مجاهدت‌های شهید شاه‌‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مجاهدت‌های شهید شاه‌‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدى شاه‌آبادى در کنار سایر انقلابیون تحت زعامت حضرت امام، از جمله‌ى افرادى بود که پس از سرگونى رژیم پهلوى و آغاز دوران جدید، در سنگرهاى مختلفى به انجام وظایف و تکالیف خود پرداخت. وى علاوه بر فعالیت مستمر در اداره‌ى امور مراکز و سازمان‌هاى انقلابى کشور، به طور فعال در خطوط مقدم جبهه‌هاى جنگ حاضر مى‌شد تا در کنار رزمندگان، گوشه‌اى از وظایف خود را به انجام رسانده باشد.

مجاهدت‌های شهید شاه‌‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

فارس‌‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این نوشتار فعالیت‌هاى شهید شاه‌آبادى، در دوران کوتاه پس از پیروزى انقلاب تا زمان شهادت مورد بررسى قرار مى‌گیرد.

کمیته‌ انقلاب اسلامى

بلافاصله پس از پیروزى انقلاب اسلامى به منظور ایجاد نظم و امنیت در کشور به فرمان حضرت امام در تاریخ 23/11/1357 کمیته‌هاى انقلاب اسلامى در تهران و سپس در سایر نقاط کشور شکل گرفت. پس از فرمان امام، کمیته انقلاب اسلامى به سرپرستى آیت‌الله مهدوى کنى ایجاد گردید. به دعوت وى، شهید شاه‌آبادى به علت سوابق مبارزاتى و آشنایى با امور تشکیلاتى به عضویت شوراى مرکزى کمیته درآمد.

حجت‌الاسلام شاه‌آبادى، در تشکیل و سازمان‌دهى این نهاد مقدس و انقلابى فعالیت بسیار نموده و در جمع‌آورى کمیته‌هاى فرعى نقش بسزایى ایفا کرد. علاوه بر آن، وى مسؤولیت یکى از ستادهاى کمیته‌ى شمیرانات را نیز بر عهده داشت و همراه با دوستان و هم‌رزمان خود بدون هیچ‌گونه پیرایه‌اى در کمیته‌هاى آن منطقه فعالیت مى‌نمود و تا دیروقت در کمیته، به حل و فصل امور مى‌پرداخت. فعالیت‌هاى حجت‌الاسلام شاه‌آبادى در کمیته‌ى اختیاریه، بخشى از تلاش‌هاى وى در ابعاد گوناگون انتظامى، اجتماعى و فرهنگى را شامل مى‌شد.

رهبر معظم انقلاب، در مورد تلاش‌هاى خستگى‌ناپذیر وى فرموده‌اند: «بعد از آن که انقلاب پیروز شد، این انسان گویى خواب و استراحت و راحتى برایش معنى ندارد، چقدر شب‌ها اتفاق مى‌افتاد که ساعت دوازده، یک یا دوى بعد از نصف شب بلند مى‌شدند و با بعضى از دوستان‌شان راه مى‌افتادند، به سراغ بیمارستان‌ها مى‌رفتند و عیادت مجروحان و جانبازان و رسیدگى به وضع بیمارستان‌ها، که برود ببیند بیمارستان‌ها چه جورى است؟ آیا به مریض کسى رسیدگى مى‌کند، نمى‌کند؟ و اگر نقصى وجود دارد پى‌گیرى کند، دنبال‌گیرى کند با مسؤولین تماس بگیرد.»

خدمات بى‌دریغ شهید شاه‌آبادى از زمان‌هاى دور، مورد توجه مردم منطقه قرار داشت و به محض بروز هر مشکل و یا مسأله‌اى به وى مراجعه مى‌کردند. او نیز صادقانه در رفع مشکلات مردم تلاش مى‌نمود. حجت‌الاسلام والمسلمین نجفى قمشه‌اى، در این مورد گفته است : «شهید شاه‌آبادى با آن که مجتهد بود، على‌رغم مشغله‌ى فراوانش، هرگز خدمت در کمیته را رها نکرد، شب‌ها دیرهنگام به کمیته مى‌رفت و تا اذان صبح به مشکلات مردم و مسائل کمیته رسیدگى مى‌کرد.»

دوره‌ اول مجلس شوراى اسلامى

با آغاز انتخابات دوره‌ى اول مجلس شوراى اسلامى در اسفندماه 1358، تمامى احزاب و گروه‌هاى سیاسى فعال، در جهت کسب کرسى‌هاى مجلس دست به تلاش و تکاپو زدند. جامعه‌ى روحانیت مبارز نیز به منظور شناسایى و حمایت از نیروها و گروه‌هاى پیرو خط امام، براى ائتلاف در انتخابات مجلس اول شروع به فعالیت نمود. به همین منظور شهید شاه‌آبادى به عنوان نماینده‌ى تام‌الاختیار جامعه‌ى روحانیت مبارز انتخاب گردید تا در خصوص ائتلاف با احزاب و گروه‌هاى سیاسى فعالیت نماید. تلاش‌هاى شبانه‌روزى وى باعث گردید که در آستانه‌ى انتخابات، به رغم بروز مشکلات فراوان، ائتلاف بزرگى متشکل از جامعه روحانیت مبارز، حزب جمهورى اسلامى، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى، انجمن اسلامى معلمان و چند گروه دیگر شکل بگیرد.

شهید شاه‌آبادى نیز که به عنوان کاندیداى جامعه‌ى روحانیت مبارز در انتخابات حوزه‌ى انتخابیه تهران شرکت نموده بود، با کسب حدود هفت صد هزار رأى، در مرحله‌ى دوم انتخابات به عنوان نفر سى‌ام وارد مجلس شوراى اسلامى شد. وى در طول دوران مجلس اول، از اعضاى فعال و صاحب‌نظر کمیسیون امور قضایى بود که خدمات شایسته‌اى را در طول این دوران به ظهور رسانید.

در طول دوره‌ى اول مجلس شوراى اسلامى شهید شاه‌آبادى از جمله نمایندگانى بود که علاوه بر امور مربوط به مجلس، به طور مرتب از جبهه‌هاى جنگ بازدید مى‌نمود و ضمن حضور در کنار رزمندگان اسلام، در خصوص وضعیت جبهه‌هاى نبرد گزارش‌هایى را نیز تهیه و به مجلس ارایه مى‌نمود.

فعالیت شهید شاه‌آبادى در کمیسیون امور قضایى مجلس شوراى اسلامى همواره مورد توجه نمایندگان مجلس بود و ارائه‌ى نظرات و پیشنهادات وى در امور و مسائل مختلف قضایى در تصمیمات اعضاى مجلس شوراى اسلامى بسیار مؤثر و کارساز بود.

نمایندگى امام در هیئت بررسى عملکرد بنیاد مستضعفان

در فروردین‌ماه 1359 حضرت امام ضمن پیام به ملت ایران به مناسبت سال نو، بر ارایه‌ى گزارش کار مسؤولین نظام به مردم تأکید نمودند.

در بخشى از توصیه‌هاى امام خمینى(ره) آمده است : «بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین هر چه زودتر بیلان کار خودشان را بدهند تا مردم از فعالیت این دو نهاد انقلابى مطلع گردند…. بنیاد مستضعفین، صورت اموال منقول و غیرمنقول طاغوتیان، خصوصاً شاه و خاندان و دار و دسته کثیفش در سراسر ایران را به روشنى براى مردم بیان دارند و بگویند چه کرده‌اند، اموال شاه خائن را به چه کسانى داده‌اند؟ آیا راست است که بنیاد مستضعفین، بنیاد مستکبرین گردیده است؟ اگر چنین است، تصفیه ضرورى است و غفلت از این امر مهم حرام. باید این دو نهاد دقیقاً براى مردم شرح دهند که چرا از این سریع‌تر نتوانسته‌اند کار نمایند، و اگر کسانى به اسم مستضعفین خلاف مى‌کنند، بر دادگاه‌هاى سراسر ایران است که سریعاً اقدام نمایند.»

پس از فرمان امام و ضرورت بررسى عملکرد بنیاد مستضعفان، هیأتى مرکب از تعدادى از روحانیون تشکیل گردید و حجة‌الاسلام شاه‌آبادى یکى از اعضاى مؤثر این هیأت بود. اعضاى این هیأت که از سوى حضرت امام براى این مهم تعیین شده بودند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش جامعى تهیه و به خدمت حضرت امام ارایه نمودند.

حجت‌الاسلام عمید زنجانى در این رابطه گفته است : «در هیئت منتخب امام براى رسیدگى به عملکرد بنیاد مستضعفان با دیگر دوستان در خدمتش بودیم. مخلصانه و بى‌قرار به دنبال امتثال امر امام مى‌کوشید و مانند هر کار دیگر عجله داشت که هر چه زودتر با ارایه‌ى گزارش کار به محضر حضرت امام مدظله، ایشان را یارى دهد. بارها به من مى‌گفت گزارش کى تمام مى‌شود؟ وقتى موفقیت نسبى مى‌دید از خوشحالى در پوست خود نمى‌گنجید. دل‌سوزى و بى‌قرارى شهید شاه‌آبادى زبان‌زد دوستان بود. بالاخره گزارش کار تهیه شد و خدمت امام عرضه گردید.»

دوره‌ دوم مجلس شوراى اسلامى

انتخابات دومین دوره‌ى مجلس شوراى اسلامى در اوج جنگ تحمیلى، در تاریخ 26 فروردین‌ماه 1363 در کشور برگزار شد. شهید شاه‌آبادى به رغم عدم تمایلش به شرکت در انتخابات، با اصرار جامعه‌ى روحانیت مبارز و حزب جمهورى اسلامى، از سوى آنان و تمامى احزاب و گروه‌هاى اسلامى کاندیداى نمایندگى مجلس دوم در حوزه‌ى انتخابیه تهران شد. وى در مرحله‌ى اول انتخابات با کسب حدود یک میلیون و دویست هزار رأى، به عنوان نفر دوازدهم تهران، به عنوان نماینده‌ى مجلس دوم برگزیده شد، اما قبل از آغاز کار این دوره‌ى مجلس، حجة‌الاسلام والمسلمین مهدى شاه‌آبادى در شامگاه ششم اردیبهشت‌ماه 1363 در خطوط مقدم جبهه‌هاى نبرد بر اثر اصابت ترکش گلوله‌هاى دشمن به شهادت رسید.

خدمات علمى و فرهنگى

علم و فرهنگ از دیدگاه شهید شاه‌آبادى از جایگاه والایى برخوردار بود و در طول سال‌هاى فعالیت خود توجه ویژه‌اى به این مسئله داشت. از خدمات فرهنگى شهید شاه‌آبادى مى‌توان به نقش فعال ایشان در تأسیس امور تربیتى در آموزش و پرورش اشاره نمود که با کمک تنى چند از دوستانش براى اولین بار در آموزش و پرورش شمیرانات تشکیل دادند، که به مرور این نهاد در کل نظام آموزش و پرورش کشور گسترش یافت. وى توجه خاصى به مدارس داشت و در جهت تشکیل کتاب‌خانه‌ها، نمایشگاه‌هاى کتاب و نوار و همکارى در اعزام مبلغین و روحانیون به مدارس و نیز مساجد و ادارات تلاش بسیارى داشت.

خدمات علمى و فرهنگى شهید شاه‌آبادى شامل تهیه و تنظیم اسناد و مدارک مورد استفاده‌ى محققین و نویسندگان هم مى‌شده است. در مقدمه‌ى کتاب «تشکیلات فراماسونرى در ایران» به قلم نویسنده‌ى کتاب آمده است: «به ذمه دارد از مساعى دانشمندان بلندپایه‌اى که حاصل رنج‌هاى آنان در تدوین این رساله و ویرایش آن کتاب مورد استفاده قرار گرفت سپاس‌گزارى کند. بخصوص از دانشمند مجاهد و پرهیزگار وارسته، شهید به حق پیوسته، حجت‌الاسلام حاج آقا شیخ مهدى شاه‌آبادى، قتیل جفاى بعثیان، در محاربه با اسلام و ایران، که بخش عمده‌ى اسناد این کتاب را در اختیار نگارنده قرار داده بود، یاد کند و رحمت و غفران براى آن آزادمرد از حضرت منان بطلبد.»

تجدید چاپ کتاب اخلاقى «اوصاف‌الاشراف» بخشى دیگر از فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى شهید شاه‌آبادى بود. این کتاب که به قلم خواجه نصیرالدین طوسى و به زبان فارسى است، توسط رکن‌الدین جرجانى به عربى ترجمه شده است. متن این کتاب در کلاس‌هاى اخلاق اسلامى تدریس شده و مورد استفاده قرار مى‌گرفت.

انجمن اسلامى الغدیر

سرپرستى و اداره‌ى انجمن اسلامى الغدیر، خدمت فرهنگى دیگرى بود که توسط شهید شاه‌آبادى صورت مى‌گرفت. این انجمن در سال 1361 توسط عده‌اى از جوانان به منظور نشر معارف اسلامى تأسیس شد و نظارت و سرپرستى آن، بنا به درخواست مؤسسین بر عهده‌ى حجة‌الاسلام شاه‌آبادى گذاشته شد. وى در شکل‌گیرى و حفظ این انجمن تلاش‌هاى فراوانى نمود و درنهایت جهت پیشرفت این حرکت علمى و فرهنگى، منزل مسکونى خود را در اختیار این انجمن قرار داد.

آیت‌الله انوارى پیرامون نقش شهید شاه‌آبادى در تداوم فعالیت‌هاى انجمن اسلامى الغدیر گفته است: «ایشان حتى منزل خودشان را در اختیار انقلاب گذاشتند و آن‌جا را تبدیل به انجمنى کردند به نام «انجمن اسلامى الغدیر» که در آن‌جا جوان‌ها با معارف اسلامى آشنا شوند، و خودشان على‌رغم همه گرفتارى‌هایشان، بر امور آن نظارت مى‌کردند و در این مورد هم به خاطر دارم که از ایشان سؤال کردم که چرا جاى دیگرى در اختیار این جوان‌ها نگذاشتید، در جواب گفتند که چون در آن محل جایى نیست که این‌ها بتوانند جمع شوند و کلاس داشته باشند و چیزى از اسلام و انقلاب بفهمند و یاد بگیرند، من هم به این علت احساس وظیفه کردم و آن جا را در اختیار آن‌ها گذاشتم.

بعدها بنده مطلع شدم که ایشان از فرزندشان هم که با خانواده‌اش در طبقه‌ى دوّم آن خانه سکونت داشتند خواسته است که به علت کمبود جا براى تشکیل کلاس، آن‌جا را تخلیه کرده و در اختیار انجمن بگذارد.»

پس از شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌آبادى در جبهه‌هاى نبرد، انجمن اسلامى الغدیر، به پاس خدمات ارزنده‌ى مربى و روحانى خود، در تیرماه 1363 به حوزه‌ى علمیه‌ى شهید شاه‌آبادى تغییر نام یافت.

پایان پیام/ت

*منبع: کتاب زندگى و مبارزات حجة‌الاسلام والمسلمین شهیدمهدى شاه‌آبادى، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *