رونمایی از کتاب«خانواده و سواد فضای مجازی»/مخاطب فعال یا منفعل! ما کدام هستیم؟

رونمایی از کتاب«خانواده و سواد فضای مجازی»/مخاطب فعال یا منفعل! ما کدام هستیم؟

آیین رونمایی از کتاب «خانواده و سواد فضای مجازی» نوشته «روح‌الله پور طالب» در سالن نشست‌های گوشه نقد کتاب سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

رونمایی از کتاب«خانواده و سواد فضای مجازی»/مخاطب فعال یا منفعل! ما کدام هستیم؟

به گزارش خبرنگار گروه زندگی خبرگزاری فارس؛ آیین رونمایی از کتاب «خانواده و سواد فضای مجازی» نوشته «روح‌الله پور طالب» در سالن نشست‌های گوشه نقد کتاب سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

گپ و گفت با این نویسنده در حاشیه آیین رونمایی کتاب و در یک دورهمی صمیمانه انجام شد. پورطالب از دغدغه هایش و از انگیزه نوشتن این کتاب آغاز کرد؛«طی بررسی‌هایی که در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم، متوجه شدیم خانواده‌ ها برای کنترل و شناخت فضای مجازی و رسانه نیازمند اطلاع رسانی هستند.از طرفی می بینیم که قدرت یادگیری کودکان ۶و۷ ساله به خصص در فضای مجازی چنان عالی است که شاید یک فرد ۳۷ ساله این قدرت را در فضای مجازی نداشته باشد. بنابراین در دنیای رنگارنگ رسانه ما نیاز داریم که به روز باشیم.با همین هدف بود که به طور خلاصه کتابی با همین موضوع در حدود ۱۵۰ صفحه در دو فصل و ۲۱ بخش جمع‌آوری کردیم.»

*اول شناخت، بعد انتخاب

پور‌طالب در تعریف رسانه گفت:« هر وسیله انتقال پیام از جمله شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و حتی همین تریبون که بنده با شما صحبت می‌کنم همگی نوعی رسانه محسوب می‌شوند. سرعت و تغییر، دو ویژگی اصلی دنیای رسانه است. ما برای مواجهه با این فضا باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم.»

نویسنده کتاب خانواده و سواد فضای مجازی توضیحات جالبی در خصوص مراحل کسب سواد رسانه ای داد و گفت:«درک مستقیم از مهارت اولین مرحله است. اصلا چرا ما باید سواد رسانه داشته باشیم.؟ ببینید ما در غذا خوردن ذائقه های متفاوت داریم؛ فردی یک غذا را خیلی دوست دارد، دیگری رژیم دارد، یکی اصلا میل به خوردن ندارد؛ رسانه نیز مثل همین داستان است. ما باید از انواع رسانه شناخت داشته باشیم تا بتوانیم درست انتخاب کنیم و صحیح، مصرف کنیم.»


«روح الله پورطالب»؛ نویسنده کتاب خانواده و سواد فضای مجازی

*ما مخاطب منفعل فضای مجازی هستیم یا مخاطب فعال؟

پورطالب از نوع مخاطبان هم برای ما صحبت کرد؛«مخاطبان فضای مجازی به دو دسته منفعل و فعال تقسیم می شوند. یک دسته مخاطبی که در جستجو و انتخاب، از خود می پرسد قرار است چه چیزی را برای تماشا انتخاب و درمورد آن فکر کند و بعد از تماشا چه دانشی کسب می‌کند؟ آیا خواندن این کتاب یا تماشای فیلم سودی برای من داشت؟ به این مخاطب، مخاطب فعال می گویند. این در حالی است که مخاطب منفعل هیچ کدام از این شرایط برای او فرقی ندارد و رسانه‌ها برای او تعیین تکلیف می‌کنند.»

*سواد رسانه به دانش آموزان آموزش دهیم

پورطالب در حاشیه آیین رونمایی از کتابش در خصوص خطرات فضای مجازی هم حرف هایی برای گفتن داشت. اینکه چرا باید نگران فرزندمان باشیم تا در این فضای رنگی و مهیج غرق نشود. او گفت:« جامعه ما به سمت دنیای مجازی سوق پیدا کرده است.به همین خاطر از زمان آموزش ابتدایی باید سواد رسانه را به کودکان آموزش دهیم .دوران کرونا یک باره دانش‌آموزانی که هیچ اطلاعاتی از فضای مجازی نداشتند با کلی ابهامات وارد اینترنت و دنیای رنگی شدند ، خوبی کتاب‌هایی چون کتاب من این است که ما را وادار به فکر کردن ‌می‌کند تا با فکر بازتر به سراغ اینترنت و رسانه برویم. نویسنده با زبان دوستانه می‌گوید هر زمان کودک شما به مدت طولانی غرق در فضای مجازی و استفاده گوشی بود نگران حالش شوید و سعی کنید از دور اوضاع را کنترل کنید، زیاد در کار‌های بچه‌ها مداخله نکنید ولی در اداره فرزندان با تدبیر عمل کنید. حتما برای فرزندان وقت خالی کنید. درجمع خانوادگی فعال باشید و در بازی‌های کودکانه دخیل شوید.»

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *