بیست ویژگی «تحلیلگران آشپزخانهای» جناح اصلاحات
حرفهای اصلی خود را پشت حجاب کلمات و جملات پنهان میکنند، اما پیام خود را غیرمستقیم به مخاطب منتقل میکنند.
فارس پلاس؛ جعفرعلیاننژادی در یادداشتی نوشت: اول. مردم را سادهاندیش، بیخبر یا کمخبر از واقعیتهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فرض میکنند.
دوم. بجای کاربرد استدلالهای متقن و منطقی، از مشهورات و مقبولات حتی به خطا استفاده میکنند.
سوم. از خواندن تحلیلهایشان چیزی به دانش و آگاهی مردم اضافه نمیشود، بلکه آنان را به خطا و اشتباه میاندازد.
چهارم. حرفهای خود را با غرولند، ایرادگیری، منفیبافی و تخریب سوژههای خود بیان کرده و مخاطب را آزار میدهند.
پنجم. تحلیلهایشان را نه با نیت اصلاح یک خطا یا یک روال اشتباه، بلکه به قصد مچگیری و تسویه حساب ارائه میدهند.
ششم. حرفهای اصلی خود را پشت حجاب کلمات و جملات پنهان میکنند، اما پیام خود را غیرمستقیم به مخاطب منتقل میکنند.
هفتم. پرهیزی از این ندارند که به آنچه در کلام و تحلیل میگویند، ملتزم باشند و سعی میکنند با نقابی از ریاکاری و نمایش حرف بزنند.
هشتم. در تحلیلهای خود دچار سوگیریهای سیاسی و جناحی بوده و حاضرند برای تأمین منافع جناحی، مصالح ملی و میهنی را نادیده بگیرند.
نهم. بیشتر تمایل دارند حرفها و تحلیلهای کم اهمیت خود را بهشکل مگو، درگوشی و مهم جلوه داده و از طریق کانالهای غیررسمی منتشر کنند.
دهم. تحلیلهایشان دارای عمق و ژرفای بسیار کمی بوده و دارای تاریخ مصرف روزانه است. با امواج خبری بر میخیزد و با فروکش آن، خاموش میشود.
یازدهم. حس مخاطب را برمیانگیزند و تحریک میکنند، نه عقل و خرد او و یا حتی عاطفهاش. همین که توجهی را جلب کرده و دیده شوند، به خواسته خود رسیدهاند.
دوازدهم. درگیر جزئیات بوده و علاقه دارند با مشاهده یک مصداق جزئی، حکمی کلی صادر کنند و از انواع مغالطات استفاده میکنند.
سیزدهم. تحلیل غلط خود را آنچنان با اعتماد به نفس و محکم بیان میکنند که ذرهای در مخاطب حس تزلزل و تردید به آن ایجاد نکند.
چهاردهم. جو سازند، از کاه، کوه میسازند و حاضرند برای یک دکمه کت بدوزند تا ذائقه مخاطب را تغییر داده و با خود همراه سازند. هیاهو برای هیچ.
پانزدهم. اهل تافتن و بافتن و آب و تاب دادن هستند و بدون رودهدرازی اصل مطلب را بیان نمیکنند. یافته خود را به متاعی گزاف خرج میکنند. تافتن و بافتن و تابدادن.
شانزدهم. به شدت داری انواع و اقسام سوگیرهای شناختی هستند و اطمینانشان به حکم و قضاوت خود را فراتر از واقعیت صحنه میدانند. فکر میکنند همیشه حق با آنهاست.
هفدهم. دچار آسیب «ادراک گزینشی» هستند. یعنی ذهنشان هر آنچه درست میپندارد را دریافت میکند و هرچه مخالف پندارد، رد میکند. هر آنچه بخواهد میبیند.
هجدهم. فکر میکنند مردم هوادار کسانی هستند که کلاً مخالف همه چیز هستند و حتی به شکاف دیوار هم گیر میدهند.
نوزدهم. مدعی هستند صدای مردم را بهتر میشنوند و بهتر میتوانند مطالبات و خواستههایشان را نمایندگی کنند، حال آنکه اکثراً آنها را منحرف میکنند.
بیستم. فکر میکنم مردم بهتر صدای آنها را میشنوند، چون تحلیلهای تاکسیطور را حد نصاب ذهنیت عمومی تلقی میکنند.
پایان پیام/غ