جنگ داخلی دولت نتانیاهو با «امان» و «شاباک»

جنگ داخلی دولت نتانیاهو با «امان» و «شاباک»

شکست سنگین اسرائیل در عملیات غافلگیرانه «طوفان الاقصی» و فرافکنی بنیامین نتانیاهو و انداختن تقصیر شکست بر گردن دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم، ابعاد تازه‌ای از اختلافات و درگیری‌های داخلی این رژیم را هویدا کرد و نشان داد که شرایط سیاسی اسرائیل به مراتب وخیم‌تر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.

جنگ داخلی دولت نتانیاهو با «امان» و «شاباک»

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها – نورنیوز نوشت: شکست سنگین اسرائیل در عملیات غافلگیرانه «طوفان‌الاقصی» و ایجاد موج جدیدی از نارضایتی علیه بنیامین نتانیاهو و دولت ائتلافی وی، موجب شده که نخست وزیر اسرائیل دست به فرافکنی زده و مسئولیت غافلگیری نیروهای این کشور را به گردن سازمان اطلاعات ارتش (امان) و سازمان امنیت داخلی (شاباک) رژیم بیاندازد.

نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی که بدلیل شکست‌های متوالی پس از عملیات طوفان الاقصی تحت فشار شدید افکار عمومی قرار دارد و به نوعی متزلزل‌ترین شرایط حیات سیاسی خود را تجربه می‌کند در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: فرماندهان ارتش و سازمان امنیت داخلی، گزارش‌های اشتباهی از شرایط امنیتی داده بودند و مسئول شکست امنیتی روز هفت اکتبر (‍۱۵ مهر) هستند.

اما هنوز زمان زیادی از ارسال این پیام نگذشته بود که وی مجبور به پاک کردن پیام خود شد و بلافاصله در پیامی دیگر نوشت: «اشتباه کردم»؛ بابت آن عذرخواهی می‌کنم.

نتانیاهو گمان می‌کرد که می‌تواند شرایط پیش آمده پس از طوفان الاقصی را به فرصتی برای فرار از اعتراضات گسترده چندین ماهه مردمی نسبت به لایحه اصلاحات قضائی و پرونده‌های فسادی که علیه او و خانواده‌اش در دستگاه قضایی رژیم پیگیری می‌شود، تبدیل کند. اما ناکامی‌های مکرر او طی هفته‌های اخیر و‌ شرایط پیچیده و بی سابقه سیاسی، نظامی اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده در اسرائیل نه تنها راه فراری برای او ایجاد نکرد بلکه موجب افزایش فشار افکارعمومی به او به عنوان متهم اصلی شکست‌های اخیر شد. در چنین شرایطی نتانیاهو ناچار شد برای کاهش فشارهای فزاینده سیاسی و اجتماعی، اقدام به فرافکنی نموده و مسئولیت شرایط نابسامان امنیتی و نظامی را متوجه فرماندهان نظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی کند.

نکته اینجاست که انتقاد نتانیاهو از فرماندهان امان و شاباک، در حالی انجام شد که بسیاری از محافل مطبوعاتی و تحلیلگران اسرائیل، شخص او را مسئول اصلی شکست امنیتی در جریان عملیات طوفان الاقصی می‌دانند و عبور کماندوهای گردان‌های عزالدین القسام از مدرن‌ترین و گرانقیمت‌ترین استحکامات امنیتی در جهان و حمله همه جانبه از زمین، هوا و دریا به نیروهای نظامی و شهرک‌نشینان را به حاصل بی کفایتی و ‌ضعف او در اداره امور و ایجاد چند دستگی در رژیم قلمداد می‌کنند.

نارضایتی عمومی نسبت به عملکرد نخست وزیر به ویژه در آخرین نظرسنجی‌های انجام شده پس از عملیات «طوفان الاقصی» که نشان از کاهش بی‌سابقه اعتماد اسرائیلی‌ها به دولت ائتلافی دارد و همچنین اقدام اخیر نتانیاهو در متهم سازی فرماندهان نظامی و امنیتی به بی کفایتی، خشم مخالفان سیاسی نتانیاهو به‌خصوص «یائیر لاپید» و «بنی گانتز» را برانگیخت و وی را به شدت مورد حمله قرار دادند.

یائیر لاپید، رهبر ائتلاف مخالفان و نخست وزیر قبلی اسرائیل در واکنش به اظهارات نتانیاهو نوشت: نتانیاهو از خط قرمز عبور کرد؛ در حالی که سربازان و فرماندهان اسرائیل شجاعانه علیه حماس و حزب‌الله می‌جنگند، او به جای حمایت از آنها سعی می‌کند آنها را سرزنش کند.

بنی گانتز رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز با پشتیبانی از رئیس ستاد ارتش و رئیس شاباک، با کنایه به نتانیاهو نوشت: «وقتی ما در وسط جنگ هستیم، رهبری باید مسئولیت پذیر باشد و نیروها را به گونه‌ای تقویت کند که بتوانند از انجام وظایف محوله بر آیند».

افزایش اختلاف نظر سران رژیم اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل با نتانیاهو و کابینه‌اش در حالی به بالاترین حد خود در طول سال‌های گذشته رسیده که ناکامی دولت ائتلافی در میدان نبرد در کنار افزایش روز افزون مخالفت‌های جهانی با جنایات رژیم در غزه نیز هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. امروز تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شمار تلفات عملیات طوفان‌الاقصی افزایش یافته و به بیش از ۱۵۳۸ نفر رسیده است و احتمالا این آمار در طول روزهای گذشته افزایش نیز خواهد یافت.

اگرچه «بنیامین نتانیاهو» با عذر خواهی سریع سعی کرد بر رفتار عصبی و تحریک کننده‌اش که از وجود اختلافات جدی در هیات حاکمه رژیم سرپوش گذارد اما اقدام او و واکنش‌های پس از آن نشان داد شرایط سیاسی داخل اسرائیل از آنچه تاکنون تصور می‌شد به مراتب وخیم‌تر است و نمی‌توان انتظار داشت که دولتی با این میزان از اختلاف نظر و تضاد بتواند میدان نبردی بسیار حساس و سرنوشت ساز را با کمترین خسارت و آسیب مدیریت کند.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *