تقابل بایدن-ترامپ عامل افزایش شکاف در جامعه آمریکا

تقابل بایدن-ترامپ عامل افزایش شکاف در جامعه آمریکا

وضعیت «دموکراسی آمریکایی» بسیار وخیم است، زیرا در هیچ شرایطی نباید نامزدهایی همچون دونالد ترامپ و جو بایدن با سوء پیشینه سیاسی برای رقابت در پست مهم ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شوند. طبق نظرسنجی ها، 38 درصد از آمریکایی ها از رقابت مجدد این دو پیرمرد احساس خستگی کرده‌اند.

تقابل بایدن-ترامپ عامل افزایش شکاف در جامعه آمریکا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: نشریه «گلوبال تایمز»گزارش می‌دهد؛ اعلام ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به رقابت‌های انتخاباتی برای انتخاب مجدد در سال 2024 می‌تواند به تکرار رقابت‌های ریاست ‌جمهوری 2020 در تقابل با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور منجر شود.

احتمال ادامه سریال رقابت میان بایدن و ترامپ وجود دارد؛ آن هم زمانی که هر دو غرق در انتقاد نسبت به یکدیگر هستند و هیچ یک نتوانستند در دوره ریاست جمهوری خود مشکلات آمریکا را حل کنند و این کشور اوضاع وخیمی دارد و در جامعه آمریکا سرزندگی مشاهده نمی‌شود.

کارشناسان معتقدند بن بست سیاسی ایالات متحده در نهایت به کاهش نفوذ آمریکا در سراسر جهان منجر خواهد شد. هریک از آنها برنده انتخابات شود، عقلانیت را به سیاست خارجه ایالات متحده نسبت به چین بازنمی‌گرداند، زیرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قادر به تقابل با حاکمیت کشورشان نیستند.

چهار سال پیش، بایدن در همین تاریخ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 اعلام کرد و اکنون با اعلام رئیس جمهور آمریکا، قرار است بایدن 80 ساله لقب مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. نظرسنجی وال استریت ژورنال که هفته گذشته انجام شد، نشان داد ترامپ با اختلاف زیادی از ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا پیشتاز است.

این نتیجه نشان می دهد ایالات متحده باید خود را برای رقابت دیگری میان بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آماده کند. شبکه سی.‌ان.‌ان نیز گزارش کرد، این سریال می‌تواند سال 2024 را به «خسته‌کننده‌ترین دوره رقابت های انتخاباتی تاریخ آمریکا» تبدیل کند.

ایالات متحده که زمانی کشوری قدرتمند و پرجنب‌وجوش بود، اکنون وارد نزاع آشتی‌ناپذیری شده که نشان دهنده مبارزه دو پیرمرد است. لو شیانگ، پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی چین گفت، یکی از این دو برای سفر خیلی پیر و دیگری در باتلاقی از دعواها و رسوایی‌ها غوطه‌ور است.

این پدیده نشان می‌دهد وضعیت «دموکراسی آمریکایی» بسیار وخیم است، زیرا در هیچ شرایطی نباید نامزدهایی با چنین پیشینه ای برای رقابت در چنین پست مهمی انتخاب شوند. طبق نظرسنجی یاهو نیوز، 38 درصد از پاسخ دهندگان از رقابت مجدد ترامپ و بایدن احساس خستگی کرده اند؛ هرچند سایر احساسات چندان مثبت نبودند، به طوری که 29 درصد احساس ترس و 23 درصد احساس غم و نگرانی داشتند.

زمانی که بایدن روی کار آمد، وعده‌های زیادی داد؛ از اصلاح روابط با متحدان ایالات متحده و رسیدگی به اختلافات سیاسی و فرهنگی تا اصلاح اقتصاد داخلی. با وجود این، با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری اش، شکاف ها و اختلافات در جامعه آمریکا عمیق تر می شود و بایدن قصد دارد متحدان فراآتلانتیک خود را برای مهار چین قربانی کند و به دنبال «خودمختاری راهبردی» است.

بایدن ماه فوریه از چندین راهکار برای بهبود اقتصاد کشورش سخن گفت. با وجود این، طبق نظرسنجی اخیر گالوپ، نیمی از آمریکایی ها می گویند وضعیت مالی شان در حال حاضر بدتر از یک سال پیش است. ایالات متحده با چالش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه و برای رسیدگی به مشکلات در این مقطع حساس به چهره جدیدی نیاز است. فرجام بالقوه رقابت بایدن-ترامپ چیزی جر کاهش سریع هژمونی آمریکا در سطح جهان نیست.

کارشناسان معتقدند، سیرکی که سال 2020 بر فضای انتخابات ریاست جمهوری امریکا حاکم بود، ممکن است در انتخابات سال آینده نیز تکرار شود. ماه گذشته و پس از اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات 2024، دادگاهی در در منهتن کیفرخواست وی را صادر کرد تا به نخستین رئیس تاریخ ایالات متحده تبدیل شود که با پرونده جنایی مواجه می شود. همچنین هانتر بایدن، پسر رئیس جمهور کنونی آمریکا به تازگی به دلیل استفاده نادرست از روابط خانوادگی در معاملات تجاری اش مورد بازجویی قرار گرفت.

درگیری دیوانه کننده میان احزاب جمهوری خواه و دموکرات احتمالاً با نزدیک شدن به انتخابات افزایش خواهد یافت. این رقابت سیاسی نه تنها به تفرقه و اختلافات بیشتر در ایالات متحده منجر می شود، بلکه امید آمریکایی‌ها را برای پدیدار شدن شخصی برای حکومتداری بهتر سلب می کند.

انتظار می‌رود بایدن پیش از اجلاس سران «گروه هفت» که 19 می برگزار می‌شود، فرمان اجرایی برای محدود کردن سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی را در چین امضا کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از نفوذ چین در ایالات متحده نگران هستند و اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 پیروز شود، فرمان به استقلال کامل ایالات متحده از چین خواهد داد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *