاپای هستند، گفت: «کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی مانند سوریه هم می‌توانند درخواست عضویت در اجلاس پایاپای آسیایی بدهند.»

وی درباره راه‌اندازی سوئیفت داخلی بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای طراحی و در اجلاس سال گذشته مطرح کرد که در این مدت در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی بررسی شده و اعضای این اتحادیه، بر لزوم جایگزینی یک پیام‌رسان اختصاصی بین اعضا و جایگزینی آن به ‌جای سوئیفت تأکید کردند.»

این مقام مسئول گفت: «پیام‌رسان جایگزین سوئیفت احتمالا ظرف یک ماه آینده در میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود.»

معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مورد ظرفیت‌های پیام‌رسان جدید گفت: «این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آنها با یکدیگر است که البته می‌تواند 100 درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سوئیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضا خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی دارای دبیرخانه دائمی برای اتحادیه پایاپای آسیایی می‌شود و فاز عملیاتی شدن این پیام‌رسان، ظرف یکی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.»
کریمی در مورد استفاده از پول‌های دیجیتال کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی افزود: «در این اجلاس بر استفاده از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه تأکید شد؛ اما در مورد رمزارزها سخنی به ‌میان نیامد. استفاده از پول‌های دیجیتال در مرحله بررسی و مطالعات قرار دارد و بخشی از مبادلات تجاری اعضا با ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی انجام خواهد شد.»

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *