حبیب فرج الله چعب «اسیود» که بود؟/ پایان یک خیال واهی

حبیب فرج الله چعب «اسیود» که بود؟/ پایان یک خیال واهی

«حبیب فرج الله چعب» نامی که صاحب آن، صبح امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعدام شد. اما صاحب این نام کیست؟

حبیب فرج الله چعب «اسیود» که بود؟/ پایان یک خیال واهی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، «حبیب فرج الله چعب» نامی که صاحب آن صبح امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعدام شد. اما صاحب این نام کیست؟ برای رسیدن سریعترین پاسخ فقط کافیست حادثه تروریستی اهواز در مراسم رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ را با خود مرور کنید.

صبح شنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، نیروهای مسلح در بلوار قدس اهواز در حال انجام رژه نظامی بودند که در کسری از ثانیه با صدای تیراندازی، صدای جیغ و داد زنان و کودکان بلند شد و رعب وحشت سراسر محل را فرا گرفت‌. در این حادثه کورکورانه تروریستی ۲۵ نفر از جمله یک کودک چهار ساله شهید و حدود ۷۰ نفر زخمی شدند داغی دیگر بر تن خوزستان نشست.

پس از این جنایت که ناکام ماند، گروه تروریستی حرکه النضال به رهبری حبیب فرج الله چعب ملقب به اسیود، مسوولیت آن را به عهده گرفت.

چعب کیست؟ ادعای دفاع از عرب‌های خوزستان

حبیب فرج الله چعب، در سال ۱۳۵۲ در یکی از روستاهای شوشتر متولد شد و پس از گذراندن دوران تحصیلی خود در رشته علوم اجتماعی به هلند مهاجرت کرد و تبعه این کشور شد‌. وی پس از آن به سوئد رفته و پس از اخذ تابعیت این کشور در همان جا شاغل شد.

چعب که سال‌ها تحت چتر حمایتی سرویس‌های امنیتی سوئد بود با کمک دیگر دوستان خود گروهک تروریستی تجزیه طلب حرکه النضال را که پایه‌های نخست آن در زمان جنگ ایران و عراق بنا شده بود را مجددا بنیان گذاری کرد.

این گروهک تروریستی در سال ۱۳۸۴ با اعتراضاتی تحت عنوان «انتفاضه نیسان» اعلام حضور کرد و اقدامات خرابکارانه خود را که عمدتا در جنوب غرب ایران و خوزستان بود، آغاز کرد.

حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در شهر اهواز و کشتار بی‌رحمانه شهروندان مظلوم و بی‌گناه خوزستانی، توسط عناصر همین گروهک تروریستی انجام شد که اعضای این گروهک تروریستی رسما مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

ناامن نشان دادن خوزستان برای تجزیه آن از ایران بیشترین تمرکز و فعالیت‌های این گروهک تروریستی بر روی عملیات‌های تخریبی، ترور و بمب‌گذاری برای ناامن‌سازی این استان و در نهایت، ترغیب برای جداسازی آن از ایران بوده است.

از دیگر عملیات‌ها و اقدامات این گروهک تروریستی که چعب رهبری آن را به عهده داشت، بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی(سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن‌و‌شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز-آبادان-ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز هستند.

بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تاسیسات پمپاژ آب در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸، ترور یکی از شهروندان در یکی از روستا‌های شوشتر در سال ۸۸ و به رگبار بستن وی و به آتش‌کشیدن خودروی شخصی او از جمله دیگر اقدامات تروریستی است که این گروهک تروریستی به سرکردگی چعب مرتکب شده است.

این گروه هدف خود از انجام عملیات‌های تروریستی را دفاع از حقوق اقلیت عرب ایران اعلام کرده‌است در صورتی که در اکثر عملیات‌های خود شمار بسیاری از مردم عرب خوزستان را مورد حمله قرار دادند و صدها نفر رابه شهادت و یا مجروح کردند.

در دام

اما در آبان ۱۳۹۹ بود که حبیب فرج‌الله‌چعب پس از تلاش‌های نافرجام کشورهایی همچون امریکا، سوئد و … توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در کشور ترکیه دستگیر شد.

پس از دستگیری متهم، تکمیل تحقیقات و نهایتاً صدور کیفرخواست، جلسات متعدد دادگاه با حضور متهم، وکلای وی و شکات و خانواده شهدای ترور برگزار شد. پنج جلسه از جلسات دادگاه سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال در سال ۱۴۰۰ و سه جلسه از آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

براساس کیفرخواست صادره، حبیب فرج‌الله‌چعب به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام حرکة‌النضال‌العربی‌لتحریرالاحواز و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی که از طریق عملیات‌های گوناگون آن‌ها را انجام داده، متهم شد.

قسمتی از فعالیت گروهک تروریستی حرکه النضال از زبان چعب

براساس اقرار متهم، وی برای شکل‌گیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ به‌دنبال جذب مردم منطقه به فرقه‌های تکفیری بوده‌اند. متهم در دادگاه صراحتا اقرار کرده است که ترویج تکفیری‌گری، ناشی از تصمیم اتاق فکر آن‌ها در یکی از کشورهای منطقه بوده است. چعب ملقب به اسیود، همچنین به ارتباط خود و گروهک تروریستی تحت امرش با داعش نیز اقرار و آن را تشریح کرده است.

وی در تحقیقات قانونی در مراحل رسیدگی به پرونده در توضیح ارتباطات خود با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی، به ارتباط با شخصیت‌های برجسته در سرویس اطلاعاتی موساد و سازمان سیا اقرار کرده و از ارتباط نزدیک با آن‌ها پرده برداشته بود.

بر اساس اقرارهای چعب، درخصوص چت‌هایش با خانمی به‌نام منال مسلمی(تبعه بلژیک)که از وی کشف شده، مشخص شد که منال مسلمی تمام ارتباط‌های وی را با رژیم صهیونیستی ترتیب داده است.

شخصی به نام امیرا که فردی صهیونیستی ساکن آمریکا و اسرائیل است، بعنوان وکیل، کار‌های به‌اصطلاح حقوق‌بشری گروهک تروریستی حرکةالنضال را انجام می‌داد. اسیود همچنین به ارتباط خود از سال ۲۰۰۹ میلادی و دیدار با ۲ نفر از افراد سازمان جاسوسی آمریکا اقرار کرده بود.

سرانجام دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده و اقرار صریح متهم، ‌بزه‌کاری وی را محرز و مسلم دانست و فرج‌الله‌چعب را به اعدام محکوم کرد.

در تمامی مراحل رسیدگی قضایی به اتهامات حبیب فرج‌الله‌چعب، یعنی از زمان صدور قرار بازداشت و انجام تحقیقات از متهم و رسیدگی در دادگاه و صدور حکم، «حق دادرسی عادلانه» در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و همچنین هنجار‌های بین‌المللی رعایت شد.

در این چارچوب، اصولی هم‌چون «حضور متهم در دادگاه و دفاع از خود، رسیدگی عادلانه و منصفانه، رعایت اصل برائت، استقلال قضات، حق دسترسی به وکیل، تفهیم اتهامات، دسترسی متهم و وکیل وی به ادله و مدارک موجود در پرونده و …» مورد توجه و رعایت ضابطین و مقامات قضایی بوده است.

پایان یک خیال خام

سر انجام پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه و رسیدگی به جنایات حبیب فرج الله چعب ملقب به حبیب اسیود سحرگاه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعدام شد و خیال خام تجزیه خوزستان از ایران و ایجاد ناامنی در کشور برای او و اربابانش برای همیشه پایان یافت.

پایان پیام/ی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *