اجتماع بزرگ دختران نوجوان در مصلای امام خمینی/ از برگزاری جشن دختر ماه تا چالش پدر و دختری

اجتماع بزرگ دختران نوجوان در مصلای امام خمینی/ از برگزاری جشن دختر ماه تا چالش پدر و دختری

مدیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، برنامه‌های متنوعی برای دختران نوجوان پیش‌بینی شده است که می‌توان به جشن دختر ماه، اردوی مادر و دختری و چالش پدر و دختری اشاره کرد.

اجتماع بزرگ دختران نوجوان در مصلای امام خمینی/ از برگزاری جشن دختر ماه تا چالش پدر و دختری

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امام رضا(ع) فرمودند: «من زَارَ المعصومةَ بِقُم کَمَن زَارَنی» هرکس معصومه(س) را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است؛ زیارت امام رضا(ع)، یک حقیقت ناشناخته و فضل عظیم از جانب خدای متعال است و امام رضا(ع) می‌فرمایند این آثار برای زیارت حضرت معصومه(س) نیز وجود دارد.

معصومه به معنای کسی است که حقیقت و آینه وجودش از گرد و غبارهای گوناگون پاکیزه است. سلاله‌ای تمیز، شخصیت مشعشع و تابناک دارد؛ زلال، بی عیب و نقص و در برابر انواع و اقسام کنش‌ها، جاذبه‌ها و انحرافات ایمن است.

در آستانه ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و به مناسبت روز دختر، قرار است برنامه‌ها و جشن‌هایی‌ برای دختران برگزار شود. یک سری از برنامه‌ها توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

مهدی ارمغانی مدیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تمرکز برنامه‌های امسال روی تبیین هویت دخترانه است، برنامه‌های روز دختر را تشریح کرد؛ در این گفت‌وگو عنوان شد:

– جشن‌های دختر ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود

-برپایی اردوهای یک روزه مادر و دختری

-چالش‌های پدر و دختری

-اجتماع بزرگ دختران نوجوان در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود

*** اهمیت بالای دختران در ایران

*فارس: به مناسبت روز دختر چه برنامه‌هایی را برای دختران پیش‌بینی کردید؟

مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با توجه به فرا رسیدن دهه مبارک کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه و روز گرامیداشت دختران، یک مجموعه اقداماتی را تهیه دیده است تا بتوانیم هر چه بیشتر این روز مبارک را گرامی بداریم.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی از حدود 7، 8 سال گذشته، مجموعه اقداماتی را در خصوص دختران و جامعه دختران، انجام داده است که با عنوان الگوی تعالی دختران آن را می‌شناسیم

دختران در این سرزمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. دشمن نیز این موضوع را خوب می‌داند و همواره تلاش می‌کند که برنامه‌هایش را با تمرکز بر دختران سرزمین‌مان اجرا کند و ما هم طبیعتا وظیفه‌مان از قبل بوده و اکنون دوچندان شده است که در این حوزه فعالیت‌های بسزا و شایسته‌ای را انجام دهیم.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی از حدود 7، 8 سال گذشته، مجموعه اقداماتی را در خصوص دختران و جامعه دختران، انجام داده است که با عنوان الگوی تعالی دختران آن را می‌شناسیم و در مجموعه شبکه ما جاری و ساری است.

* فارس: درباره الگوی تعالی دختران توضیحی می‌دهید؟

در توضیحات الگوی تعالی دختران آمده است: ملاحظه خاص در الگوی تعالی دختران این است که اولا باید از هویت دخترانه در برابر بی‌مهری‌ها و غفلت‌ها صیانت شود. پس یکی از رسالت‌های الگوی تعالی، پاسداشت هویت دختران به عنوان یک هویت گرامی در صحنه هستی است.

ملاحظه دوم، عبارت از این است که باید نقش‌های فراموش شده را برجسته سازیم. زیرا برخی نقش‌ها که در حیات طیبه بانوی تراز اسلامی دارای اصالت هستند، عمدتا توسط نحله‌های فکری و گفتمان‌های خطرناک به فراموشی سپرده شده است.

*** برگزاری جشن‌های دختر ماه در سراسر کشور

* فارس: برنامه‌هایی که برای روز دختر تدارک دیدید را اعلام می‌کنید؟

امسال اقداماتی را در سطح کشور داریم که مجموعه ستادهای استانی ما، این برنامه‌ها را اجرا خواهند داد. مجموعه جشن‌های دخترانه و شهری را با عنوان دختر ماه در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

*فارس: درباره جشن‌های دختر ماه بیشتر توضیح می‌دهید؟ چه برنامه‌ای در جشن‌ها پیش‌بینی کردید؟

در گام اول، در روز دختر، یک اجتماع پرشور و بانشاط دخترانه در سراسر کشور در شهرها و استا‌ن‌ها خواهیم داشت و برنامه‌های شاد، آموزشی و تفریحی پیش‌بینی شده است.

* فارس: عنوان دختر ماه را چرا انتخاب کردید؟

واژه دختر ماه هم یک واژه‌ای است که در سراسر کشور از آن استفاده می‌شود و اشاره به مقام حضرت معصومه(س) دارد که یک دختر نمونه در تاریخ اسلام بوده است.

*** برپایی اردوهای یک روزه مادر و دختری

* فارس: اشاره کردید که برنامه‌های متعددی دارید، از دیگر برنامه‌های‌تان بگویید؟

یکسری برنامه‌ها و پویش‌های دخترانه داریم و در کنار آن یک سری اردوهای مادر و دختری داریم که اردوهای یک روزه درون استانی است. در این اردوها، مادران در فضای اردویی با برنامه شاد و مفرح میزبان دختران خود هستند و روز باشکوهی را برای دخترانشان رقم می‌زنند.

* فارس: این برنامه برای چه تعداد مادر و دختر شروع می‌شود و فرایند ثبت‌نام به چه شکلی بوده است؟

این برنامه برای دانش‌آموزان دختر انجمن اسلامی است و از طریق انجمن‌های اسلامی مناطق و استان با آنها هماهنگی‌های لازم جهت شرکت در اردو انجام شده است.

*** چالش‌های پدر و دختری

* فارس: برنامه پدر و دختری هم دارید؟

بله، یک سری پویش‌های پدر و دختری داریم. با توجه به ارتباط خاص پدر و دخترها و علاقه خاصی که بین آنهاست، یکسری شگفتانه برای روز دختر توسط پدرها تدارک دیده شده است.

این برنامه ویژه پدرهاست که آنها برای روز دختر برای فرزندان‌شان شگفتانه خواهند داشت و با این اقدام علاق و ارتباط قلبی خود را به دخترانشان نشان می‌دهند؛ این طرح را سال گذشته هم اجرا کردیم که نتایج خوب و جذابی داشت.

* فارس: سال گذشته چالش پدر و دختری به چه شکلی اجرا شد؟ بیشتر برایمان توضیح می‌دهید؟

برنامه سال گذشته کاملا شگفتانه بود؛ ما سال قبل در یکی از استان‌ها اردوی دختر و مادری را برگزار کردیم و در کنار آن با پدرها نیز ارتباط گرفتیم و از آنها خواستیم که پیام تبریک روز دختر را به صورت وویس برای مربی ارسال کنند.

پدرهایی بودند که به مربیان می‌گفتند تاکنون روز دختر را به دخترشان تبریک نگفتند و به خاطر این پویش دست به چنین اقدامی زدند اما این اقدام بسیار برایشان جالب بود و خوشحال بودند

در روز دختر و در طول اردو، ناگهان صدای پدر هر دختر از بلندگوی اردوگاه پخش می‌شد و این اتفاق برای دختران بسیار جذاب بود و شگفت‌زده می‌شدند. دختران درباره این موضوع می گفتند که بسیار خوشحال شدند و وقتی صدای پدرشان را می‌شنیدند از شدت خوشحالی، گریه می‌کردند.

جالب این است که پدرهایی بودند که به مربیان می‌گفتند تاکنون روز دختر را به دخترشان تبریک نگفتند و به خاطر این پویش دست به چنین اقدامی زدند اما این اقدام بسیار برایشان جالب بود و خوشحال بودند.

برخی پدرها نیز با گرفتن شاخه گل، هدایا و یا جشن ساده در منزل، روز دختر را به دخترانشان تبریک می‌گفتند.

* فارس: این برنامه هم مثل اردوی مادر و دختری برای دانش‌آموزان عضو اتحادیه است؟

بله، این برنامه هم برای دانش‌آموزان دختر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است اما از همه پدرها دعوت می‌کنیم که در چالش پدر و دختری شرکت کنند و برای روز دختر، فرزند خودشان را شاد کنند.

*** یاد دختران شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت هستیم

برنامه دیگر ما توجه به دختران شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت است. این برنامه توسط دختران عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در سطح استان‌ها برگزار می‌شود.

دختران در مناطق محروم و کمتر برخوردار محل سکونت خودشان، برای دخترهای دیگر جشن‌هایی را برگزار می‌کنند

آنها به دیدار خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت می‌روند و روز دختر را با هدایایی شامل دست ساخته‌های خودشان به آنها تبریک می‌گویند.

همچنین یک کار ویژه دیگر نیز توسط دختران عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار می‌شود و آن هم این است که دختران در مناطق محروم و کمتر برخوردار محل سکونت خودشان، برای دخترهای دیگر میزبانی کنند و جشن‌هایی را برگزار کنند.

*** اجتماع بزرگ دختران نوجوان در مصلی امام خمینی (ره)

*فارس: شنیدیم برنامه‌ ویژه‌ای هم به مناسبت روز دختر در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران دارید؟

بله، در کنار جشن‌های دختر ماه، یک برنامه ویژه هم پیش‌بینی کردیم که این برنامه در روز جمعه 29 اردیبهشت برگزار می‌شود و قرار است شاهد یک اجتماع پرشور از دختران در مصلی امام خمینی(ره) در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

منتظر همه دختران از شهر تهران و شهر‌های اقماری هستیم و سعی می‌کنیم جشن بزرگ، پرشور و مفصلی داشته باشیم که بتوانیم یک فضای خوبی را برای دختران رقم بزنیم.

این مراسم همراه با تقدیر از بانوان و دختران موفق، رادیو دخترانه ، استندآپ کمدی ، همخوانی سرود دختر ماه، اهدای جوایز و برگزاری مسابقه‌های مختلف خواهد بود.

***برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در امامزاده‌ها

* فارس: برای دهه کرامت هم برنامه دارید؟

با توجه به اینکه ایام امتحانی دانش‌آموزان است و به تبع مسأله درسی بچه‌ها هم از اهمیت خاصی برخوردار هست، تمام تمرکز و برنامه‌های ما قبل از دهه کرامت است؛ البته در طول دهه کرامت هم سعی می‌کنیم به طور مختصر در قرارگاه‌های استانی برنامه داشته باشیم.

به عنوان مثال با توجه به اینکه یک روز خاص در دهه کرامت به عنوان روز بقاع متبرکه نامیده شده است و توجه به امامزاده‌ها برای ما خیلی مهم است، اعلام کردیم تا قرارگاه‌های استانی، برنامه‌هایی را در بقاع متبرکه داشته باشند و حتی هیأت‌های انصارالمهدی(عج) در امامزاده‌ها برگزار شود.

برای ولادت امام رضا(ع) هم همانطور که ذکر شد، چون در ایام امتحانات دانش‌آموزان قرار داریم، برنامه‌هایی را در حد هیأت‌های انصارالمهدی(عج) در استان‌ها و در برخی موارد در مدارس برگزار می‌کنیم. البته ناگفته نماند که برنامه‌های روز دختر هم در هیأت‌های انصارالمهدی(عج)، برگزار می‌شود.

* فارس: پیش‌بینی می‌کنید چه تعداد دختر نوجوان تحت پوشش برنامه‌های شما قرار می‌گیرند؟

با توجه اینکه قرار است جشن‌ها، یک جشن‌های پرشوری در استان‌ها باشد حداقل 10 هزار نفر در سراسر کشور در این جشن‌ها حضور می‌یابند؛ به جز این جشن‌ها، تجمع بزرگ دختران در مصلی امام خمینی(ره) در حاشیه نمایشگاه کتاب را شاهد خواهیم بود.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *