ایران به دنبال همکاری‌های دفاعی مشترک با عمان

ایران به دنبال همکاری‌های دفاعی مشترک با عمان

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عمان حُسن هم‌جواری و اصول همسایگی را نسبت به ایران رعایت کرده است، گفت: یکی از موضوعاتی که جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته دنبال کرده، دور کردن هرگونه تهدید خارجی از کشور بوده است و این موضوع جز با تقویت ارتباط با همسایگان و تبادلات اطلاعاتی-نظامی محقق نمی‌شود.

ایران به دنبال همکاری‌های دفاعی مشترک با عمان

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها– سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان که به مسقط سفر کرده است، در دیدار با عبدالله بن خمیس الرئیسی، همتای عمانی خود بر پیشرفت تعاملات نیروهای مسلح ایران و عمان تأکید کرد و گفت: همکاری‌های دفاعی میان دو کشور ایران و عمان رو به جلو و با پیشرفت سریع است و از عمان دعوت می‌کنیم در رزمایش‌های مرکب بین‌المللی دریایی نیز شرکت کند.

وی افزود: امروز نشانه‌های جدیدی از تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق دیده می‌شود و باید تأکید کرد، آینده متعلق به منطقه ما و آسیاست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عمان نیز گفت: ما همگی فرزندان یک منطقه هستیم، از این‌رو منافع خود را بهتر از دیگران درک می‌کنیم و معتقدیم با اتحاد و همبستگی کشورهای منطقه می‌توان امنیت منطقه را حفظ کرد.

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به مسقط و دیدار با مقام های بلندپایه سیاسی و دفاعی عمان به «راهبرد معاصر» گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران تهدیدزدایی از منطقه به وسیله افزایش قدرت نظامی خود، تعامل با همسایگان و نیز اجازه ندادن به قدرت‌های خارجی برای حضور ژئوپلیتیکی در منطقه است. برای تحقق این راهبرد توسعه همکاری های نظامی با همسایگان بسیار قابل توجه است.

وی افزود: ایران به وسیله همراهی و همکاری با دولت عراق سعی می‌کند گروه‌های تروریست کُرد تجزیه‌طلب را خلع سلاح یا به وسیله برقراری رابطه با عربستان بحران‌های منطقه‌ای در یمن، عراق و سوریه را حل کند. این روابط به ایجاد فرصتی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و آتش بس در یمن منجر شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: عمان حُسن همجواری و اصول همسایگی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران رعایت کرده، در نتیجه همکاری‌های دفاعی مشترک میان دو کشور در این چارچوب قابل بررسی است.

تقوی‌نیا گفت: ایران و عمان دو کشور مهم در منطقه هستند، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور از منظر ژئوپلیتیکی است، زیرا دریای عمان یکی از آبراه های بسیار مهم و راهبردی جهان به شمار می رود و حفظ امنیت و ثبات این آبراه برای دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته دنبال کرده، دور کردن هرگونه تهدید خارجی از کشور بوده است؛ این موضوع جز با تقویت ارتباط با همسایگان و تبادلات اطلاعاتی، نظامی محقق نمی‌شود؛ روندی که به فروش سلاح‌های ایران به کشورهای دوست و همسایه منجر خواهد شد.

تقوی‌نیا با بیان اینکه تخمین زده می‌شود بیش از 50 کشور دوست و همسایه مشتری تسلیحات ایرانی باشند، عنوان کرد: با توجه به اینکه عمان مرز قابل توجهی با یمن دارد، صنعا سال‌های اخیر جزء متحدان جمهوری اسلامی ایران بوده و با توجه به اینکه یمن فقط با دو کشور عربستان و عمان همسایه است، می‌توان گفت عمان عمق راهبردی برای یمن به شمار می‌رود؛ از این جهت ارتقای روابط عمان و یمن با کمک جمهوری اسلامی برای دولت نجات ملی یمن و نیز افزایش صلح و ثبات در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *