درس عاشورا به مدعیان دینگریزی
عدهای تحت عنوان جامعهشناس و روانشناس اجتماعی، فعال سیاسی و رسانهای مدعی دینگریزی جامعه اسلامی و ضعیف شدن باورها و اعتقادات مذهبی جوانان هستند.
فارس پلاس؛ حسین عبداللهی فر در روزنامه جوان نوشت: این یک قاعده اثبات شده است که هر سال مراسم عاشورای حسینی پرفروغتر و پرشورتر از سالهای گذشته برگزار میشود. امسال هم این قاعده به زیباترین شکل ممکن به اثبات رسید. از حضور خیابانی پررنگ دهها هزار دسته و هیئت سینهزنی و زنجیرزنی در سراسرکشور، برپایی تکیهها و محافل عزاداری، مجالس فراوان نوحهخوانی و روضهخوانی، دعاخوانی و قرائت زیارت نامه، تعزیهخوانی و علامتگردانی، نصب پرچمها و بیرقهای سیاه تا برپایی صدها موکب پذیرایی، نذورات گسترده مردمی، پخش وسیع مواد غذایی در منازل، نذر خون و شمعگردانی و از این قبیل اعمال خداپسندانه و قابل ستایش که بی شک منشأیی جز باورهای پاک، انگیزههای الهی، اعتقادات مذهبی، پاسداشت عشق و ایثار، از خودگذشتگی و مظلومیت نداشته و ندارد. این در حالی است که عدهای تحت عنوان جامعهشناس و روانشناس اجتماعی، فعال سیاسی و رسانهای مدعی دینگریزی جامعه اسلامی و ضعیف شدن باورها و اعتقادات مذهبی جوانان هستند. صرف نظر از انگیزهها و اهداف مدعیان دینگریزی، پرسش اساسی این است که چرا برخلاف حضور میلیونها جوان مشکیپوش در ایام سوگواری سالار شهیدان، عدهای مدعی دینگریزی جامعه اسلامی و جوانان کشورمان هستند؟
سه گونه پاسخ در این خصوص قابل ارائه است:
الف) پاسخ بدبینانه این است که این افراد در زمین دشمنان ملت ایران قرارگرفته و به دو هدف دشمن در نومیدسازی و ایمانسوزی مردم بهویژه جوانان کمک میکنند. با این نگاه کسانی که مکرر ادعا میکنند که دین مردم کاهش یافته و مردم از دین گریزاناند در واقع به دینگریزی را تئوریزه و تبلیغ میکنند تا شاید تعدادی از افراد سست ایمان به توجیه اباحه گری و لاقیدی خویش بپردازند.
ب) پاسخ خوشبینانه این است که ادعای فوق در تحلیل برخی از رفتارهای ناپسند و هنجارشکنی تعداد معدودی از بانوان جامعه صورت گرفته است و از منظر مدعیان دینگریزی قاعده دیگری توان تفسیر آن را ندارد. قاعدهای که به لحاظ عملی فاقد پشتوانه پیمایشی و از منظر اجتماعی در مصادیق زیادی قابلیت تعمیم ندارد. گواه این مدعا نتایج پیمایشی است که در باره انگیزه قریب به ۱۰۰۰ نفر از بانوان کشف حجابی تهران صورت گرفته و نتایج آن نشان میدهد تنها ۶/۱۵ درصد از آنها حجاب را حکم الهی و دستور خداوند دانسته و ۶/۸۵ درصد آنها انگیزه خود را جذابیت بیان کردهاند.
ج) پاسخ واقع بینانه این است که ۲۲ سال فعالیت رسانهای دشمن در راستای جنگ شناختی علیه ملت ایران، نتایجی داشته که برخی از مدعیان دینگریزی را نیز قربانی خویش ساخته است. از این منظر کسانی که دینگریزی را در تفسیر رفتارهای قانونشکنانه میدانند در واقع به وصف حال خویش پرداخته و حدیث نفس میکنند؛ و حال آنکه اگر بخشی از جوانان کشورمان تحت تأثیر جنگ شناختی دشمن قرار گرفته و به رفتارهایی مبادرت میکنند که از آنها خواسته میشود، میلیونها جوان در سراسر جهان هم تحت تأثیر فضاسازی دستگاه رسانههای غرب قرار نگرفته و به معنویت گرایی و دینمداری روی میآورند که اقبال به عاشورا و امام حسین (ع)، بزرگداشت مراسم شیرخوارگان حسینی در کشورهای مختلف از جمله پیامدهای آن میباشد.
تعبیر دینگریزی برای رفتار اجتماعی برخی از مردم و جوانان در شرایط فعلی در حالی صورت میگیرد که این تعبیر از تبیین مصادیق گذشته و تاریخی حتی درباره ادیان دیگر هم بر نمیآید. چنانکه درباره لشکریان یزید و قاتلان پسر رسول خدا (ص) هم تعبیر دینگریزی به کار نرفته و بسیاری از آنها دینداران نماز شبخوان، حافظان قرآنی بودند که تحت زعامت بزرگان دینمداری، چون عمربن سعد و شمر برای تقرب به خدای متعال وارد دشت کربلا شده بودند. بنابراین واقعه کربلا را محصول انحرافی میدانند که بر اثر جنگ شناختی بنی امیه صورت گرفته بود.
از این رو، زینب کبری در جهاد تبیین پس از عاشورا و برای رساندن پیام کربلا ابتدا به معرفی خویش پرداخته و وقتی مردم متوجه ارتباط آنها با خاندان نبوت میشدند، در مقابل یزیدیان قرار میگرفتند.
عاشورا خود محصول جنگ شناختی دشمنان آل الله بود و درس بزرگ عاشورا به مدعیان دینگریزی این است که به جای تفسیرهای وارونه لطفاً دین را به مردم و جوانان معرفی کنید تا اقبال آنها را ببینید.
پایان پیام/غ