ساخت راهآهن شلمچه ـ بصره به کجا رسید؟
همزمان با نزدیک شدن به مراحل پایانی طراحی جزئیات مسیر راه آهن شلمچه – بصره، دیدارهای مدیران راهآهن 2 کشور در خاک ایران و عراق ادامه دارد تا هر چه سریعتر عملیات مینروبی این مسیر ریلی به عنوان اولین گام عملیاتی برای ساخت راه آهن کربلا بعد از ۴۰ سال آغاز شود.
فارسپلاس؛ دیگر رسانهها- ایرنا نوشت: پروژه راهآهن شلمچه- بصره با هدف افزایش سرعت کار به 3 قسمت تقسیم شده است؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک که اکنون در مرحله طراحی جزئیات مسیر با هدف شروع عملیات مین روبی در نقاطی است که مشخص خواهد شد؛ چراکه دقیقاً مینروبی باید جایی انجام شود که قرار است زیرسازی انجام و ریل روی آن قرار گیرد و مادامی که طراحی کل مسیر انجام نشود، عملیات مینروبی نیز نمیتواند شروع شود.
مقامات ایران و عراق در راستای رسیدن اولین گام عملیاتی که شروع عملیات مین روبی است به طور مرتب دیدارهای خود را تازه میکنند که در جدیدترین دور دیدارها و گفتوگوها، مدیرعامل راهآهن از پیگیری پیشرفت پروژه شلمچه – بصره در دیدار اخیر خود با مدیرعامل راهآهن عراق خبر داده است.
مدیران عامل راهآهن دو کشور در دیدار جدید خود در مرز شلمچه، یکبار دیگر بر سر پیشبرد طرح ریلی درخاک دو کشور گفت و گو کردند.
وزارت حمل و نقل عراق نیز پیشتر در بیانیهای اعلام کرد که با ایران بر سر احداث خط راهآهن بین شهرهای بصره و شلمچه توافق امضا کرده که بخشی از آن بر سر از بین بردن مینهای باقیمانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک روی اروند رود با طرف ایرانی است.
راهآهن شلمچه به بصره پروژهای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث میشد و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقهای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.
بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرحهای حملو نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.
این دستاورد حملو نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل میکند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» میتواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم میخورد.
شرکت راه آهن سال گذشته با راهاندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلا، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلا رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلا میروند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلا مستقیم از تهران تا کربلا با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.
پایان پیام/ت