پیش شرط‌های سوریه برای حضور در اجلاسیه اتحادیه عرب

پیش شرط‌های سوریه برای حضور در اجلاسیه اتحادیه عرب

حضور رئیس جمهور سوریه برای اولین‌بار بعد از 12 سال، در اجلاسیه اتحادیه عرب در جده، متضمن پذیرش پیش شرط‌های دمشق از سوی مقامات سیاسی برخی از کشورهای عربی بود.

پیش شرط‌های سوریه برای حضور در اجلاسیه اتحادیه عرب

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با اشاره به سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عربستان به منظور شرکت در اجلاسیه اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: بالاخره بعد از چند ماه از ابراز تمایل کشورهای عربی برای حضور بشار اسد در این اجلاس و همچنین دعوت مستقیم مقامات عربستان از رئیس جمهور سوریه، ما شاهد حضور دمشق بعد از 12 دوازده سال در این اجلاسیه بودیم. گفتنی است که قبول این درخواست از سوی آقای بشار اسد در پی سفر چندین مقام رسمی کشورهای عضو اتحادیه عرب به دمشق صورت گرفت.

وی با اشاره به عملکرد اتحادیه عرب در طول یک دهه گذشته تصریح کرد: اولین جلسه اتحادیه عرب بعد از 12 سال در حالی برگزار شد که مقامات سوریه در پی ملاقات با برخی از اعضای اتحادیه عرب در دمشق پیش شرط‌هایی را برای قبول این دعوت ارائه دادند که از سوی دیگر مقامات عربی که به سوریه سفر کرده بودند به طور کلی بلاشرط بودند و هیچ شروطی را برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب مطرح نکردند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی درباره پیش شرط‌های سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب گفت: یکی از محورهای مهم این شروط احترام به تمامیت ارضی سوریه و عدم مداخله در حوزه مسائل داخلی این کشور بود که در طول 12 سال گذشته متاسفانه برغم تصریح منشور بین‌المللی به آن بی‌توجهی شده بود. همچنین اعضای اتحادیه عرب در طول این سال‌ها حمایت قابل توجهی از تروریست‌ها و جریان‌های مخالفت نظام سیاسی سوریه داشتند.

صدرالحسینی ادامه داد: دمشق علاوه بر طرح این شروط اولیه، موضوع چرایی تشکیل اتحادیه عرب را یادآور شد که مبنای اصلی آن مخالف جدیی، واقعی، حقیقی و عملی درباره سلطه گری رژیم صهیونیستی در منطقه بود کما این‌که پیش از این برخی از کشورهای عضو این اتحادیه تحرکاتی را برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس انجام داده بودند که به طور کلی با فلسفه و ماهیت وجودی ایجاد اتحادیه عرب در تضاد بود.

وی با بیان این‌که برگزاری اولین جلسه اتحادیه عرب بعد از 12 سال با حضور سوریه قطعا طلیعه نوینی برای نقش آفرینی بشتر و موثرتر این اتحادیه در مسائل داخلی و بین‌المللی است تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته رویه‌ای که اتحادیه عرب در پیش گرفت این اتحادیه را به کم خاصیت ترین اتحادیه در جهان تبدیل کرد چرا که هیچ واکنش موثر و مناسبی در حوزه تحولات فراوان مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از خود نشان نداد و نهایت کاری که انجام داد فقط بسنده کردن به صدور تعدادی از بیانیه‌های بی‌خاصیت و بی‌فایده بود که حتی محتوای آن هم حتی خوراک خوبی برای مسائل داخلی اعضای اتحادیه نبود و از این رو می‌توان امید داشت که با توجه به توانمندی‌های سوریه حضور دمشق در این اتحادیه می‌تواند اتحادیه عرب را از حالت انفعال خارج کند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *