سفرنامه‌ای به طول کره زمین/ 12 پرده از سفر ناوگروه 360 +عکس

سفرنامه‌ای به طول کره زمین/ 12 پرده از سفر ناوگروه 360 +عکس

هشتاد و ششمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا و ناوبندر مَکران که سفرش را با نخستین نسیم‌های پاییزی سال گذشته آغاز کرد، پس از ۲۱۳ روز دریانوردی شکوهمند، طی‌کردن ۶۵۰۰ کیلومتر دور تا دور کره زمین و ثبت آمارهای بی‌نظیر در این مأموریت استثنایی به آغوش وطن بازگشت.

سفرنامه‌ای به طول کره زمین/ 12 پرده از سفر ناوگروه 360  +عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، این ناو گروه با آغاز اولین نسیم‌های پائیزی سال گذشته بود که سفر تاریخی خود را آغاز کرد، سفری که بعد از ۶۵۰۰ کیلومتر، دور تا دور کره زمین را طی و حال به آغوش مام وطن بازگشته است.

ناو گروه 360 (به دلیل عبور از 360 مدار زمین به این نام مشهور شده است) موجب اعجاب و اثبات توانمندی‌های بسیار زیاد جوانان ایرانی برای جهانیان شد و ثابت کرد دست‌های ایران بسیار بلندتر از حدی است که هر دشمنی بتواند تصور کند.

پرده اول| از حضور در رزمایش ذوالفقار تا درگیری با دزدان دریائی

ناوگروه ۳۶۰ ماموریت خود را با حضور در رزمایش ذوالفقار نداجا آغاز کرد و سپس با درگیری و تامین امنیت کشتی‌های تجاری از شر دزدان دریائی در خلیج عدن ادامه داد و حتی پس از سفری هشت ماهه نیز اولویتش تامین امنیت کشتی‌های تجاری ایران و دیگر کشورهای دوست در اقیانوس‌های آزاد بوده است.

پرده دوم| ناوهایتان دوام نخواهد آورد

کارشناسان دریایی بسیاری پیش‌بینی می‌کردند ایرانیان با این سفر دست به کاری خطرناک می‌زنند. چرا که تجربه کافی برای سفرهای دریائی این‌چنینی، آن هم بدون پشتیبانی غیر ممکن است. در شرایطی که اگر کوچک‌ترین مشکلی در روند کاری هر یک از قطعات ناوها روی دهد برابر با غرق شدن کامل ناو در آب‌های عمیق اقیانوس ارام یا اطلس خواهد بود.

ملوانان نیروی دریائی اثبات کردند که نه تنها این همت بلکه اراده و دانش فنی لازم برای هر نوع سرویس و نگهداری از این غول‌های چندهزار تنی در دل آب‌هایی که از هر خشکی در دسترس کیلومترها فاصله دارد را دارا هستند.

پرده سوم| قاب ماندگار سیزده به در

ناوگروه 360 که مهرماه 1401 از مبدا بندرعباس سفر خویش را آغاز کرده بود با ارسال پیامی تصویری در روز سیزدهم فروردین 1402 در منطقه شاخ آفریقا در جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا این روز را به خانواده خود و تمامی ایرانیان تبریک گفتند، تبریکی که تنها مسیر ارتباطی ایشان با خانواده‌هایشان را به نمایش می‌گذاشت.

حضور در آنجا که فکرش را نمی‌کنید

ناوگروه 360 با دور زدن کامل قاره آمریکای جنوبی و سفت کردن جای پای خود در حیاط خلوت ایالات متحده یاد و خاطره سخنان سردار دلها را زنده کردند و نشان دادند نام شهید سلیمانی از سردار سلیمانی چقدر ترسناک‌تر است!

این ناوگروه با پهلوگیری در بنادر مختلف جهان نشان داد که می‌تواند پاسخ هرگونه شیطنتی را نه تنها در آب‌های سرزمینی که در هر نقطه از جهان که نیاز باشد دهد.
پرده پنجم|حضور در ماژلان با مخالفت آمریکائی‌ها

ناوگان 360 نداجا در طول سفر خود با عبور از تنگه ماژلان در کشور شیلی از کنار قطب جنوب عبور کرد. این اتفاق که برای اولین بار رخ داده بود نشان داد ایران به عنوان کشوری که مسیر مستقیم دریائی تا قطب جنوب دارد قصد ایجاد یک پایگاه دائمی در این قاره سرد و جنوبی کره زمین را دارد. تنگه ماژلان که به آن تنگه مرگ نیز گفته می‌شود یکی از ابراه‌های بسیار خطرناک دریائی در کنار قطب جنوب و متعلق به کشور شیلی است. وزارت امور خارجه ایالات متحده تلاش بسیاری کرد تا شیلیایی‌ها را تحت فشار گزاشته تا از عبور ناوگروه ایرانی ممانعت بعمل آورند ولی طبق سنت چهار دهه گذشته تنها شکست و خفت عائد طرف آمریکائی از این اقدامات بود.

پرده ششم|بازخوانی قانون فرانسه برای خودشان

وقتی این شیرمردان دریا در حال عبور از کنار جزایر فراسرزمینی فرانسه بودند با پیام هشدار از سوی نیروی دریایی ارتش فرانسه مواجه شدند که اعلام می‌کرد به جزایر دولت متبوعشان نزدیک شدند، دلاورمردان ایرانی با بازخوانی قوانین این دولت به ایشان یادآوری کردند که حق عبورشان کاملا قانونی است.

افسران نیروی دریائی با قرائت قانونی در فرانسه که هر کشتی با مقاصد غیر نظامی برای بازدید و جزایر می‌تواند به هر میزان که نیاز است به سواحل این جزایر نزدیک شود. رویدادی که نشان داد سفیدپوشان نداجا احاطه بسیار بالائی از جزئیات مقاصد و سرزمین‌های عبوری در طول سفر خویش دارند.

پرده هفتم| آزمونی سخت در طول مسیر

ناوهای نظامی بدلیل عبور از آب‌های بین‌المللی به صورت رسمی از خاک کشور مبدا خود خارج نمی‌شوند و به همین دلیل هر نوع نقل و انتقال ایشان در طول سفر بسیار دشوار و پیچیده است.

در این سفر یک تیم کامل پزشکی همراه ناوگروه 360 بود که موفق به اجرای چند عمل جراحی سخت و پیچیده شد و اثبات شد ایرانیان در سطحی از نیروی انسانی قرار گرفته است که می‌تواند در سطوح و رشته‌های مختلف علمی سرمایه انسانی خویش را بدون نیاز به خارج از کشور پرورش و تامین کند.

پرده هشتم| اشک و لبخندهائی که دیده نشد

در طول سفر ناوگروه 360 فرزند یکی از دلیرمردان نداجا فوت کرد و تعدادی نیز فرزندشان دیده به جهان گشود، با وجود هماهنگی‌های پیچیده و آمادگی بازگشت این افراد به خاک وطن، هیچ کدام از ایشان حاضر به ترک خدمت خویش و نیمه تمام گذاشتن ماموریت خود نشدند.

پرده نهم| تامین سوخت ناو معمایی بدون جواب برای دشمن

آمریکائی‌ها بسیار تلاش کردند پی ببرند ناوهای ایرانی چگونه سوخت خود را تامین می‌کنند و حتی در برهه‌ای این ادعا مطرح شد که ایرانیان از پیشران هسته‌ای بر روی ناو خود بهره می‌برد. کار تا جائی پیش رفت که آنها بیش از دو هفته ناوگروه 360 را تحت نظر داشت تا این معمای لاینحل را برای خود حل کند اقدامی که میسر نشد. تامین سوخت بدون سوخت‌گیری در هیچ بندری نشان‌دهنده این است که ایران می‌تواند برای مدتی طولانی در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد و تهدیدات علیه خود را مدیریت و حتی در صورت نیاز پاسخ گوید.

پرده دهم| نمایش اقتدار، صلح‌دوستی و اخلاق رفیع ایرانی اسلامی

این ناوگروه با پهلوگیری در شش بندر در اطراف جهان ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، یادآوری کرد که ایران پیام‌آور صلح‌دوستی است و حضورش در تمامی آب‌های بین‌المللی تنها برای حفظ امنیت آبراه‌های جهان و تضمین تجارت امن است.

حضور نیروهای نظامی دریایی کشورهای مختلف در بنادر بین‌اللملی روشی مرسوم و دیرینه است که همیشه نمادی از فرهنگ و اخلاق و رسوم کشورهای میهمان و میزبان است. ناوگروه ۳۶۰ با این حضور نشان داد فرهنگ کهن‌سال ایران و ایرانی با ترکیب دین مبین اسلام چقدر از تصویر دور و زشتی که از ایرانیاین به تصویر کشیده می‌شود فاصله دارد.

پرده یازدهم| فراغ هشت ماهه به پایان رسید

آنسوی این سفر بزرگ و تاریخی خانواده‌های ملوانان و دریابان نداجا بودند که هشت ماه تمام تنها دلخوشیشان صدایی از پشت گوشی بود تا بتوانند با عزیزانشان درد و دل کنند.

مادرانی که جگرگوشه خود و همسرانی که تکیه‌گاهشان را به آغوش دریا سپردند و فداکاری و مجاهدتشان کمتر از دلیرمردان دریانورد نبود. حال بعد از این همه مدت زمان دوری از عزیزان خویش در بندر عباس گردهم آمدند تا با آغوشی مملو از دلتنگی و محبت یوسفان خویش را در آغوش کِشند.

پرده آخر| و درآغوش میهن

سفیدپوشان سروقامت نداجا اکنون بعد از هشت ماه دوری از خاک و میهن خویش اکنون با گردنی برافراشته و سربلند با شادمانی از موفقیت‌آمیز بودن ماموریت محوله خویش آماده می‌شوند تا بار دیگر عرصه اقیانوس‌ها را با نام ایران و ایرانی آشتی دهند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *