روش های درمان فشار خون بالا + ( از پیشگیری تا درمان سریع )

روش های درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع در جهان است. این بیماری به صورت خاموش آغاز می شود. بدین معنا که ممکن است حتی تا چند سال هیچ گونه علامتی نداشته باشد. اما حتی در همین مرحله نیز می تواند عوارض متعددی را در بدن ایجاد نماید. امروزه حدود نیمی از بزرگسالان و مخصوصا سالمندان با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل آشنایی با علائم، عوارض و راه های کنترل و درمان آن برای همگان به ویژه افراد مبتلا و اطرافیان ایشان امری ضروری به نظر می رسد. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان هم جزو افرادی هستید که مدتی است دچار پرفشاری خون شده اند پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

روش درمان فشار خون بالا

عوامل مؤثر در افزایش فشار خون

متأسفانه نمی توان یک دلیل خاص و واحد برای ابتلای افراد به بیماری مزمن پرفشاری خون تعریف کرد. به طور کلی این بیماری را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرد. فشار خون ثانویه همانطور که از نامش پیداست، یک علت اولیه دارد. اما شناسایی این علت به همین راحتی ها نیست و ممکن است پس از سال ها آشکار شود.

بیماری های مادرزادی، نارسایی کلیه، مشکلات قلبی و عروقی، تومورها و مشکلات تیروئیدی از جمله این علل می باشند. در چنین حالتی می بایست ابتدا علت اولیه شناسایی و درمان شود. و اما نوع دیگر، همان فشار خون اولیه است که بی هیچ علت مشخص و در طی گذر زمان و تحت تأثیر عوامل مختلف در فرد ایجاد می شود. احتمال اینکه بروز این مشکل به ژن ها، محیط و یا تغییرات فیزیکی فرد مرتبط باشد وجود دارد.

همچنین برخی از عواملی که می توانند در بروز و تشدید این بیماری دخیل باشند عبارتند از :

• استرس
  • بی تحرکی
  • وزن زیاد
  • مصرف الکل
  • مصرف سیگار و مواد مخدر
  • رژیم غذایی نادرست

علائم فشار خون بالا

در رگ های ما همواره خون جریان دارد. خون جاری، فشاری را به دیواره رگ ها وارد می کند و این فشار در واقع همان فشار خون است که در نقاط مختلف متفاوت می باشد. اما به طور کلی و با توجه به شرایط مختلف، یک محدوده نرمال برای فشار خون بالا و فشار خون پایین (فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک) یک فرد عادی تعریف شده است.

چنانچه فشارسنج، اعدادی فراتر از این محدوده را نشان دهد گفته می شود فرد دچار فشار خون بالا یا پرفشاری خون شده است. همانطور که گفته شد این وضعیت ممکن است در برخی از افراد بدون علامت باشد. اما با گذر زمان و پیشرفت بیماری، فرد علائم مختلفی را تجربه خواهد کرد. از جمله مهمترین این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردرد شدید
  • گر گرفتگی یا سرخ شدن صورت
  • خون دماغ شدن
  • احساس خستگی
  • عصبی شدن
  • بروز مشکلات بینایی
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • مشاهده خون در ادرار

فردی که چند مورد از این علائم را دارد نیاز فوری به مراقبت پزشکی و اقدامات مناسب جهت کاهش فوری فشار خون دارد. اما یادآوری می کنیم که گاها ممکن است این بیماری کاملا بدون علامت باشد. پس اگر احساس می کنید فشار خون خود یا اطرافیانتان بالا رفته است به هیچ وجه منتظر بروز علائم بعدی نباشید. بهترین راه برای حصول اطمینان، اندازه گیری فشار است که باید به طور منظم انجام شود.

عوارض فشار خون بالا

بیماری پرفشاری خون اگر نادیده گرفته شود و به موقع درمان یا کنترل نشود می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در فرد به وجود آورد. این مشکل به راحتی می تواند تمام قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد نماید. از جمله عوارض مهم آن عبارتند از:

عوارض فشار خون بالا

– بیماری های قلبی و عروقی

اولین و مهمترین قسمتی که با رگ ها و فشار خون جاری در آن ها مرتبط است، قلب انسان می باشد. آسیب به قلب و بروز مشکلات قلبی و عروقی از جمله رسیدن آسیب به سرخرگ ها، بیماری عروق کرونری، نارسایی قلبی و بزرگی قلب چپ یکی از خطرناک‌ترین عوارضی است که ممکن است در اثر فشار خون بالا ایجاد شود. چنین عوارضی در حالت پیشرفته‌تر موجب بروز حملات قلبی و حتی مرگ ناگهانی می گردند.

– آسیب به مغز

خون رسانی به مغز از اهمیت بالایی برخوردار است و بروز هر گونه مشکلی در سرخرگ های منتهی به این قسمت از بدن می تواند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. زوال عقل و سکته مغزی از دیگر عوارضی هستند که در صورت عدم کنترل فشار خون بالا رخ می دهند.

– ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ها

تاثیر فشار خون بالا بر کلیه ها

کلیه ها، یکی دیگر از اعضای آسیب پذیر در اثر فشار خون بالا هستند. فشار بالا و عروق آسیب دیده می توانند بیماری مختلف کلیوی از قبیل زخم کلیه و نارسایی کلیه ها را به دنبال داشته باشند.

– آسیب به چشم ها

تاثیر فشار خون بالا بر چشم ها

عروق بسیار ظریف و حساسی که وظیفه خون رسانی به چشم ها را بر عهده دارند در مقابل فشار خون بالا آسیب پذیرند. اگر آن ها صدمه ببینند ممکن است فرد دچار آسیب شبکیه، نوروپاتی بینایی و یا تجمع مایع در زیر شبکیه شود.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

بالا رفتن ناگهانی فشار خون، بسته به این که از نوع اولیه است یا ثانویه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر فرد دچار فشار خون ثانویه باشد عود بیماری زمینه ساز و یا عوامل تشدید کننده آن از جمله بروز درد ناگهانی و یا مصرف داروهای خاص می تواند مهمترین علت افزایش ناگهانی فشار خون در فرد باشد. اما اگر فشار خون از نوع اولیه باشد احتمالا فرد دچار حمله عصبی، استرس، کم آبی بدن و .. شده است و یا اینکه مصرف برخی از مواد غذایی، مصرف الکل و یا مواد مخدر منجر به این امر گردیده است.

درمان فشار خون بالا در منزل

به محض اینکه بیماری پرفشاری خون توسط پزشک تشخیص و تأیید شد بایستی در صدد کنترل و درمان آن برآیید. با توجه به اینکه پزشک متخصص، تغییر سبک زندگی یا مصرف دارو و . را برای شما تجویز می کند باید در درمان بیماری خود کاملا جدی باشید. در کنار مصرف داروهای خود می توانید از دمنوش های گیاهی و همچنین داروهای خانگی مؤثر در کاهش فشار خون کمک بگیرید.

با یک تماس پزشک در منزل شماست

ویزیت پزشک در منزل درمان فشار خون بالا در منزل

راه کاهش فوری فشار خون بالا

انجام اقدامات صحیح و یا به عبارتی داشتن بهترین عکس العمل در هنگام افزایش فشار خون یکی از مهمترین گام ها در جهت پیشگیری از بروز عوارض خطرناک این بیماری می باشد. یکی از اقدامات مؤثر در کاهش فوری فشار خون ماساژ دادن شانه ها و گردن می باشد. سعی کنید این قسمت ها را به آرامی ماساژ دهید و بیمار را به حفظ آرامش خود تشویق کنید. همچنین می توانید سریعا یک قرص زیر زبانی به بیمار بدهید. اما اگر قرص در دسترستان نیست می توانید از ترشیجاتی از قبیل سرکه سیب، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و .. برای درمان فوری و اورژانسی استفاده کنید. علاوه بر این موارد، سیر هم یکی از موادی است که می تواند به سرعت فشار خون را کاهش دهد. شما می توانید مقداری شربت سیر تهیه کرده و به بیمار بدهید

قرص برای کاهش فشارخون بالا

برخی از داروهایی که جهت درمان این بیماری به کار می روند به شرح زیر می باشند:

1. مسدود کننده های بتا که وظیفه دارند هورمون های افزایش فشار خون را در بدن مسدود نمایند و همچنین باعث می شوند خون با فشار کمتری از قلب پمپاژ شود.

2. دیورتیک ها که با دفع سدیم اضافی بدن از طریق ادرار سبب کاهش فشار خون می شوند.

3. آگونیست های آلفا۲ که سبب شل شدن عروق و در نتیجه کاهش میزان فشار خون می شوند.

4. مسدود کننده های کانال کلسیم که علاوه بر شل کردن عروق سبب کاهش کلسیم ورودی به سلول های عضلانی قلب شده و منجر به کاهش فشار خون می گردند.

برای کنترل فشار خون بالا چه بخوریم؟

تغذیه سالم برای افراد فشار بالا

از آنجا که غذاهایی که می خوریم تأثیر مستقیم بر عملکرد بدن و از جمله میزان فشار خون ما دارند می توان گفت یکی از مؤثرترین راهکارها در درمان و کنترل فشار خون بالا، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم است. برای این منظور در گام اول غذاهایی را که می توانند فشار شما را کاهش دهند شناسایی کنید. به عنوان مثال سدیم کمتری مصرف کنید. سدیم به شدت فشار شما را افزایش می دهد.

غذاهای رستورانی، کنسرو ها و غذاهای خانگی شور و پرنمک را محدود کنید. همچنین مصرف شیرینی را به کمترین میزان خود برسانید. شیرینی جات یکی دیگر از خوراکی های افزایش دهنده فشار خون هستند.

تا می توانید میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این گروه از خوراکی ها علاوه بر فواید گوناگون دیگری که برای بدن دارند، به دلیل دارا بودن فیبر بالا و فاقد چربی اشباع می توانند سبب کاهش میزان سدیم و در نتیجه کاهش فشار خون شما شوند. از مصرف غذاهای پرچرب و به ویژه حاوی اسیدهای چرب خودداری کنید.

روش های درمان فشار خون بالا به طور کلی

با توجه به مطالب بیان شده به طور کلی روش های درمان بیماری فشار خون بالا، این قاتل خاموش را می توان به دو دسته کلی درمان های خانگی و درمان با دارو تقسیم بندی کرد. برخی از اقدامات مهمی که می توانید در این زمینه انجام دهید را ذکر می کنیم:

• رژیم غذایی سالم در پیش بگیرید.
  • اگر اضافه وزن دارید به سرعت به فکر درمان باشید.
  • تنبلی و بی تحرکی را رها کنید و به طور منظم ورزش کنید.
  • آرامش خود را حفظ کنید و از عوامل استرس زا دوری کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل جدا خودداری کنید.
  • به سلامت خود اهمیت دهید و چکاپ های خود را به صورت منظم انجام دهید.
  • داروهای خود را به موقع مصرف کنید.

5/5 – (4 امتیاز)

The post روش های درمان فشار خون بالا + ( از پیشگیری تا درمان سریع ) appeared first on آسایش و مراقبت ایده آل.