رسالت طلبگی و وظیفه‌مداری در امر تبلیغ

رسالت طلبگی و وظیفه‌مداری در امر تبلیغ

اگر طلبگی در مسیر صحیح که وظیفه‌مداری است، قرار گیرد، همان قدر با رهبری اجتماعی یک جامعه را می‌سازد که حرکت تبلیغی یک مبلّغ گمنام در یکی از روستاهای کشور. چنین نگاهی در افق دید مقام معظم رهبری است به طوری که فرموده‌اند اگر رهبر نبودم دوست داشتم در منطقه‌ای کار طلبگی کنم.

فارس‌پلاس؛ محمدحسن سموعى در یادداشتی نوشت: برای رسیدن به عمق و جان و ماهیت یک پدیده راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله تحلیل کارکردها و مقتضیات اجتماعی آن که انسان را بیش از پیش نسبت به وجوه تمایز آن پدیده از دیگر پدیده‌ها آگاه می‌سازد.

اگر این نگاه کارکردی را به پدیده طلبگی بیندازیم علی‌الخصوص پس از پیروزی انقلاب، به این مطلب پی می‌بریم که چنین پدیده‌ای، بال انسانی و اجرایی دین است یعنی در مسیر تحقق هر چه بیشتر اهداف الهی، یکی از پیش نیازها وجود انسان‌هایی است که اولا دین را بشناسند، ثانیا چه از جهت فردی و چه از بعد اجتماعی، مقتضیات تحقق این دین را محقق نمایند و موانعش را برطرف سازند.

چنین نگاهی از جایگاه طلبگی فارغ از شخص طلبه، یک امر مقدس می‌سازد و باعث می‌شود طلبگی صنفی در عرض صنوف دیگر نباشد و ما را در شغل دانستن آن دچار تردید نماید.

طلبگی اگر در مسیر صحیح که وظیفه‌مداری است، قرار گیرد، همان قدر با "رهبری اجتماعی" یک جامعه می‌سازد که با حرکت تبلیغی یک مبلغ گمنام در یکی از روستاهای کشور. چنین نگاهی در افق دید مقام معظم رهبری است و نشانه جایگاه رفیع طلبگی در نزد ایشان است به طوری که فرموده‌اند اگر رهبر نبودم دوست داشتم در منطقه‌ای کار طلبگی کنم.

امروزه با توجه به هجمه همه جانبه دشمن در جوانب مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی و… که دین و فرهنگ دینی مردم را در معرض تهاجم سهمگین قرار داده است، چنین وظیفه و بهتر است بگوییم چنین رسالتی اهمیتش بیش از پیش عیان می‌گردد. رسالتی برای تحقق هر چه بیشتر دین از مسیر تبلیغ صحیح و درست تعالیم دینی که قابل مقایسه با نقش‌آفرینی در اشتغالات دیگر و تصاحب مناصب اجرایی نیست. هرچند که اگر تصاحب آن مناصب اجرایی نیز با هدف تبلیغ دین و فراهم ساختن مقتضیات تحقق دین بر مبنای وظیفه‌مداری باشد با طلبگی منافاتی ندارد.

چنین نگاهی به پدیده طلبگی با توجه به شرایط حساسی که در آن قرار داریم وظیفه را برای طلاب سنگین‌تر می‌کند. به خصوص آن که تحقق حکومت دینی در پی پیروزی انقلاب اسلامی و موج رو به افزایش دین خصوصا اسلام در کشورهای غربی باعث شده است این نهال نوپا که هژمونی غرب را بر هم زده است در معرض هجمه‌های سخت و نرم دشمنان دین قرار گیرد و موج اسلام‌گرایی با شدت در جهان سرکوب و مهار شود.

در چنین شرایطی طلاب علوم دینی باید تبلیغ را از اهم واجبات و از اولویت‌های رسالت طلبگی بدانند تا بتوانند هم با اقدامات تهاجمی دشمن فعال را به انفعال وادارند و هم با بسط آگاهی‌های دینی بنیه اعتقادی و معنوی مردم را چنان تقویت کنند که بتوانند در برابر تند باد تحریف و انحراف و تخریب دین بایستند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *