تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در 8 کشور دنیا و مقایسه با کنکور در ایران

تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در 8 کشور دنیا و مقایسه با کنکور در ایران

تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در 8 کشور دنیا نشان می‌دهد ملاک‌های تأثیرگذار دیگری جز آزمون متمرکز برای سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی کشورهای دیگر وجود دارد و سنجش و پذیرش دانشجویان تنها متکی به یک آزمون نیست.

تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در 8 کشور دنیا و مقایسه با کنکور در ایران

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ جذب دانشجو در دانشگاه‌های تمام کشورهای دنیا دارای روش‌هایی است که متناسب با توسعه آموزش عالی هر کشور از سوی مسؤولان آن کشور تدوین می‌شود.

در کشور ما اما جذب دانشجو برای دانشگاه‌ها از طریقی آزمونی به نام «کنکور» صورت می‌گرفت که این آزمون ۴ ساعته تستی به غول بی شاخ و دمی برای داوطلبان کنکور تبدیل شده بود، همچنین با توجه به آمار کسب شده از بررسی رتبه‌های کنکور، بیشتر افراد متمول که توان حضور در کلاس‌های کنکور را داشته‌اند می‌توانستند رتبه‌های برتر را کسب کنند به طوریکه طبق آمار ۸۰ درصد ۳ هزار رتبه برتر کنکور در رشته های مختلف مربوط به دهک های هشتم، نهم و دهم بوده و هفت دهک اول که از متوسط درآمد کمتری برخوردارند تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان دارای رتبه های یک تا ۱۰ کنکور را تشکیل می‌دادند.

مسؤولان در این زمینه تمهیداتی اندیشیده و سعی کردند با وارد کردن سوابق تحصیلی به سنجش و پذیرش از فشار و استرس ۴ ساعته داوطلبان بکاهند، برهمین اساس با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری کنکور در سال 2 بار و تاثیر معدل دوره دبیرستان نیر در نمره کنکور لحاظ می‌شود، البته چند روز گذشته طرحی نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که بر این اساس کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ یعنی بدون لحاظ سوابق تحصیلی و یک بار در سال برگزار و تا کنکور سال ۱۴۰۶، معدل در آزمون سراسری تأثیر نداشته باشد.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره سنجش و پذیرش دانشجو در کشورهای مختلف دنیا، کنکور در چند کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

بر اساس تمرکز/عدم تمرکز در فرایند پذیرش دانشجو می‌توان این کشورها را به سه دسته تقسیم کرد.

«متمرکز»، کشورهایی هستند که همه یا بخش عمده‌ای از فرایند پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی آنها تحت نظارت و دخالت مستقیم دولت یا نهادهای تعیین شده توسط آن صورت می‌گیرد. «نیمه متمرکز» کشورهایی هستند که بخشی از فرایند پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی آنها تحت نظارت و دخالت مستقیم دولت یا نهادهای تعیین شده توسط آن صورت می‌گیرد. «غیر متمرکز» کشورهایی هستند که هیچ بخشی از فرایند پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی آنها تحت نظارت و دخالت مستقیم دولت یا نهادهای تعیین شده توسط آن صورت نمی‌گیرد.

همچنین نظام سنجش و پذیرش در این کشورها را می‌توان بر اساس برگزاری یا عدم برگزاری آزمون سراسری مستقل از آزمون‌های پایان دوره متوسطه به دو دسته تقسیم کرد.

دسته الف) کشورهایی هستند که یکی از شرایط پذیرش دانشجو در همه یا بیشتر مراکز آموزش عالی آنها، شرکت در آزمون‌هایی است که جدا از آزمون‌های پایان دوره متوسطه یا پیش‌دانشگاهی(موسوم به آزمون نهایی) برگزار می‌شوند.

دسته ب) کشورهایی هستند که برای پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی آنها، آزمون‌هایی جدا از آزمون‌های پایان دوره متوسطه یا پیش‌دانشگاهی(موسوم به آزمون نهایی) برگزار نمی‌شود.

در ایالات متحده آمریکا مؤسسات غیرانتفاعی عهده دار برگزاری آزمون های استاندارد هستند.

اما آزمون‌های ورود دانشجو به دانشگاه در اسپانیا چگونه است:

براساس این گزارش، در کشور ترکیه دانشگاه ها تقریباً هیچ دخالتی در برگزاری آزمون سراسری ) به عنوان روش انحصاری پذیرش دانشجو و تعیین محل قبولی داوطلب ندارند.

در آزمون سراسری کشور چین پاسخ‌ها چندگزینه‌ای، پر کردن جای خالی، درست یا غلط و کوتاه پاسخ است، البته در زبان چینی و زبان خارجی، سؤالات تشریحی نیز گنجانیده شده اند.

در کشور ژاپن دانشگاه ها، تعیین کننده ظرفیت، معیارهای پذیرش، دروس مورد نظر در آزمون سنتاشیکن ـ آزمون سراسری ـ و مسئول انتخاب نهایی، دانشجویان هستند.

در کشور انگلستان دولت تعداد دانشجویان آموزش عالی را تعیین می‌کند و تعیین تعداد دانشجویان ورودی هر مؤسسه با توافق نهادهای سرمایه گذار صورت می گیرد. در برخی از رشته‌های خاص همچون پزشکی تأیید دولت نیز لازم است.

در کشور فرانسه سؤالات آزمون ورود به دانشگاه‌ها تشریحی ـ شفاهی و در برخی از دروس عملی نیز هست.

در کشور فنلاند خود دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی به طور مستقل شرایط پذیرش را تعیین می کنند و دانشجویان را متناسب با شرایط مدنظر در هر رشته پذیرش می‌کنند.

در ایران نیز آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با تأثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی برگزار شد تا حساسیت و فشار روانی کنکور بر روی داوطلبان کاهش یابد.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *