تلاش‌ها در جهت احیای روابط ایران و مصر به سود جهان اسلام است

تلاش‌ها در جهت احیای روابط ایران و مصر به سود جهان اسلام است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وجود اشتراکات متعدد تاریخی، فرهنگی، مذهبی و سابقه تمدنی ایران و مصر می تواند این دو کشور را در مسیر توسعه روابط و ارتباطات عمیق و گسترده‌‌ای قرار دهد.

تلاش‌ها در جهت احیای روابط ایران و مصر به سود جهان اسلام است

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- بعد از اعلام از سرگیری و عادی شدن روابط ایران و عربستان، تمایل دیگر کشورهای عربی برای بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی بیشتر خود را نشان می‌دهد. از برجسته‌ترین این موارد می‌توان به ابراز تمایل مصر اشاره کرد. کشوری که همواره از ارکان جهان اسلام به شمار می‌آمده است. در این رابطه با ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس سیاست خارجی گفت‌وگو کرده‌ایم.
ابوالفضل ظهره وند، کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری رضوی، در خصوص خبر تلاش عراق برای میانجی‌گری بین ایران و مصر برای از سرگیری ارتباطات دیپلماتیک گفت: اگر موضوع ارتباط ایران با کشورهای مسلمان را مورد بررسی قرار دهیم و از بین این کشورها، دو کشور عراق و سوریه و محور مقاومت را به دلیل همکاری‌های گسترده و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران را جدا کنیم (که این دو کشور برادر و دوست برای ما بسیار مهم هستند) اما در بین کشورهای مسلمان می‌توان از کشور مصر به عنوان کشوری یاد کرد که برقراری ارتباط بین دو کشور بسیار استراتژیک و به نفع طرفین و جهان اسلام است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران طرف مصری نسبت به توسعه روابط با ایران اظهار بی‌میلی کرد، در حالی که یکی از اصلی‌ترین راهبردهای سیاست خارجی ایران همواره تأکید بر گسترش روابط با کشورهای منطقه به خصوص مسلمان و غیرمعاند بوده است.
ابوالفضل ظهره‌وند اظهار کرد: متأسفانه مصری‌ها در طول سال‌های گذشته همواره پرچمدار رابطه با رژیم صهیونیستی بودند، رابطه‌ای یک طرفه که سودی به مصر نرسانده در حالی که ارتباط با ایران از چند جهت به نفع مصر بود، اما متأسفانه طی سال‌های گذشته رابطه مصر با ایران در حد روابط حفظ منافع بوده است نه رابطه‌ای رسمی.

وی در خصوص وجود اشتراکات مهم بین ایران و مصر برای از سرگیری هر چه زودتر ارتباطات سیاسی و اقتصادی گفت: با توجه به وجود اشتراکات متعدد تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌توان گفت ایران و مصر می‌توانند ارتباط عمیق و گسترده‌ای برقرار کنند چراکه هر دو کشور از سابقه تمدنی ویژه‌ای برخوردارند که در زمینه فرهنگی و تاریخی و گردشگری می‌تواند دو کشور را در مسیر بهتری رو به توسعه روابط قرار دهد.
ابوالفضل ظهره‌وند یادآور شد: مصری‌ها به درستی به این نتیجه رسیده‌اند که در طول سال‌های گذشته ارتباط آنها با رژیم صهیونیستی حتی با عربستان سعودی به نفع آنها نبوده یعنی برد – بردی در این میان مطرح نبوده که مصری‌ها نیز از آن سود ببرند. از سوی دیگر علی‌رغم ارتباط مصر با ترکیه همواره گروه سیاسی اخوان‌المسلمین برای ترک‌ها یک تهدید جدی بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد امروز مصری‌ها با نگاه متفاوتی از قبل به ارتباط با ایران می‌اندیشیند و این موضوع را از ابعاد مختلفی مورد ارزیابی قرار داده‌اند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز برای تعمیق بخشی به راهبرد سیاست منطقه‌ای خود باید به از سرگیری روابط با مصر مثل سایر کشورهای منطقه اهمیت بدهد و از این موضوع به عنوان فرصت برای وحدت‌افزایی در کل منطقه نگاه کند، به همین خاطر نیازمند بکارگیری دیپلماسی ظریف و دقیقی برای پی‌ریزی هر چه بیشتر روابط با مصر از سوی دولت و دستگاه سیاست خارجی هستیم.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *