سردرگمی آمریکا در برجام

سردرگمی آمریکا در برجام

مشاور امنیت ملی آمریکا، به پیشرفت هسته‌ای ایران اذعان کرد و در عین حال به جای تلاش برای بازگشت به میز مذاکرات، می‌گوید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی آماده است.

سردرگمی آمریکا در برجام

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- صبح نو نوشت: با وجود آنکه مسئولان دستگاه دیپلماسی ایران بارها تمایل خود را برای مذاکره و توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند اما شاهد تعلل و سردرگمی غرب در این زمینه هستیم. همچنانکه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، به پیشرفت هسته‌ای ایران اذعان می‌کند و در عین حال به جای تلاش برا ی بازگشت به میز مذاکرات، می‌گوید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود استفاده کند ازجمله با به رسمیت شناختن حق آزادی عمل رژیم اسرائیل! تروئیکای اروپا هم برای آنکه از بازی برجامی علیه ایران جا نماند، پس از اظهارات سالیوان مدعی شد که از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر شاهد یک نوع تضاد و دودستگی در دستگاه سیاست‌گذاری کلان آمریکا و سیاست مبهم این کشور در برابر انرژی هسته‌ای ایران هستیم. علی‌رغم تهدید سالیوان، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مجلس نمایندگان ادعا کرده بود که «تنها دو هفته طول می‌کشد تا ایران اورانیوم کافی برای سلاح هسته‌ای تولید کند. اما آمریکا به اصل سیاستی مبنی بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای میدانی (عملیاتی) نخواهد داشت، متعهد است.» اظهاراتی که با واکنش‌های زیادی به‌ویژه از سوی صهیونیست‌ها مواجه و این‌گونه برداشت شد که آمریکا سیاست خود را در قبال ایران تغییر و میزان صبر استراتژیک خود را افزایش داده است، بنابراین برنامه تسلیحات هسته‌ای و افزایش میزان غنی‌سازی را تحمل خواهد کرد و خط قرمزش «توان میدانی هسته‌ای» ایران است. مذاکرات تبادل زندانیان نیز که در مرحله نهایی بود اما از سوی آمریکا متوقف شد و برخی مقامات کاخ سفید بر این باور هستند که هرگونه مذاکره با تهران می‌تواند در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای «جو بایدن» در برابر رقبایش مشکل‌ساز باشد.

البته این تهدید سالیوان و غرب از پیشرفت هسته‌ای ایران می‌تواند یک تاکتیک و بهانه برای بازگشت به میز مذاکرات باشد تا بتواند گروه‌های سیاسی رقیب را ساکت کند. از دیگر سو با تهدید نظامی ایران، این کشور را برای عقب‌نشینی یا اعطای امتیاز بیشتر در مذاکرات ترغیب کند. به هر روی، به نظر می‌رسد غرب تا اجلاس خردادماه شورای حکام هیچ تصمیمی در زمینه مذاکرات هسته‌ای نخواهد گرفت و منتظر گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روند همکاری ایران و آژانس و همچنین وضعیت فعلی هسته‌ای ایران خواهد ماند. گزارشی که البته پیش‌بینی می‌شود منفی نباشد، همچنانکه خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در توئیتی خبر داده است که «آژانس در حال حاضر توانسته است نصب دوباره دوربین‌های خارج شده و دیگر – تجهیزات نظارتی- را آغاز کند و انتظار می‌رود که این روند در چند روز آتی به سرانجام برسد.» در داخل نیز هرچند «علی باقری» در سکوت محض است اما به تازگی محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم هسته‌ای ایران گفته است که «همچنان از احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و متن مورد توافق سال گذشته، قابل‌قبول است.» البته این انتقاد نیز به تیم مذاکره‌کننده ایرانی وجود دارد که چرا در پذیرفتن این متن، تعلل چندماهه کرده است. به هر روی، برجام بیش از این نمی‌تواند بدون تکلیف بماند؛ چراکه با تغییر توازن منطقه‌ای، شرایط بین‌المللی و گذشت زمان، نه توان هسته‌ای ایران به اندازه فعلی خواهد ماند و نه دیگر رفع تحریم‌های کنونی سقف خواسته‌های تهران خواهد بود لذا دستیابی به توافق بدون تغییر و آماده امروز برای طرفین گزینه در دسترس‌تر و مطلوب‌تری است و غرب بهتر است به قول «امیر عبداللهیان» تا پنجره دیپلماسی و مذاکره باز است، از این فرصت استفاده کند.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *