کارآفرینی دانش بنیان در حوزه کشاورزی/ دختر لرستانی از شیوه‌ای نوین برای تولید خوراک دام استفاده می‌کند

کارآفرینی دانش بنیان در حوزه کشاورزی/ دختر لرستانی از شیوه‌ای نوین برای تولید خوراک دام استفاده می‌کند

سحر مرادی، کارآفرین جوانی است که در ۲۸ سالگی با تحقیق و دنبال کردن یک صفحه مجازی توانسته خوراک دامی تولید کند که علاوه به صرفه بودن، از لحاظ پروتئینی هم برای دام بسیار مفید است ضمن آنکه از طرفی محصولی با بازگشت سریع سرمایه شد.

کارآفرینی دانش بنیان در حوزه کشاورزی/ دختر لرستانی از شیوه‌ای نوین برای تولید خوراک دام استفاده می‌کند

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند،رشته تحصیلی مرادی کاردانی مهندسی عمران است، اما به کار کشاورزی به ویژه گلخانه علاقه زیادی دارد. در دوران کرونا که دانشگاه تعطیل است بخشی از وقت خود را صرف تحقیق در حوزه تولیدات گلخانه‌‌ای می‌کند.

تحقیقی که زمینه ساز یک تولید می‌شود

در حین تحقیق با یک صفحه مجازی (پیج) در کشور کلمبیا آشنا می‌شود که در آن پست‌ها و استوری‌هایی مربوط به یک خوراک دام جدید بارگذاری شده است. پس از مطالعه متوجه می‌شود خوراک دامی که در این کشور تولید می‌شود یک خوراک مقوی برای دام است، با توجه به علاقه‌ای که به کار کشاورزی دارد، سعی می‌کند اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کند.

هر چه بیشتر تحقیق و تمرکز می‌کند به این نتیجه می‌رسد که امکانات و توان تولید این محصول را در استان دارد، برای شروع کار سراغ جهاد کشاورزی می‌رود اما کسی با این روش آشنایی ندارد.

چند مهندس خارج از جهاد اطلاعاتی در حوزه هیدروپونیک دارند، اما آنها هم از روش جدید خوراک دام چیز زیادی نمی‌دانند.

مصمم برای تولید

با تحقیق بیشتر متوجه می‌شود که چندکارگاه تولید خوراک دام با روش جدید در برخی از شهرها از جمله کردستان، کرمان و گیلان فعالیت دارند، به منظور آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر راهی این شهرها می‌شود و پس از چندین سفر هر بار با روش جدیدی آشنا می‌شود. مرادی مصمم می‌شود که کار را در استان و در روستای پدری خود یعنی قنات کاسیان شروع کند.

حدود یکسال زمان می‌برد که کارگاه را راه‌اندازی کند، شش ماه آزمایش‌ها و آنالیز را تکرار می‌کند تا بالاخره به محصول مورد نظر می‌رسد.

مواد اولیه خوراک دامی که مرادی تهیه می‌کند جوانه و ساقه جو است. به همین دلیل باید به کشت گلخانه‌ای روی بیاورد که هم سخت و هم حساس است، در این روش جو پس از هفت روز برداشت می‌شود. کشت جو به صورت گلخانه‌ای است مانند یک نوزاد به مراقبت زیاد نیاز دارد، چون در معرض کپک است، بنابراین باید همه تمرکز و وقت خود را بگذارد تا محصول سالم برداشت شود. ارقام مختلف جو بومی و وارداتی را امتحان می‌کند و بالاخره جو مادر (جو بومی) جواب می‌دهد.

«کشت جو به صورت گلخانه‌ای با توجه به بازدهی مناسب و مصرف آب کمتر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است».

خوراکی مقوی و به‌صرفه

خوراکی که توسط خانم مرادی تولید می‌شود شامل ساقه و جوانه جو، کاه، یونجه و کنتساتره است که پس از میکس در بسته‌بندی‌های مخصوص آماده می‌شود. خوراک تولید شده علاوه بر پروتیین بالا برای دامدار هم‌به صرفه است، خوراک آماده شد کیلویی هفت هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که جو خشک کیلویی ۱۵ هزار تومان است.

در واقع خوراک دامی که تولید می‌شود یک مکمل است که روی پروتئین و شیر دام‌ها هم تاثیر گذار است.

با تولید محصول استقبال خوبی از آن می‌شود به ویژه در دامداری‌هایی که دامپزشک دارند و از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. خوراک دام تولید شده مجوز و پروانه بهداشت دارد، با توجه به اینکه سیستم گلخانه‌ای حساس است محصول تولید شده صد در صد بهداشتی و ارگانیک است.

ابداع در ترکیب محصول

مرادی اما یک کار نو و جدید هم کرده او مواد خشک را هم با جوانه و ساقه جو مخلوط ‌می‌کند که برای همه فصول جواب می‌دهد. با وجود اینکه این روش هنوز جا نیفتاده اما بازار خوب است.

سرمایه اولیه برای راه اندازی ‌کارگاه یک میلیارد تومان است، سرمایه‌ای که خیلی زود برمی‌گردد. در کارگاه علاوه بر خانم مرادی که کارکاشت و برداشت جو‌ را انجام می‌دهد، سه نفر دیگر هم مشغول هستند.

ظرفیت تولید در کارگاه روزانه حدود ۲ تن است، با توجه به کیفیت و به صرفه بودن محصول از سلیمانیه عراق پیشنهاد راه‌اندازی کارخانه و تولید روزانه صد تن هم مطرح می‌شود، اما با توجه به ممنوعیت صادرات خوراک دام مرادی فعلا برای لرستان و دیگر استان‌ها تولید می‌کند.

صفر تا صد توسط کار خانم مرادی و برادرش انجام شده نکته جالب اینکه صفر تا صد راه‌اندازی کارگاه از تولید تا نصب تجهیزات و تاسیسات توسط مرادی و برادرش انجام شده است.

با اینکه کار تولید خوراک دام جدید با برند کاسیت کار سختی به ویژه برای خانم‌ها است، اما او چون به کشاورزی علاقه دارد، برایش خسته کننده نیست، مرادی حتی به دنبال این است که کاهو فرانسوی و گوجه فرانسوی را هم کشت کند.

مرادی به قول خودش عاشق کارآفرینی است و اصلا نمی‌تواند بیکار بماند، دلش می‌خواهد تجربه کسب کند، از طرفی به دنبال این است که با فعالیت او چند نفر هم مشغول کار شود.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *