داوطلبان کنکور در انتظار توضیحات دقیق مسؤولان و رفع ابهامات از مصوبه جدید/ یکی به سؤالات ما جواب دهد

داوطلبان کنکور در انتظار توضیحات دقیق مسؤولان و رفع ابهامات از مصوبه جدید/ یکی به سؤالات ما جواب دهد

می‌گویند:«استرس تمام وجودمان را فرا گرفته و نمی‌توانیم درس بخوانیم، بخاطر مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور روز و شب نداریم و ترس از آینده داغونمان کرده است.»؛ منتظر توضیحات دقیق مسؤولان و رفع ابهامات و پاسخ به سوالات‌شان هستند.

داوطلبان کنکور در انتظار توضیحات دقیق مسؤولان و رفع ابهامات از مصوبه جدید/ یکی به سؤالات ما جواب دهد

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ اصل مطلب اینکه کنکوری‌ها نگرانند و استرس دارند؛ همین؛ با خودشان و خانواده‌هایشان که صحبت کنی تمام بدنت پر می‌شود از تشویش و استرس، گویی خودت همین الان باید در کنکور شرکت کنی، این همه استرس به چه دلیل است؟ می‌گویند به دلیل مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور.

این مصوبه چیست؟ مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که براساس آن در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

برخی داوطلبان کنکور که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست در تماس با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اعلام کرده‌اند که با تاثیر قطعی معدل در کنکور مشکل دارند، آنها می‌گویند مسوولان تاثیر معدل در کنکور را به صورت مثبت لحاظ کنند چرا که در این صورت عدالت بیشتر رعایت می‌شود.

بهتر است اصل مطلب را از زبان خود کنکوری‌ها بشنویم تا بهتر در جریان موضوع قرار بگیریم.

یکی از داوطلبان کنکور گفت: «من که امیدی ندارم و واقعا خسته شدم، شما اطلاع دارید که یک سال تمام درگیر مصوبه کنکور هستم اعصابم خراب شد و زمانم هدر رفت، تبدیل به یک فرد پرخاشگر شدم این مصوبه انصاف نیست، من پول ترمیم از کجا بیاورم، اعصاب این کار را از کجا بیاورم وقتی می‌دانم اگر حتی نمره ۱۹.۷۵ از درسی کسب کنم باز هم از حدود ۷۰ هزار نفر عقب هستم با چه انگیزه‌ای درس بخوانم؟ چرا این ظلم را در حق ما کردند؟ امسال سال آخر من است و من باید به خدمت سربازی بروم، خواهش می‌کنم صدای ما را به گوش مسوولان برسانید تا تاثیر قطعی را به مثبت تبدیل کنند؛ ما که کم آورده‌ایم به هر دری زدیم و استرس ما را کشت.»

فرد دیگری که مادر یکی از داوطلبان کنکور است و برای تماس با خبرنگار خبرگزاری فارس از منزل خارج شده بود تا استرسش به فرزند کنکوری‌اش منتقل نشود، گفت: «من از اولیای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ هستم، ۹ ماه است که خودم و فرزندم دچار استرس شدید هستیم، با اینکه دخترم به خوبی برنامه های درسی اش را اجرا می‌کند اما تاثیر قطعی معدل استرس زیادی بر ما وارد کرده است، آموزش و پرورش زیرساخت های لازم را ندارد و این مسأله سبب ایجاد مفسده می‌شود و ما نگرانیم که نمره های بچه ها دچار مشکل شود و نتوانند آنطور که باید نتیجه زحماتشان را بگیرندهیچ هماهنگی و برنامه ریزی در این زمینه صورت نگرفته است، اصلا همترازی سال های مختلف به چه صورت قرار است انجام شود، برای ما ابهام های زیادی وجود دارد و ما مشوش و نگران هستیم لطفا این نگرانی‌های ما را برطرف کنید.»

فرد کنکوری دیگری هم گفت: «سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ابلاغ تاثیر قطعی معدل در کنکور اعلام کرد که تا ۱۰ بار امکان ترمیم معدل (ترمیم نمره)وجود دارد اما بر اساس اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش فقط «یک» بار اجازه ترمیم معدل داده می‌شود. این موضوع یعنی اینکه اگر شما در ترمیم نمره نهایی شرکت کنید اما به هر دلیلی موفق نشوید دیگر تا آخر عمر نمیتوانید در رشته مورد علاقه خود قبول شوید. از شما خواهش میکنیم با پیگیری این موضوع در این فرصت کم( زمان ۳ هفته ای باقی مانده تا امتحان نهایی ) به ما کنکوری ها کمک کنید، خواهش میکنم از کمیسیون آموزش مجلس یا سرپرست جدید آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری کنید خواهش میکنم کمکمان کنید.»
داوطلب دیگر کنکور نیز عنوان کرد: «راجع به تاثیر قطعی معدل سوای از اینکه مسؤولان سازمان سنجش و آموزش و پرورش هیچ فرمول و نحوه‌ همترازی را ارائه نمی‌کنند زیرا خودشان هم می‌دانند که در این کار ناتوان هستند، مشکل دیگر تاثیر قطعی معدل این هست که شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده ترمیم نامحدود نمرات رو داد و بعد آن را به 10 بار و چهار بار و در آخر یکبار تقلیل داد، از شما که میتوانید این مسؤولان را ملاقات کنید خواهش میکنم از آنها سوال کنید که اگر دانش آموزی فرصت یک بار ترمیم معدل را به هر دلیلی از دست داد یا نتوانست نمره خوبی کسب کند آیا دیگر باید با آرزوهایش خداحافظی کند؟ این ظلم وحشتناکی هست که مسؤولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش و وزارت علوم مسؤول انجام آن هستند. ممکن است دانش آموزان الان قدرت تاثیر قطعی را ندانند ولی بعد از یکی دو سال متوجه می‌شوند که چه بلایی بر سرشان آمده و مسؤولان به راحتی آب خوردن این فاجعه را رقم زدند.

داوطلب دیگر کنکور چند مشکل تاثیر قطعی معدل در کنکور را ذکر کرده و گفت: ما می‌خواهیم تاثیر قطعی معدل در کنکور حذف شود به دلیل تقلبات گسترده در امتحانات نهایی، سلیقه ای تصحیح شدن اوراق امتحان نهایی، تعارض مصوبه تغییرات کنکور شورا با مواد یک و سه (بند ت) و پنج قانون سنجش پذیرش دانشجو مصوب ۱۳۹۲ ، یکسان نبودن سطح آموزش در کشور، عدم امکان هم ترازی نمرات، افزایش هزینه تحصیل، فرصت فقط یکبار ترمیم معدل و حذف دروس فرهنگ ساز و عقیدتی عمومی از آزمون کنکور سراسری و تولد مافیای معدل سازی در کنار مافیای کنکور.

داوطلب کنکوری دیگری هم عنوان کرد: «اینجانب یک کنکوری هستم که به صورت کاملا ساده میخوام دلایل منطقی و شاید کمتر توجه شده خودم را ابراز کنم برای اینکه چرا مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسب نیست.

این داوطلب دلایل خود را اینگونه بیان کرد: « شما می‌گویید این مصوبه به نفع مناطق کم برخوردار است در حالیکه حتی در یک شهر برخورددار تمامی مدارس از یک سطح امکانات برخوردار نبوده و ایضا تمامی تدریس های دبیران یکسان نیست.

خودشما هم در همین خاک تحصیل کردید قطعا می‌دانید بعضی وقت ها یک دبیر بد باعث افت شدید تحصیلی می‌شود. در مدارس معلم ها ناقص تدریس میکنند عامدانه نامفهوم تدریس میکنند تا دانش اموز که احتمال به عمد بودن این رویه نمیدهد افت خود را به هوش خودش ربط داده و مجبور شود کلاس خصوصی باهمان معلم خودش بردارد. اصلا اگر بحث نمره گرایی بود چرا نمرات را از دوره ابتدایی حذف کردید؟ اگر نمره گرایی بد بود حالا چرا ما را فقط محتاج بیست می کنید تا در اوج جوانی با اضطراب نمره بیست با افسردگی و وحشت شب ها را سحر کنیم؟

داوطلب دیگر کنکور هم گفت: «با اجرای این مصوبه جبران کاهش هر یک نمره در درس‌های مختلف در کنکور غیرممکن خواهد بود، اصولا ترازبندی نتایج یک آزمون با هدف ارزش‌گذاری نتایج خام و همچنین گسترش بازه رتبه‌بندی داوطلبان انجام می‌شود. در این بحث، پارامترهای آماری همچون تعداد شرکت‌کنندگان، بازه ممکن داده‌های خام، میانگین نتایج خام داوطلبان، انحراف معیار آنها و ضرایب دشواری سوالات دخیل هستند. تفاوت تعداد داوطلبان، تفاوت سطح دشواری سوالات، تفاوت ماهیت سوالات و بازه نمرات خام در آزمون سراسری و سوابق تحصیلی باعث می‌شود که ارزش‌گذاری نهایی حاصل از تجمیع دو نوع تراز ناهمگون خدشه جدی بر صحت علمی و اعتباربخشی آن وارد کند. کاهش تراز سوابق تحصیلی به ازای کاهش هر یک نمره در درس‌‌های مختلف چیزی حدود ۱۰۰۰ نمره تراز است که عملاً جبران آن از طریق کسب درصدهای خام کنکور سراسری غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش فارس، داوطلبان کنکور در انتظار توضیح شفاف مسؤولان و رفع استرس از وجود خودشان و خانواده‌هایشان هستند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *