چرا BBC فارسی انگلیسی است

چرا BBC فارسی انگلیسی است

بی بی سی فارسی سعی دارد تا وانمود کند مستقل و حرفه‌ای است، تلاش دارد خودش را در کنار مردم ایران نشان دهد اما بسیاری از اوقات موفق نیست.

چرا BBC فارسی انگلیسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، بی بی سی همواره تلاش می‌کند تا انگ دولتی بودن را از پیشانی خود پاک کند. حتی پس از برچسب «رسانه‌ای با بودجه دولت» توییتر در بیانه‌ای نوشت: «بی‌بی‌سی مستقل است و همیشه مستقل بوده است. دولت بریتانیا بر روی محتوای این رسانه هیچ کنترلی ندارد.»


تلاش BBC برای حذف ایران از جام جهانی

از سودی دیگر مراسم ابتدای هفته نیز بار دیگر این موضوع را ثابت کرد. تمام خروجی‌های این شبکه به اخباری اختصاص پیدا کرد که شاید برای بسیاری از جامعه مخاطب خود ارزشی نداشت. درست مانند خبر درگذشت شاهزاده فیلیپ۹۴ ساله(همسر ملکه الیزابت دوم) در سال گذشته؛ البته همان زمان به ناچار بخش نظرات پیج اینستاگرامش را بست.

اخبار لحظه به لحظه از مراسم تاجگذاری چارلز سوم پادشاه جدید بریتانیا، تعریف و تمجید از نوع حکومت سلطنتی، غش و ضعف کردن از غذاهای سرو شده در ظهر مراسم همراه با دستور پخت در یک برنامه خبری، خیره شدن به کالسکه طلایی ۵ متری، آب و تاب دادن مراسم تشریفات ۱۰۰ میلیون پوندی همزمان با شعارهای مردم معترض به پادشاهی، بار دیگر نشان داد که بی بی سی تا چه حد در اختیار دربار انگلیس است.

شعارهای ضدپادشاهی مردم انگلیس همزمان با مراسم تاجگذاری

سیاه پوش شدن مجریان در زمان مرگ ملکه الیزابت دوم و تعطیل کردن تمام برنامه‌ها و مسدود کردن کامنت های اینستاگرام رسمی این شبکه هم نشان داد که خط قرمز این رسانه کجاست.

البته سیاست‌های این شبکه محدود به این موضوع نمی‌شود، کافی است به جام‌جهانی سال گذشته برگردیم. مجریان و خبرنگاران فارسی زبان این شبکه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا ایران را از این جام حذف کنند. هرچند در این امر موفق نبودند اما برد انگلیس خوشحالی را بر لب آنها نشاند.

یا در نمونه‌های دیگر این رسانه‌، شکست انگلیس مقابل حریف خود در مستطیل سبز را کمرنگ کرد اما شکست ایران را به یک حقارت تبدیل می‌کند.


بی‌بی‌سی خبر شکست انگلیس در فینال یورو و ناکامی ۵۶ ساله انگلیس را نه تنها تیتر نکرد بلکه با 3 ساعت تاخیر منتشر کرد

از منظر BBC فارسی قصاص یک جوان ایرانی یعنی کشته شدن «کودک مجرم» اماپسر ۱۴ ساله بریتانیایی که دختر ۱۲ ساله را به قتل رسانده نوجوان محسوب می‌شود!

در المپیک ۲۰۲۰ هم زمانی که ایران صاحب اولین مدال طلا شد، با انتشار اخبار دروغ سعی در کمرنگ کردن این موفقیت شد.

به زمان شیوع کرونا برگردیم. این رسانه‌ ماه‌ها سیاه ‌نمایی، ترس آفرینی، ایران هراسی کردند. یکی از معروفترین مثال‌های آنها در زمان ابتلای کرونا مقامات ایرانی و انگلیسی بود. این رسانه در زمان ابتلای حریرچی و یا ربیعی تصاویر ناامید و هراسناک منتشر کردند اما در مقابل در زمان ابتلای مقامات بریتانیا از تصاویر شاد و امیدوار کننده بهره گرفتند. (بیشتر بخوانید)


عکس منفی و نگران کننده از ایران در زمان شناسایی کرونا


عکس امیدآفرین bbc در زمانی که انگلیس بیشترین آمار کرونایی در اروپا را ثبت کرد


نحوه انتخاب عکس در زمان کرونای مسوولان ایرانی و انگلیسی


از نگاه BBC در زمان خوشحالی هواداران تیم انگلیسی آسمان هم قرمز می‌شود اما خوشحالی هواداران تیم ایرانی، یعنی عدم رعایت پروتکل ها

البته بسیاری از اوقات مواضع ضد ایرانی این رسانه آن قدر تند می‌شود که خبرنگاران‌‌شان هم به آن اذعان می‌کنند. در تازه‌ترین اتفاق چندی پیش بی بی سی فارسی پس از دیدار دانشجویان با آیت الله خامنه ای فیلم دو بخش از سخنان ایشان را با هم تدوین کرد تا القا کند در این دیدار تنش ایجاد شده است (اینجا را بخوانید).

اخراج رعنا رحیم‌پور خبرنگار باسابقه این رسانه به دلیل لو رفتن صحبت‌هایش در خصوص برنامه‌های تجزیه‌طلبانه شبکه‌های انگلیسی هم بار دیگر نشان داد که آن ها تا چه اندازه در سلطه انگلیسی‌ها قرار دارند(اینجا را بخوانید).

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *