ابعاد جدیدتر وعده‌های توخالی غرب به اوکراینی‌ها

ابعاد جدیدتر وعده‌های توخالی غرب به اوکراینی‌ها

اکنون در حساس‌ترین شرایط نبرد و در حالی که زلنسکی و ارتش اوکراین بیش از پیش در دامی که ناتو برای آنها پهن کرده گرفتار شده‌اند، استولتنبرگ برای عضویت کی‌یف در ناتو شرطی ناممکن گذاشته است؛ پیروزی در نبرد با روسیه!

ابعاد جدیدتر وعده‌های توخالی غرب به اوکراینی‌ها

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: دبیرکل ناتو چندی پیش در سفری فوری به کی‌یف، خواستار ادامه نبرد به هر قیمت ممکن شده و نسبت به هرگونه مذاکرات دیپلماتیک دوجانبه میان روسیه و اوکراین با هدف پایان دادن به جنگ هشدار داده بود.

«ینس استولتنبرگ» در آن سفر، جایگاه اصلی اوکراین را در دل پیمان آتلانتیک شمالی دانسته و عضویت این کشور جنگ‌زده در ناتو را کاملا ممکن و در دسترس خوانده بود!

اکنون اما در حساس‌ترین شرایط نبرد و در حالی که زلنسکی و ارتش اوکراین بیش از پیش در دامی که ناتو برای آنها پهن کرده گرفتار شده‌اند، استولتنبرگ برای عضویت کی‌یف در ناتو شرطی ناممکن گذاشته است؛ پیروزی در نبرد با روسیه!

به عبارت دیگر و شفاف‌تر؛ ناتو رسما زلنسکی را بازی داده و اکنون به صورت آشکار وعده‌های خود به اوکراین را پس گرفته است.

در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ یعنی هفت ماه بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس بود که رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد؛ کی‌یف درخواستی را برای پیوستن سریع به ناتو ارائه کرده است.

در واقع آتلانتیکی‌ها بر گزاره‌ای ناممکن دست گذاشته‌اند که تحقق آن با توجه به شرایط میدانی و فرامتنی جاری در جنگ امکان‌پذیر نیست.

اعضای ناتو از یک سو اوکراین را با دادن وعده‌های پوچ تبدیل به زمینی سوخته کرده و از سوی دیگر، راه‌های عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را بر روی کی‌یف بسته‌اند و در این بازی دوگانه علیه اوکراین، مقامات آمریکایی نیز کاملا با اروپایی‌ها هماهنگ هستند.

این همان بازی دو سر باختی است که غرب به مهره‌های خود در کی‌یف تحمیل کرده و زلنسکی بابت تن دادن به این بازی طی سال‌ها و ماه‌های اخیر، بیش از هر فرد دیگری مقصر است و قطعا روزی لاجرم به این سوء تدبیر و خطای وحشتناک خود اعتراف خواهد کرد.

وزارت خارجه اوکراین نیز چند روز قبل اعلام کرد که هیچ تصمیمی جز دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو در نشست آتی سران این ائتلاف که قرار است در روزهای یازدهم و دوازدهم جولای در لیتوانی برگزار شود را قبول نمی‌کند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا با تاکید بر حمایت واشینگتن از سیاست درهای باز برای ناتو، اما گفت: عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی باید با موافقت همه اعضا باشد.

آخرین برآوردها نشان می‌دهد حداقل 11 عضو از 29 عضو ناتو حتی در صورتی که جنگ اوکراین در همین لحظه پایان پیدا کند، عضویت کی‌یف را در جمع خود نمی‌پذیرند، بنابراین ماجرای عضویت اوکراین در ناتو به داستان دنباله‌دار و پایان‌ناپذیری مانند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

از اتریش، فرانسه و یونان گرفته تا مجارستان، بلغارستان و رومانی جمله‌گی معتقدند عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی مترادف با تحمیل هزینه‌های سخت در دو عرصه بازدارندگی و اقدام برای این مجموعه امنیتی-نظامی خواهد بود.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *