سایه‌ روشن ورود به عصر گسترش ارزهای دیجیتال

سایه‌ روشن ورود به عصر گسترش ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال وارد جنبه‌های مختلف زندگی ما شده‌اند و دیگر مفهومی ناشناخته نیستند، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان رایج‌ترین شیوه معاملات به شمار می‌روند. هرچند در این روش پرداخت به‌سرعت و به‌راحتی و بدون نیاز به واسطه‌های مالی سنتی انجام می‌شود، ولی ابعاد منفی‌ نیز دارد از جمله اینکه سرمایه‌گذاران ممکن است در بازیابی وجوه از دست‌ رفته خود در صورت کلاهبرداری یا هک مشکل داشته باشند.

سایه‌ روشن ورود به عصر گسترش ارزهای دیجیتال

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: دنیا لحظه‌ای منحصر به فرد را تجربه می‌کند، زیرا از مرحله اقتصاد صنعتی به اقتصادی که در قالب مجموعه‌ای از فناوری‌ها تعریف می‌شود، حرکت کرده و یکی از این فناوری‌ها، «بلاک چین» است که ارزهای دیجیتال عمدتاً بر مبنای آن هستند.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در حال حاضر وارد جنبه‌های مختلف زندگی ما شده‌اند و دیگر مفهومی ناشناخته نیستند، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان رایج‌ترین و محبوب‌ترین به شمار می‌روند. برای سوددهی زمان انتظار دارند، ممکن است برای سرمایه‌گذار خسارت داشته باشد و عملکردش درست مانند سرمایه‌گذاری در نفت و طلا است، با این تفاوت که به وسیله رمزگذاری دیجیتالی کار می‌کنند و می‌توانید از آن برای اعتبارسنجی و تضمین اعتبار تراکنش‌ها استفاده کنید. این ارزها مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند که رکوردی مشترک از تمام تراکنش‌های انجام‌شده ارائه و امنیت شبکه و یکپارچگی عملیات اقتصادی را حفظ می‌کند.

ابعاد مثبت ارزهای دیجیتال:

-فرآیند پرداخت دیجیتال به سرعت و به راحتی و بدون نیاز به واسطه‌های مالی سنتی انجام می‌شود.
-حریم خصوصی و امنیت کاربران بیشتر حفظ می‌شود.
-پیشبرد عملیات‌های تجارت الکترونیک و مبادلات تجارت بین‌المللی.
-افراد محروم از خدمات مالی سنتی را تشویق می‌کند تا به وسیله اینترنت به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند.

جنبه‌های منفی ارزهای دیجیتال:

-ممکن است نوسانات زیادی در ارزش خود داشته باشند، زیرا هیچ مرجع رسمی کنترل‌کننده ارزش آنها وجود ندارد.
-ارزهای دیجیتال برای فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی یا تأمین مالی تروریسم به راحتی قابل استفاده هستند که باید قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای وضع شود.
-سرمایه‌گذاران و کاربران ممکن است در بازیابی وجوه از دست رفته خود در صورت کلاهبرداری یا هک مشکل داشته باشند.
-از ارزهای دیجیتال می‌توان در هر نقطه از جهان در هر زمان و بدون نیاز به محدودیت جغرافیایی یا زمانی استفاده کرد.

فناوری بلاک‌چین

فناوری بلاک‌چین مکانیسم مدیریت پایگاه داده پیشرفته است که اشتراک‌گذاری شفاف اطلاعات را در شبکه تجاری امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری داده‌ها را در بلوک‌های متصل به هم در زنجیره ذخیره و به طور موقت سازگار می‌کند که بدون رضایت همه اعضای شبکه قابل حذف یا تغییر نیستند.

از فناوری بلاک‌چین می‌توان برای ایجاد دفتر کل غیرقابل تغییر یا هک استفاده و نیز سفارشات، پرداخت‌ها، حساب‌ها و سایر تراکنش‌ها را به دقت ردیابی کرد. این ساختار همچنین دارای مکانیسم‌های داخلی است که از آن در برابر ورود تراکنش‌های غیرمجاز محافظت و به ایجاد ثبات در نمای مشترک این تراکنش‌ها کمک می‌کند.

به طور خلاصه، فناوری بلاک‌چین مکانیزمی قابل اعتماد و مؤثر برای مدیریت شفاف و تبادل داده در شبکه‌های تجاری است که امکان سازماندهی و شفافیت بهتر فرآیندهای مختلف را فراهم می‌کند.

به طور کلی چند کشور در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

چین: چین در حال توسعه ارز دیجیتال ملی خود به نام «یوآن دیجیتال» است و در حال حاضر در بسیاری از شهرها آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگ انجام می‌دهد.

سوئیس: سوئیس در حال توسعه ارز دیجیتال ملی خود، «فرانک دیجیتال» است و بانک ملی سوئیس در حال تحقیق در زمینه فناوری‌های بلاک‌چین برای ارزهای دیجیتال است.

امارات: امارات در حال کار بر روی توسعه ارز دیجیتال ملی خود، «درهم دیجیتال» و آزمایش عملی برای استفاده در برخی تراکنش های بانکی انجام داده است.

سوئد: این کشور در حال توسعه ارز دیجیتال ملی خود به نام «کرون دیجیتال» است و بانک‌های سوئد در حال ارزیابی استفاده بالقوه از فناوری دیجیتال در بخش مالی هستند.

تونس: تونس در حال توسعه ارز دیجیتال ملی خود به نام «دینار دیجیتال» است و در حال حاضر آزمایش‌هایی را در مقیاس محدود برای استفاده در برخی تراکنش‌های تجاری انجام می‌دهد.

این موارد نمونه‌ای از کشورهایی هستند که ارزهای دیجیتال ملی خود را توسعه می‌دهند و احتمالاً در آینده شاهد اتخاذ این روند در کشورهای بیشتری خواهیم بود.

کشورهایی نیز به طور کامل یا جزئی با معرفی ارزهای دیجیتال مخالف هستند، از جمله:

بنگلادش: دولت بنگلادش تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و آنها را غیرقانونی می‌داند.

الجزایر: دولت الجزایر ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای ثبات مالی می‌داند و گردش آنها را ممنوع می‌کند.

پادشاهی عربستان سعودی: دولت عربستان ارزهای دیجیتال را خطر مالی بالا می‌داند و گردش آنها را ممنوع می‌کند.

اتیوپی: دولت اتیوپی ارزهای دیجیتال را تهدیدی برای سیستم مالی می‌داند.

کشورهای دیگری نیز وجود دارند که نگرش محافظه‌کارانه‌ای نسبت به ارزهای دیجیتال اتخاذ می‌کنند و آن را خطر مالی بالایی می‌دانند و برای تنظیم دقیق استفاده از آن تلاش می‌کنند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *