چرا رژیم صهیونیستی از سفر رئیسی به دمشق ناراحت است؟

چرا رژیم صهیونیستی از سفر رئیسی به دمشق ناراحت است؟

همزمان با شهادت فرمانده جنبش جهاد اسلامی در زندان رژیم صهیونیستی که اوضاع فلسطین را به مرز انفجار رسانده، سفر رئیسی به سوریه تبدیل به منبع نگرانی و دغدغه جدید اسرائیلی‌ها شده است.

چرا رژیم صهیونیستی از سفر رئیسی به دمشق ناراحت است؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- الف نوشت: سفر سید «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق که امروز چهارشنبه (13 اردیبهشت) انجام شد، یکی از سرفصل‌های اصلی اخبار رسانه‌های منطقه است. این سفر برای نخستین‌بار از زمان بحران سوریه در سال 2011 به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور انجام می‌شود.

سفر رئیسی و هیئت ارشد همراه وی به سوریه 2 روز طول می‌کشد و طی آن دو طرف ایرانی و سوری، روابط دوجانبه و پرونده‌های مشترک سیاسی و اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین انتظار می‌رود پرداختن به تحولات اخیر منطقه به ویژه اتفاقات مثبتی که در مناسبات کشورهای منطقه‌ای رخ داده و نیز کاهش نفوذ آمریکا در غرب آسیا و افزایش چشمگیر قدرت مقاومت، از دیگر محورهای مهم گفتگوی رئیس جمهور کشورمان با همتای سوری وی باشد.

در سایه تحولات سریع منطقه به ویژه بعد از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط و سپس اقدام ریاض جهت همگرایی با دمشق، ابعاد راهبردی و اهمیت سفر رئیسی به سوریه در بازه زمانی کنونی در سطوح مختلف قابل ارزیابی است.

این سفر در وهله نخست، بر عمیق و تاریخی بودن روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب در 4 دهه گذشته تاکنون تاکید می‌کند.

در وهله بعدی اهمیت نتایج اقتصادی این سفر را نباید نادیده گرفت. به ویژه اینکه سفر رئیسی به دمشق در شرایطی صورت می‌گیرد که اغلب کشورهای عربی با تغییر چشمگیر مواضع خود در صدد احیای مناسباتشان با سوریه و شرکت در روند بازسازی این کشور بعد از گذشت بیش از یک دهه از بحران این کشور هستند.

جمهوری اسلامی ایران که در ارائه کمک‌ها و مشاوره‌های نظامی به سوریه در جریان جنگ با تروریسم، پیشگام بود، قطعا می‌تواند در روند بازسازی سوریه نیز حضور پررنگی در کنار دیگر کشورها ایفا کند. از طرف دیگر تقویت روابط تجاری ایران و سوریه نیز در سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق مورد بررسی قرار می‌گیرد و شماری از تجار ایرانی در این سفر، رئیسی را همراهی می‌کنند.

اما کسانی که با امور و به ویژه تحولات جدید منطقه آشنایی دارند معتقدند که شاید اصلی‌ترین پیام سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در شرایط فعلی، خطاب به رژیم صهیونیستی باشد.

توافق ایران و عربستان و سپس اقدام سعودی‌ها برای همگرایی با دمشق در زمانی انجام گرفت که صهیونیست‌ها درگیر یک بحران داخلی بزرگ هستند و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار بود با امضای قرارداد عادی‌سازی با عربستان بتواند تا حدی از فشار افکار عمومی اسرائیلی‌ها علیه خود بکاهد، اما توافقی که بین تهران و ریاض انجام شد همه این محاسبات اسرائیل را به هم ریخت.

ارزیابی محافل و مراکز امنیتی و مطالعاتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که سران اسرائیلی بعد از شکست طرح ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران، اکنون نگران شکل‌گیری یک ائتلاف جدید ضد تل‌آویو در منطقه و یا در بهترین حالت، تقویت محور مقاومت هستند. بر همین اساس با اعلام خبر سفر رئیسی به دمشق، رسانه‌های عبری اعلام کردند که این سفر تبدیل به یکی از منبع نگرانی‌های اسرائیلی‌ها شده است.

این رسانه‌ها اعلام کردند، سفر ابراهیم رئیسی به سوریه یک سفر استثنائی بعد از بحران این کشور در یک دهه گذشته است و طبیعتا اسرائیل باید نگران نتایج امنیتی و سیاسی این سفر باشد.

از طرف دیگر کارشناسان صهیونیست، سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه را در سطح راهبردی مورد بررسی قرار داده و اعلام کردند ایران استراتژی تازه‌ای در سیاست خارجی خود به ویژه در تعامل با کشورهای منطقه و تقویت محور مقاومت اتحاذ کرده است. به ویژه اینکه سفر رئیسی به دمشق به فاصله کوتاهی از توافق ایران و عربستان و نیز اقدام ریاض برای احیای مناسبات با سوریه انجام می‌گیرد.

«یونی بن مناخیم» تحلیلگر صهیونیست در این زمینه اعلام کرد، ایران در تلاش برای تقویت و تحکیم محور مقاومت در برابر اسرائیل است. در همین چارچوب چند روز قبل شاهد سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به بیروت بودیم و سفر ابراهیم رئیسی به دمشق نیز به فاصله کوتاهی از آن انجام می‌شود.

این کارشناس صهیونیست تأکید کرد، در حال حاضر مقامات اسرائیلی نگرانند که ایران قصد تقویت اتحاد محور مقاومت و تشویق سوریه به ایفای نقش فعال‌تر و مؤثرتر در مقابله با اسرائیل را داشته باشد. همچنین می‌بینیم که حضور نظامی و اقتصادی تهران در سوریه نیز افزایش یافته است.

در ارزیابی کلی تحلیلگران صهیونیست و مقالات و مصاحبه‌هایی که اخیرا از آنها منتشر شده، تاکید می شود، هم‌زمان با تبدیل شدن ایران به یک بازیگر اصلی و تاثیرگذار در منطقه، اسرائیل درحال ثبت یک شکست بزرگ برای خود می‌باشد.

صهیونیست‌ها همچنین نگران بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و همگرایی احتمالی عربستان و حزب‌الله در مرحله نزدیک نیز هستند و معتقدند که وقوع این دو اتفاق به معنای شکست کامل پروژه عادی‌سازی با تل‌آویو در منطقه است.

بخش دیگر نگرانی صهیونیست‌ها مربوط به تحولات میدانی سوریه است؛ جایی که «تسفی بارئیل» کارشناس اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» اعلام کرد، ایران در سایه تحولات اخیر در سطح جایگاه منطقه‌ای شرایط مثبتی دارد و این تغییرات آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان سوریه را کم می‌کند و شاید ارتش اسرائیل مجبور به توقف حملات خود ضد سوریه شود.

«امیر بوحبوط» کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به اینکه موسسات امنیتی و نظامی اسرائیل بر سر نوع واکنش به تهدیدات محور مقاومت نتوانسته‌اند استراتژی واحدی اتخاذ کنند گفت، طبق ارزیابی نهادهای امنیتی ، ایران و سوریه و دیگر اعضای محور مقاومت قصد تاسیس یک شبکه راداری پیشرفته در منطقه را دارند که مانع بزرگی در برابر حملات اسرائیل به سوریه خواهد بود.

به طور کلی همانطور که رسانه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند اصلی‌ترین عامل نگرانی این رژیم در مرحله پیش رو «وحدت جبهه‌ مقاومت» علیه اسرائیل است؛ به ویژه بعد از اتفاقاتی که اخیرا در سطح درگیری گروه‌های مقاومت در غزه و ارتش اسرائیل رخ داده و به دنبال شهادت «خضر عدنان» اسیر 44 ساله فلسطینی و فرمانده جهاد اسلامی در زندان رژیم اشغالگر، اوضاع فلسطین به مرز انفجار رسیده و تنها منتظر یک جرقه است.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *