اردوگاه «شعفاط»؛ قلب تپنده مقاومت آوارگان فلسطینی علیه اشغالگری

اردوگاه «شعفاط»؛ قلب تپنده مقاومت آوارگان فلسطینی علیه اشغالگری

با گذشت ۷۵ سال از تأسیس رژیم صهیونیستی در «روز نکبت» و آغاز موج آوارگی فلسطینیان، اردوگاه «شعفاط» در نزدیکی شهر قدس در اذهان همگان، هم‌چنان به عنوان قلب تپنده تاریخ مقاومت آوارگان فلسطینی در برابر اشغالگران انگلیسی و صهیونیستی شناخته می شود.

اردوگاه «شعفاط»؛ قلب تپنده مقاومت آوارگان فلسطینی علیه اشغالگری

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- تسنیم نوشت: از زمانی که «عدی التمیمی»، جوان فلسطینی عملیاتی را در یک پست ایست بازرسی نظامیان صهیونیست در نزدیکی اردوگاه شعفاط در شمال شرقی قدس اشغالی انجام داد، نظامیان اسرائیلی مکررا دست به تجاوز علیه این اردوگاه زده‌اند. این تجاوزات به شکل بی سابقه‌ای از زمان عملیات ضدصهیونیستی یک کودک فلسطینی در این منطقه تشدید شده است.

توقف فعالیت مراکز ایست بازرسی در نزدیکی ورودی های اردوگاه شعفاط و ممنوعیت ورود خودروها به این اردوگاه، نخستین واکنش اسرائیل به این عملیات ها و به عنوان بخشی از مجازات دسته جمعی اعمال شده علیه ده ها هزار فلسطینی ساکن قدس است که به دلیل دیوار حائل پیرامون شهر، سال هاست از محیط اطراف خود جدا شده اند.

تشدید اذیت و آزارها در پست های ایست بازرسی نظامیان صهیونیست، فلسطینی های ساکن این منطقه را به ستوه آورده و باعث شده تا آنها دست به اعتصاب سراسری و نافرمانی مدنی بزنند و از دیگر شهرک‌ها و مناطق فلسطینی نشین قدس نیز بخواهند، تا به آنها بپیوندند.

معروف الرفاعی، مشاور رسانه ای استاندار قدس در تشریح دلایل اعتراضات اهالی اردوگاه شعفاط به خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت:‌ نافرمانی مدنی فلسطینی ها باید در همه مناطق و نه فقط در یک منطقه تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا دستاوردهای مد نظرش را در کلیه ابعاد اقتصای و تجاری و حکومتی بر رژیم اشغالگر تحمیل کند، البته این امر نیازمند آن است که طرف های فلسطینی جایگزین هایی برای ارائه خدمات مزبور داشته باشد.

صهیونیست ها با مجبور کردن جوانان و مردان فلسطینی به درآوردن لباس ها و خالی کردن جیب ها و محتویات کیف هایشان در مقابل ده ها نفر، به عمد درپی تحقیر آنها بر می آیند و در صورتی که کسی اعتراض کند، خشونت ها و توهین های بیشتری در انتظار اوست و معمولا پس از بازداشت و قبل از انتقال به یکی از مراکز بازجویی، به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

در این بین، ساکنان اردوگاه شعفاط و شهرک «عناتا» درصدد ارسال پیامی به «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی افراطی رژیم اشغالگر هستند، پیامی که فحوای آن مخالفت با شرایط و وضعیت جدیدی است که تلاش می شود، به آنها تحمیل شود و اینکه آنها در برابر اقداماتی که تلاش دارد، آنها را در هم بشکند، ایستادگی و مقاومت خواهند کرد.

ساکنین شعفاط می گویند، یا باید روی خاک قدس با عزت و کرامت زندگی کنیم یا استخوانمان زیر خاک قدس دفن شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم، دست به مقاومت بزنیم و داستان به همین جا ختم نخواهد شد، بلکه اقدامات اعتراضی دیگری نیز در پیش است تا ظلم و تعدی صهیونیست ها متوقف شود.

یک شهروند فلسطینی ساکن اردوگاه شعفاط در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت: وضعیت در همه مناطق همین طور است، اما اردوگاه شعفاط بیشتر تحت فشار است، چرا که از زمان عملیات عدی التمیمی همه چی زیر رو شده و هر روز با یک بحران جدید دست و پنجه نرم می کنیم. در حال حاضر تنها می توانیم از یک ورودی وارد اردوگاه شویم، یعنی هرکسی بخواهد از عناتا به شعفاط بیاید یک ساعت تا یک ساعت و نیم وقتش تلف می شود.

گفته می شود شهرک های دیگری در قدس نیز به طرح اعتصاب سراسری شعفاط پیوسته اند که از جمله آنها می توان به «جبل المُکبَّر» و «العیسَویِه» اشاره کرد که ساکنین آن اقدام به بستن گیت های ورودی با سطل های زباله و آتش زدن لاستیک در اعتراض به فشارهای فزاینده رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی های ساکن قدس کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی برای از بین بردن موانع این دو شهرک به خشونت متوسل شدند و برای باز کردن مسیر اقدام به استفاده از خودروی آبپاش و شلیک گاز اشک آور و گلوله صوتی کردند، این مسئله باعث درگیری هایی بین نظامیان اشغالگر با شماری از جوانان این شهرک ها شد که قصد داشتند با ساکنین اردوگاه شعفاط اعلام همبستگی کنند، چرا که ساکنین این شهرک ها هم همانند اردوگاه شعفاط، روزانه با اقدامات خودسرانه نظامیان اشغالگر دست و پنجه نرم می کنند.

«راسم عبیدات»، کارشناس فلسطینی در تشریح اعتراضات اخیر فلسطینیان ساکن اردوگاه ها به خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت: اعتصابی که از جبل المُکبَّر آغاز و به العیسویه و اردوگاه شعفاط کشیده شد، نشانگر آن است که شاهد اعتصابی سراسری در قدس در واکنش به اقدامات رژیم اشغالگر هستیم. این رژیم در صدد تخریب 22 هزار واحد مسکونی فلسطینیان در قدس است که یکی از اشکال پاکسازی نژادی و مجازات جمعی با هدف آواره کردن فلسطینیان است.

نافرمانی مدنی فلسطینیان علیه اشغالگری به معنای مخالفت عامدانه و اعتراض نسبت به قوانین و اقدامات یک نیروی اشغالگر به شکل مسالمت آمیز است که سعی دارد شهروندان را به تبعیت از برخی فرمان ها مثل پرداخت مالیات، فعالیت در حوزه تولید و اشتغال در مراکز آموزشی ملزم نماید. نافرمانی مدنی در حقیقت به معنای از کار انداختن چرخه اقتصاد و سلب مشروعیت از رژیم اشغالگر است

هم اکنون نبود بیمارستان در اردوگاه تحت محاصره شعفاط توسط رژیم اشغالگر سبب شده تا 3 هزار بیمار بدخیم و 65 بیمار نیازمند دیالیز ساکن این اردوگاه با مشکلاتی جدی مواجه شوند. علاوه بر این 45 کودک کم توان و معلول این اردوگاه نیز نمی توانند، تا در مراکز حمایتی و آموزشی خود حضور پیدا کنند.

علاوه بر این اشغالگران از ورود خودروهای حمل زباله وابسته به آنروا به اردوگاه برای جمع آوری زباله ها ممانعت به عمل می آورند، آن هم اردوگاهی که دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است که این امر موجب انباشت زباله در آن شده است.

در این بین شلیک گلوله‌های اشک آور و جاری شدن شیرآبه، اوضاع بهداشتی در این اردوگاه را وخیم‌تر کرده است.

درحالی که 40 درصد کارکنان و کارگران بیمارستان ها در شهر قدس را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند، در نتیجه نافرمانی و اعتصاب ده ها هزار کارمند فلسطینی و امتناع آنها از حضور بر سر مشاغل خود در همبستگی با ساکنین شعفاط، رژیم اشغالگر را به واسطه کمبود نیروی انسانی در ادارات دولتی با مشکل جدی مواجه ساخته، و به طور خاص بخش حمل و نقل عمومی رژیم صهیونیستی را فلج کرده است.

الگوی اعتصاب سراسری و نافرمانی مدنی علیه رژیم اشغالگر قدس، در زمره برجسته روش های مبارزاتی ملت فلسطین علیه اسرائیل بوده است. در میان اعتصاب های سراسری مهم در تاریخ فلسطین می توان به اعتصاب سراسری که در زمان انتفاضه اول رخ داد اشاره کرد که همزمان نوار غزه و کرانه باختری را در برگرفت. در آن زمان شهرک بیت ساحور، در شرق بیت‌اللحم یکی از مهمترین مراکز اعتصاب هایی بود که از سال 1988 آغاز و تا امضای توافق سازش اوسلو در سال 1993 ادامه داشت.

در آن سالها رژیم اشغالگر بارها تلاش کرد تا این اعتصاب ها را با اتخاذ سیاست موسوم به «خردکردن استخوان ها»، ایجاد بازداشتگاه های عظیم با هدف بازداشت ده ها هزار فلسطینی، یورش به شهرها و حمله به ساکنین در هم بشکند. با وجود اینکه طی سال های انتفاضه بیش از 1500 فلسطینی به شهادت رسیدند، اما آنها به اعتصاب های سراسری خود ادامه دادند.

به رغم مساحت کوچک جغرافیایی اردوگاه شعفاط، نافرمانی مدنی این اردوگاه روایتگر ادوار مختلفی در تاریخ فلسطینی هاست که طی آن به مقابله با اشغالگران انگلیسی و صهیونیست برخاستند که بارزترین آن، دوره قیام فلسطینیان در دهه 1930 علیه انگلیس و انتفاضه نخست علیه اشغالگران است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *