روزهای جهنمی در کمپ‌های مرزی آمریکا

روزهای جهنمی در کمپ‌های مرزی آمریکا

موج جدید مهاجرانی که پس از پایان یافتن قانون 42 درباره محدودیت پذیرش پناهجویان به خاطر شیوع کرونا، به سمت مرزهای آمریکا سرازیر شدند، سبب شده است تا قرارگاه‌های مرزی آمریکا در ماه جاری دست‌کم روزانه حدود 10 هزار و 100 نفر را در کمپ‌های موقت پذیرش کنند.

روزهای جهنمی در کمپ‌های مرزی آمریکا

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: مرگ دختر بچه 8 ساله پانامایی کمتر از دو هفته پس از مرگ پسر 17 ساله هندوراسی در کمپ‌های موقت مرزی جنوب امریکا، نگرانی‌ها درباره بحران نظارتی بهداشتی برای جمعیت رو به افزایش پناهجویان در مرزهای ایالات متحده را بیش از پیش تقویت کرده است. این در حالی است که پایان یافتن بند 42 قانون مهاجرتی امریکا به دستور جو بایدن، در ماه‌های اخیر موج پناهجویان را از کشورهای مختلف بویژه آفریقا به چند برابر آمار گذشته رسانده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنادیت تانیای ریز آلوارز 8 ساله که سابقه کم‌خونی و بیماری قلبی داشته است، در نهمین روز حضور خانواده‌اش در ایستگاه مرزی هارلینگن تگزاس، پس از دست‌کم سه بار مراجعه به پزشک کمپ، جان خود را از دست داد. در این مدت تلاش خانواده این دختر خردسال برای انتقال وی به بیمارستان نتیجه‌ای نداشت و با وجودی که در هر مراجعه حال آنادیت وخیم‌تر می‌شد اما مسئولان مرزی حاضر به انجام درمان‌های تکمیلی برای او نبودند و با درمان اشتباه باعث مرگ او شدند.

پدرو رایس، مدیر کمیته خدمات بشردوستانه امریکا در مرز مکزیک اما در توجیه قصور نیروهایش معتقد است: «نیروهای مرزی به من گفته بودند که با دیدن تهوع و حال بد کودک 8 ساله با اورژانس تماس گرفته‌اند.»

کمپ‌های شلوغ و رسیدگی ناکافی

موج جدید مهاجرانی که پس از پایان یافتن قانون 42 درباره محدودیت پذیرش پناهجویان به خاطر شیوع کرونا، به سمت مرزهای امریکا سرازیر شدند، سبب شده است تا قرارگاه‌های مرزی امریکا در ماه جاری دست‌کم روزانه حدود 10 هزار و 100 نفر را در کمپ‌های موقت پذیرش کنند؛ آن هم در شرایطی که این عدد دو ماه قبل حدود 5200 نفر محاسبه شده بود.

به گفته مقامات نظارت مرزی امریکا تنها در روز دهم ماه مه (20 اردیبهشت)، یک روز پیش از برداشته شدن محدودیت‌ها، حدود 28 هزار و 717 نفر ثبت‌نام شدند که در مقایسه با آمار اواخر آوریل تقریباً دو برابر نشان می‌دهد. گرچه با تمهیدات دولتی این رقم با 23 درصد کاهش به روزانه 22 هزار و 259 نفر رسیده اما رقم تا حدی بالا است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

این آمارها در حالی هر روز افزایش می‌یابد که بر اساس اسناد دولتی ظرفیت کمپ‌ها در سال گذشته 17 هزار نفر اعلام شده که در برخی مناطق مانند سن دیگو، دولت مجبور به برپا کردن چادرهای بزرگی با ظرفیت پذیرش 500 نفر شده است.

به طور طبیعی در سال‌های 2021 و 2022، فرایند خروج افراد از کمپ‌ها تنها 20 دقیقه به طول می‌انجامید و هر پناهجو پس از 60 روز فرایند مهاجرت را تکمیل می‌کرد اما در ماه مه، یک قاضی در فلوریدا دستور تغییر این فرایند و رسیدگی طولانی‌مدت پذیرش مهاجران را داد و تلاش مقامات مهاجرتی بویژه در هفته‌های بحرانی اخیر، برای لغو این دستور بی‌نتیجه بوده است.

کشدار شدن فرایند رسیدگی به وضعیت مهاجران آن هم در شرایطی که شمار پناهجویان در پشت مرزها رکورد تاریخی را در امریکا شکسته است، صدها مهاجر را مجبور به گذراندن شب‌ها و روزها روی زمین سرد کرده است. برخی از آنها نیز که در داخل چادرها جا نمی‌شوند و در نزدیکی دیوار مرزی مکزیک و امریکا روی خاک می‌خوابند و وعده روزانه‌شان به یک بطری آب و چیپس و کمی جو دو سر و غلات محدود شده است.

امکانات بهداشتی محدود

گرچه آژانس مهاجرتی امریکا در سال 2020، یک مرکز بهداشتی برای مهاجران در مرزها ایجاد کرده اما امکانات این مراکز بشدت محدود است. شرایط به قدری وخیم است که تنها در ماه جاری، بزرگترین مرکز بهداشت مرزی مهاجران حدود 100 پذیرش بیمار را ثبت کرده و این یعنی فقط حدود 23 درصد پناهجویان خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. این شرایط در دوران شیوع کرونا بشدت بدتر بود و کادر درمان در این مراکز تنها به بیمارانی رسیدگی می‌کردند که علائم عفونت و ابتلا به کووید19 را داشتند.

فاجعه تمام نشدنی

مرگ این دو مهاجر کودک و نوجوان در هفته‌های اخیر که کمپ‌های موقت مهاجرتی امریکا را به سوژه رسانه‌ها بدل کرده است، موضوع جدیدی برای مهاجران و همچنین امریکایی‌هایی که خبرها را دنبال می‌کنند، نیست. چراکه در یک دهه گذشته افزایش بحران‌ها در بخش‌هایی از جهان، خانواده‌ها و حتی کودکان تنهای بسیاری را در رؤیای زندگی بهتر به پشت مرزهای امریکا کشانده و مسئولیت سنگینی را بویژه در حوزه بهداشت بر دوش مسئولان کاخ سفید قرار داده است.بر اساس گزارش نیو استیشن، در فاصله سال‌های 2018 تا 2019، همزمان با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، حدود 6 کودک به خاطر نبود امکانات درمانی و بهداشتی مناسب در کمپ‌های موقت جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال در سال 2019، هجوم پناهجویان به حدی بالا بود که کمپ‌ها وضعیت فاجعه باری پیدا کرده بودند به طوری که در فضای مورد استفاده 125 نفر در ال پاسوی تگزاس، 750 بزرگسال به صورت ایستاده نگهداری می‌شدند و حتی از سرویس‌های بهداشتی نیز به عنوان جای خواب استفاده می‌شد. در همان سال بازرسان در کمپ ریو گراند ولی، شماری مرد و کودک زیر 7 سال را شناسایی کردند که برای زنده ماندن در داخل کمپ پرجمعیت منطقه، بیش از دو هفته ایستاده بودند.

در این شرایط افزایش میزان تلفات پناهجویان در پشت مرزها اتفاقی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. بر اساس گزارش یو اس فکتس، تنها در سال 2022 حدود 890 مهاجر در کمپ‌های مرزی امریکا- مکزیک جان‌باختند. این در حالی است که شمار مهاجران کشته شده در این بخش از سال 1998 تاکنون به دست‌کم 8 هزار نفر می‌رسد که بسیاری از آنها در اسناد رسمی امریکا ثبت نشده است. علت بسیاری از این مرگ‌ها، به فرار مهاجران از شرایط بد کمپ و رسیدن به آن سوی مرزها، به دلیل گرمای شدید هوا، سقوط از ارتفاعات و غرق‌شدگی بوده اما هنوز تمهیداتی برای بهبود این شرایط از سوی دولت امریکا صورت نگرفته است.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *