فروش امیدوار کننده سینماها، در سایه توزیع ناعدلانه
موسسه سینما شهر از موسسات وابسته به سازمان سینمایی کشور، با انتشار گزارش آماری فروش سینماها در فصل بهار، اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور را اعلام کرد. میزان فروش رو به رشد و قابل دفاع است اما تقسیم سالنها در شهر کماکان طبقاتی و ناعدلانه.
خبرگزاری فارس-گروه سینما: این روزها سینما در حال تجربه یکی از شلوغترین بستههای اکرانی در چند سال اخیر است، میتوان گفت مخاطب تا حدودی با سینما آشتی کرده و سایهای که کرونا بر سر هنر هفتم انداخته بود در حال کمرنگ شدن است اما قطعا همچنان فاصله شرایط فعلی تا ایدهآلهای سینما بسیار است. یکی از مهمترین کم داشتهای سینمای ایران، سالن سینما است. این کم داشت به شکل جدی در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران و شهرهای کوچک کشور دیده میشود. در کنار این رشد کمی و ریالی باید نیم نگاهی هم به بخش کمتر برخوردار جامعه داشت که در مرکز و جنوب تهران متمرکز هستند اما به شکل قابل تاملی سینماها در مالها (مراکز خرید غول پیکر) و بخش شمالی و غرب تهران متمرکز شدند. در این گزارش تلاش خواهیم کرد، نگاهی داشته باشیم به آنچه سینمای کشور در فصل بهار پشت سرگذاشت.
براساس جدول آمار فروش سه ماهه اول سالجاری فروش کل سینماهای کشور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که از این رقم بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان متعلق به ۴۰ سینمای پرفروش بوده است.
همچنین، بنابر اعلام موسسه سینماشهر، فروش کل سینماهای کشور در خرداد ماه سالجاری بیش از ۸۸ میلیارد تومان بوده که سهم فروش ۴۰ سینمای پرفروش کشور بیش از ۵۷ میلیارد تومان است.
بر اساس احصاء میزان فروش و انتشار جدول و نمودار آماری سالنهای سینما که از سوی موسسه سینماشهر اعلام شده، سینماهای دارای رتبه بالای فروش به این ترتیب است:
فروش 40 سینمای اول در سه ماه اول 1402 نشان میدهد عموم سینماهای پر فروش در مناطق بالای شهر تهران و مراکز خرید نوظهور هستند. در نتیجه لازم است درکنار توجه به رشد کمی و ریالی نیم نگاهی هم، باید به بخش کمتر برخوردار جامعه داشت که در مرکز و جنوب تهران متمرکز هستند.
پردیس کوروش(تهران)، پردیس ایران مال (تهران)، پردیس هنر شهر آفتاب (شیراز)، پردیس آزادی( تهران)، پردیس ساحل (اصفهان)، پردیس هویزه (مشهد)، پردیس ملت (تهران)، پردیس سیتی سنتر (اصفهان)، پردیس هدیش مال (تهران)، پردیس مگامال( تهران)، پرشین مهرشهر( کرج)، پردیس اکو مال( کرج)، پردیس ویلاژ توریست (مشهد)، پردیس اطلس(مشهد)، پردیس چهارسو (تهران)، ساویز (کرج)، پردیس لوتوس مال( تهران)، پردیس چهارباغ( اصفهان)، پردیس شیراز مال (شیراز)، سپهر (ساری)، پردیس گلستان (فارس)، پردیس نارسیس (تهران)، آفریقا (مشهد)، پردیس پارک بازار (مشهد)، فرهنگ (تهران)، پردیس راگا( تهران)، بهمن (تهران)، شکوفه (تهران)، پردیس زندگی (تهران)، سپیدرود( گیلان)، پردیس شمیران (تهران)، پردیس گالریا (تهران)، سپاهان (اصفهان)، فجر اسلامشهر (تهران)، ماندانا (تهران)، پردیس مهرشاهد (تهران)، پردیس ارگ (تهران)، پردیس بهمن (کردستان)، تک صفائیه(یزد)، پردیس تماشا(تهران).
پردیس کوروش واقع در یک مال( مراکز خرید غول پیکر)، پردیس ایران مال، پردیس آزادی در خیابان شهید بهشتی، پردیس ملت در تقاطع نیایش و کردستان، پردیس چهارسو و پردیس لوتوس مال( تهران) نشان از این دارد که به شکل قابل تاملی سینماها در مالها( مراکز خرید غول پیکر) و بخش شمالی و غرب تهران متمرکز شدند و مناطق کم برخوردار همچنان از سینما دور هستند.
بررسی دادههای وضعیت فروش روزانه سینماها نشان میدهد که سینمای کشور در شرایط فعلی اوضاع بهتری را نسبت به چند سال اخیر تجربه میکند، فروش فیلمها به نسبت افزایش یافته و مخاطبان بیشتری در هر سانس به تماشای آثار سینمایی مینشینند؛ اما با تمام این شرایط همچنان انتقاداتی به فضای سینماهای کشور وارد است. غالب بودن جریان فروش فیلمهای طنز و فقدان آثار با کیفیت یکی از نکاتی است که مورد نقد بسیاری از منتقدان قرار گرفته است. وضعیت عدالت در اکران موضوع دیگری است، که بارها مورد بحث قرار گرفته است.
با نگاهی به فیلمها و آمار فروششان به نکتهای توجه را جلب میکند، تعداد سانسهایی که در اختیار هر فیلم قرار دارد تفاوت بسیاری در مقایسه با دیگر آثار دارد، برای مثال فیلم «فسیل» که از اسفندماه سال گذشته روی پرده سینماها رفته و چندین ماه اکران را تجربه کرده است، قاعدتا باید از تعداد سانسهای محدودتری نسبت به فیلمهای تازه اکران شده برخوردار باشد، اما همچنان بیشترین سانس اکران را در اختیار دارد.
چندی پیش میرکریمی کارگردان فیلم «نگهبان شب» یکی از فیلمهای با کیفت در حال اکران، از سانسهای نامرغوب فیلمش در سینماها گله کرده بود. از سوی دیگر حسین فرحبخش تهیهکننده فیلم در حال اکران «شهر هرت» با انتقاد از شرایط نابرابر اکران، مهندسی اکران را به نفع یک فیلم خاص خواند.
از سوی دیگر بر اساس دادههای منتشر شده سازمان سینمایی، پردیس کوروش واقع در یک مال( مراکز خرید غول پیکر)، پردیس ایران مال، پردیس آزادی در خیابان شهید بهشتی، پردیس ملت در تقاطع نیایش و کردستان، پردیس چهارسو و پردیس لوتوس مال( تهران) همه این سینماهای پر فروش، نشان از این دارد که به شکل قابل تاملی سینماها در مالها( مراکز خرید غول پیکر) و بخش شمالی و غرب تهران متمرکز شدهاند و مناطق کم برخوردار همچنان از سینما دور هستند.
بیشک علاوه بر عدالت اکران، عدالت فضایی نیز میبایست در دستور کار سازمان سینمایی قرار گیرد. عدالت فضایی، وضعیت محلات مختلف شهر تهران و دیگر شهرهای کشور را از نظر شیوه توزیع خدمات و میزان برخورداری از شاخصهای مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و زیربنایی بررسی میکند. تا با کمک آن محلات کم برخوردار هم بتوانند از خدمات فرهنگی هنری( همچون سینما) برخوردار شوند. توزیع ناعدالانه سینماها باعث میشود بسیاری از طبقات کمتر برخوردار از سینما به دور باشند. این موضوع که فقط طبقات سرمایهدار و بالای جامعه، مخاطبان سینماها باشند روی سلیقه و ذائقه سینماگران تاثیرمیگذارد. یعنی همچنان که آثار سینمایی سلیقه میسازند، مخاطبان هم میتوانند روی محتوا و شکل آثار تولید شده اثر بگذارند. به زبان ساده وقتی فلان فیلم فروش قابل توجهای پیدا میکند، بسیاری از کارگردانها سعی میکنند همان خط را تکرار و دنبال کنند تا آنها هم بتوانند به آمار فروش مطلوب دست پیدا کنند.
به نظر میرسد حالا که سینمای کشور با تلاشهای آشکار سازمان سینمایی به وضعیت مطلوب گذشته باز گشته است. لازم است بیشتر از همیشه به موضوع عدالت در اکران و عدالت در توزیع فضایی سینماهای کشور توجه کند. موضوعی که همواره در سخنان محمد خزاعی رئیس این سازمان، بدان اشاره شده است. از سوی دیگر این نهاد تاثیرگذر باید به ارتقا سلیقه شهروندان توجه ویژه داشته باشد و در سبدهای اکرانش به آثار با کیفت توجه ویژهتری کند. درست است که سازمان سینمایی در دورانی لازم بود که با میدان دادن به آثار طنز رونق را به سینماهای کشور بازگرداند اما نباید ارتقا سطح سلیقه تماشاگر و زیبایی شناسای فیلم را فراموش کند.
تکرار فیلمهای طنز سطحینگر که در ساختار از وضعیتهای کلیشهای، تکراری و غیرخلاقه بهره میبرند، میتواند در دراز مدت آسیبهای فرهنگی به جا بگذارد و باعث شکل گیری گونهای سلیقه مغشوش شوند. از نظر منتقدان فیلمهای طنز باید کیفت ساختاری خود را بالا ببرند تا بتوانند از وضعیت تاریخ مصرف دار بودند عبور کنند و ماندگاری بیشتری داشته باشند. البته که منظور از فیلمهایی دارای اندیشه، آثار کسل کنندهای که چندان به «سرگرمی» و مفرح بودن توجه ندارند نیست. کشور بیشتر از همیشه به نشاط اجتماعی نیاز دارد و برای این مهم، آثار سینمای میتواند یکی از نسخههای اصلی باشند.
پایان پیام/