یک روز در کنار دانشجویان شریف با چاشنی بازار کار

یک روز در کنار دانشجویان شریف با چاشنی بازار کار

دغدغه دانشجویان امروزی کار است، دانشگاه صنعتی شریف در سیزدهمین نمایشگاه کار خود این فرصت را برای دانشجویانی که جویای کار هستند، فراهم کرده تا دانشجویان با صاحب مشاغل به تبادل اطلاعات بپردازند.

یک روز در کنار دانشجویان شریف با چاشنی  بازار کار

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ ۲۱ آبان ماه به «افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف» دعوت بودم. راس ساعت ۹:۱۵ از مترو جبیب‌الله پیاده شدم و به سمت دانشگاه شریف قدم برداشتم، وقتی رسیده‌ام جلوی درب دانشگاه دانشجویان را می‌دیدم که دسته دسته یا به صورت تکی جلوی حراست می‌‌ایستادند و کارت دانشجویی‌شان را نشان می‌دادند. حراست دانشگاه با چهره‌ای جدی تمام کارت‌های دانشجویی را چک می‌کرد و بعد اجازه ورود می‌داد.

گاماس گاماس به سمت حراست قدم برداشتم بعد از معرفی خودم و هماهنگی با دانشگاه توانستم به دانشگاه وارد شوم.در همان چند دقیقه که جلوی حراست بودم متوجه شدم که دانشجویان دیگر هم می‌توانند به این نمایشگاه بیایند فقط باید کارت شناسایی‌شان را تحویل بدهند.

از درب جنوبی به سمت سالن استاد جباری قدم برداشتم یک مسیر ۵ دقیقه‌ای را پیاده رفتم تا به سالن برسم، یکی از کارهای جالبی که دانشگاه تدارک دیده بود روی آسفالت‌های دانشگاه نشانی سالن نمایشگاه کار را زده بودند. این ایده خیلی جالبی بود برای افرادی که می‌خواستند به نمایشگاه سر بزنند.

دانشجویانی را می‌دیدم که با سرعت زیاد به سمت دانشکده‌ها می‌دویدند و به دوستان خود می‌گفتند که بدوید که الان استاد غیبت می‌زند.

از جلوی دانشکده‌ها که رد می‌شدم کلاس‌ها درحال برگزاری بود، برخی از دانشجویان جلوی بوفه ایستاده بودند، از جلوی بوفه که رد شدم بوی قهوه هوش را از سرم برد.

دلم می‌خواست که به دوران دانشجویی خود برمی‌گشتم و یک قهوه با کیک سفارش می‌دادم و در محوطه دانشگاه با دوستانم می‌خوردم مشابه افرادی که دور میدان دانشگاه نشسته بودند.

از جلوی دانشجویان که قدم بر می‌داشتم، همهمه‌ای فضا را فرا گرفت که به چه نحوی قرار است که دانشجویان جذب کار شوند؟

رفتم به سمتشان و به بهانه نشانی نمایشگاه ازشان سوال کردم که شما به نمایشگاه رفتید؟! سوال خودشان را کامل کردم و گفتم به نظرتان این نمایشگاه چه کمکی می‌تواند به شما کند؟!

نفر اولی که نشانی نمایشگاه‌ها را داد، گفت: ببینید در کل من به عنوان یک فردی که دانشجو هستم و دنبال شغلم اینجا یک فرصت خوبی برای من است.

دانشجوی دیگری که روی نیمکت نشسته بود، گفت: من دانشجوی رشته الکترونیک هستم و استادم داخل کلاس اعلام کرد که این فرصت را از دست ندهم و به این نمایشگاه بروم.

بعد از تائید و گوش دادن به حرفشان از آنها خداحافظی کردم و به سمت نمایشگاه رفتم. بالاخره نمایشگاه را پیدا کردم اما قبل ازنمایشگاه غرفه‌هایی را می‌دیدم که به دانشجویان بروشور می‌دادند و آن‌ها را راهنمایی می‌کردند.

* انگیزه‌ای به اسم مستقل شدن

وارد سالن شدم، سالنی که مملو از جمعیت و دانشجویانی که با امیدی به این نمایشگاه پا گذاشتتد، این را از ذوق چشمانشان می‌توانستیم ببینیم که هر کدامشان دوست داشتن مستقل شوند و به قول خودشان دستمان در جیب خودمان باشد.

سالن پر از برندها و صاحبان شغلی بودند که تک به تک بهشان غرفه داده بودند.

صاحبان برندهایی را می‌دیدم که در جای جای این شهر کار می‌کنند. به سمت یکی از صاحبان مشاغل رفتم و ازشان خواستم درباره جذب دانشجویان صحبت کند، او گفت: نحوه جذب ما به ۲ صورت است، افرادی که تازه کار هستند و افرادی که متخصص هستند. ما در چند سال قبل یک آکادمی را ایجاد کردیم برای افرادی که تازه کار هستند.

* جذب ۱۰۰ دانشجو به عنوان کار آموز

وی افزود: ۱۰۰ نفر به عنوان کار آموز وارد مجموعه می‌شوند. دانشجویان پس از گذراندن دوره ۴ ماه وارد فرایند جذب می‌شوند که در این فرایند بحث درآمدشان مورد توجه قرار می‌گیرد و استخدام مجموعه می‌شوند.

از غرفه‌شان بیرون آمده‌ام و دور تا دور پر از غرفه بود، به یکی دیگر از غرفه‌های صاحب مشاغل رفتم و ازشان خواستم در رابطه با روند جذب دانشجویان و استقبال دانشجویان صحبت کنند.

در ابتدا که دانشجویان الحمدالله استقبال خوبی داشتند ما تا الان چندین رزومه در روز اول گرفتیم که باید بز اساس فنی و تحصیلی بررسی شود و دانشجویان بتوانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

وی افزود: بررسی فنی برای این است که ما بدانیم این فرد تا حدی توانایی کار را دارد. پس ازبررسی‌های اجمالی دانشجو استخدام می‌شود.

دانشجویی در کنار من ایستاده بود و با دقت به حرف‌های مدیر صاحب مشاغل گوش فرا می‌داد.

پس از اتمام حرف مدیر از دانشجویی که کنارم بود پرسیدم آیا این نمایشگاه به شما به عنوان یک دانشجو کمک می‌کند؟! ابتدا مکث کرد و گفت: به عنوان دانشجویی که در رشته هوافضا درس می‌خوانم این نمایشگاه چشم من را باز کرد و یکی از مزیت‌هایی که این نمایشگاه دارد این است که ما با افرادی که خودشان کار می‌کنند آشنا می‌شویم و می‌بینیم که دقیق از ما چی‌ مواردی را می‌خواهند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه برای دانشجویانی که فارغ‌التحصیل هستند، بسیار مناسب است. یک فردی مثل من که ترم اولی است باید چند سال درس بخواند و بعد وارد بازار کار شود.

راس ساعت ۱۰:۱۵ معاون وزیر کار و اشتغال و تعاون وارد سالن شد و رمان افتتاحیه را قیچی کرد و از نمایشگاه کار بازدید کرد.

پس از چند دقیقه به سخنرانی پرداخت و دلایل مهم بیکاری از تشریح کرد.

* کاهش نرخ بیکاری در ۳ دهه گذشته

خبر خوبی که در سخنرانی معاون وزیر شنیدیم این بود که نرخ بیکاری در ۳ دهه اخیر کاهش یافته است.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *