درسی که چینی‌ها به بایدن و بلینکن دادند!

درسی که چینی‌ها به بایدن و بلینکن دادند!

چینی‌ها در سفر بلینکن به پکن، به وی و دولت متبوعش درباره پیشبرد اقدامات ضد چینی آمریکا در شرق آسیا هشدار داده و تغییر سطح اقدامات خود در قبال واشنگتن را منوط به برداشتن گام‌های عملیاتی و محسوس از سوی واشنگتن کردند.

درسی که چینی‌ها به بایدن و بلینکن دادند!

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- وطن امروز نوشت: جو بایدن در سخنان اخیر خود، شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین را دیکتاتور خواند و واکنش متقابل پکن را برانگیخت. فارغ از ادبیات و لحن رئیس‌جمهور آمریکا، ابراز این موضع‌گیری منجر به تعجب بسیاری از مخاطبان اخبار سیاسی در جهان شد! این مواضع ضدچینی تنها 24 ساعت پس از بازگشت آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن از چین و دیدار وی با شی‌جین‌پینگ مطرح شد. اکنون بر همگان مسجل است سفر خاص بلینکن به پکن دستاوردی برای واشنگتن نداشته و انتظارات بایدن از وزیر خارجه‌اش در این سفر، به دلیل مواضع سرسختانه چینی‌ها برآورده نشده است. اما اصل ماجرا چیست؟ چینی‌ها چه پیام یا سیگنالی را در دیدار بلینکن مخابره کرده‌اند که منجر به عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا شده است؟

واقعیت ماجرا این است: آمریکا، مداخله راهبردی و مستقیم در حیاط خلوت چین و مناطقی مانند تایوان، تبت، دریای چین جنوبی، هنگ‌کنگ و شبه‌جزیره کره را به مثابه دستوری کلان در حوزه سیاست خارجی خود تعریف کرده است. این دستور‌العمل دوحزبی، مورد توجه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قرار دارد و تبدیل به جزئی از ثوابت سیاست خارجی مداخله‌گرایانه آمریکا در نظام بین‌الملل شده است. حتی آمریکا در پیشبرد این دستورالعمل کلان، از ظرفیت بازیگرانی مانند استرالیا و جدیدا فیلیپین در کنار ژاپن و کره‌جنوبی کمک گرفته است. بلینکن در جریان سفر اخیر خود به چین یک خط قرمز معین داشت: تحدید محاصره راهبردی چین در شرق آسیا!

وزیر خارجه آمریکا از سوی بایدن ماموریت داشت بدون آنکه کمترین تعهدی به چینی‌ها در تغییر این راهبرد کلان و خطرناک دهد، زمینه را جهت «معامله تاکتیکی با پکن» جهت مهار اقدامات سایبری و امنیتی پکن علیه واشنگتن مهیا کند. بروز مواردی مانند اثبات عملیات رصد مستمر بالن‌های چینی بر فراز ایالات شمالی و حتی دیگر ایالات آمریکا و ناتوانی پنتاگون در مواجهه با این اقدامات، به صورت مشخص دولت بایدن را در موضع ضعف نسبت به چینی‌ها قرار داده است. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور آمریکا نگران است که ضعف واشنگتن در مهار برخی اقدامات پکن تبدیل به پاشنه آشیل وی و دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده (2024) شود. فراموش نکنیم جمهوری‌خواهان قصد ندارند از ضعف عملکرد دولت آمریکا در برابر چین در مبارزات انتخاباتی براحتی عبور کنند، چنانکه دموکرات‌ها نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 از این موضوع به مثابه سلاحی موثر علیه ترامپ استفاده کردند!

چنانکه اخبار موثق نشان می‌دهد، چینی‌ها در سفر بلینکن به پکن، به وی و دولت متبوعش درباره پیشبرد اقدامات ضد چینی آمریکا در شرق آسیا هشدار داده و تغییر سطح اقدامات خود در قبال واشنگتن را منوط به برداشتن گام‌های عملیاتی و محسوس از سوی واشنگتن کردند. شی در همین راستا، پیام مشخصی را به آمریکایی‌ها مخابره کرد: واشنگتن نمی‌تواند با تغییر رفتار روبنایی و ظاهری خود، در عزم پکن مبنی بر شکستن حصر راهبردی ایجادشده از سوی آمریکا در شرق آسیا تغییری ایجاد کند! به عبارت بهتر، چینی‌ها در جریان سفر بلینکن به پکن، قواعد بازی، درگیری و مصالحه را بخوبی برای وزیر خارجه پرادعا اما ناتوان آمریکا تشریح کردند. قطعا این پاسخ با تصور اولیه رئیس‌جمهور آمریکا و همراهانش تفاوت اساسی داشته است!

نکته پایانی، مربوط به تعریف ما به ازای راهبردی بازی آمریکا از سوی آمریکاست! پکن در طول ماه‌های اخیر نشان داده قصد دارد پاسخ مداخله‌گرایی مستمر آمریکا در شرق آسیا (بویژه در قبال تایوان) را نه‌تنها در شرق آسیا، بلکه در مناطق حساسی مانند غرب آسیا و آمریکای لاتین بدهد. چینی‌ها شبکه متحدان آمریکا در این مناطق را هدف قرار داده و در آستانه مضمحل‌سازی آنها هستند. علاوه بر آن، هدفگذاری چینی‌ها مبنی بر تبدیل شدن به هژمون اقتصادی دنیا تا سال 2032 میلادی به قوت خود باقی است. در این مسیر، پکن قصد ندارد مناسبات خود و واشنگتن را بر مبنای تعارف و مصالحه (آن هم به سود اهداف آمریکا) تعریف کند. در چنین شرایطی بروز واکنش‌های عصبی از سوی بایدن به عنوان کسی که اختیار ساده‌ترین رفتارهای خود را نیز ندارد، برای رصدگران مناسبات دوجانبه چین و آمریکا قابل پیش‌بینی بود!

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *