میزگرد | نگاه به هویت و جایگاه دانشجو
هویت دانشجو نخبه بودن است اما نخبه بودن صرفا داشتن نمرات بالا نیست بلکه دانشجو باید ابعاد وجودی خود را گسترش دهد و نقش جایگاه اساسی خود در تمدن سازی و جامعهسازی را بشناسد، استکبارستیزی، تلاش دانشجو و دانشگاه برای ایجاد جامعه آرمانی است.
خبرگزاری فارس، اصفهان– عطیه توسلی؛ شانزدهم آذرماه در تقویم به نام روز دانشجو ثبت شده اما سوالاتی که ذهن جوان دانشجو را درگیر میکند این است که هویت قابل ستایش و بزرگداشت دانشجو چیست؟ تفاوت دانشجوی مسلمان ایرانی و انقلابی با دیگر دانشجویان دنیا کجا است؟ و اصلا چرا روز ۱۶ آذر؟! شاید با یک جستوجوی ساده ببینیم در این روز ۳ دانشجو در اعتراض به حضور معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در دانشگاه تهران کشته میشوند.
اما کمی نیاز به دقت دارد، در این واقعه تنها جنایت حکومت پهلوی و دخالتهای آمریکا و انگلیس در امور کشور مطرح نیست بلکه پررنگترین مولفه ۱۶ آذر، استکبارستیزی و بیداری دانشجوی ایرانی است که با سلاح روشنگری خود در مقابل گلوله خفقان و ظلم و استکبار میایستد و در تاریخ ثبت میکند که دانشجو ماشین یادگیری نیست که صرفا اطلاعاتی را به او بدهند و خروجی بگیرند، دانشجو موذن جامعه است، یعنی فقط خودش بیدار نیست بلکه جامعه را هم دعوت به بیداری و اقامه امر خدا میکند.
تقابل دانشجو و استکبار
نکته قابل تامل این است که دشمن انسانیت و آزادی به سرکردگی آمریکا، در این سالهای دراز همانطوری که از اسناد لانه جاسوسی و دیگر اسناد بینالمللی به دست آمده، همواره تلاش کرده نقش، نفوذ و استعمار خود در ایران را یا به فراموشی بسپارد و یا با تحریف و تغییر از نفرت ملتهای آزاده به خود کم کند و حتی با ایجاد محبت به ظاهر پوشالی غرب و جذابیتهای گوناگون، جایگاه خود را به دست آورده و تثبیت کند که در این خصوص نقش دانشجو بیبدیل و فوقالعاده است.
در این نیمه پاییز دومین سال پانزدهمین قرن خورشیدی به گفتوگو با حسین رفیعی، دانشجوی ترم ۷ دکتری فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و مسعود خنجری، فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشجوی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر رشته متالوژی و گرایش انتخاب مواد، دو دانشجو نخبه علمی و فعال فرهنگی_سیاسی نشستیم و از دغدغهها و آرمانها و زندگی دانشجویی گفتیم و شنیدیم که در ابتدا، نگاه آنها به رشته تحصیلی، هویت دانشجویی و نقش جایگاه خود در تمدن و جامعه سازی خود بسیار زیبا و جذاب بود.
فارس: از رشته تحصیلی خود بگویید.
حسین رفیعی: علم فیزیک به صورت نظری و تجربی به دنبال یافتن وحدت در طبیعت کثرت نهاد جهان هستی است، که این وحدت همان قوانین هستی است، کنجکاوی و نگاه پرسشگرانه به دنیای پیرامون و تمنای نگاه بنیادی به جهان خلقت از علل گرایش به این رشته بوده است، نگاه عمیق به پدیدههای خلقت، حضور اساتید و راهنمایان با تجربه، و فراهم بودن امکان کار در فضای واقعی و تجربی از جمله عوامل موفقیت در این حوزه هستند.
انتخاب رشته با چشمان باز
مسعود خنجری: مقطع کارشناسی را در رشته مهندس مواد دانشگاه صنعتی اصفهان گذراندم، علت انتخاب این رشته به سال کنکور برمیگردد، هنگام وارد شدن به مقطع کارشناسی برایم مهم بود که در رشتههای مادر و جامع همچون برق، مکانیک و نظایر آن تحصیل کنم و هرچه بیشتر پیش رفتم متوجه شدم این همان رشتهای است که به آن علاقه داشتم، آنچه که مورد علاقه من قرار دارد مباحث مربوط به متالوژی، مواد، فلزات و معادن است و در کشور نیز قبلا به سمت و سوی این چنین رشتههایی نرفته بودند که اکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
فارس: کمی از فعالیتهای علمی و فرهنگی_اجتماعی خود بگویید.
خنجری: سعی من بر این بوده که در دورههای مختلف علاوه بر شرکت در کلاسهای درسی، در دورهها و مسابقات مختلف علمی شرکت کنم و ایدههای خود را به صورت گروهی با دیگر افراد بیان کنم، در نانواستارتاپ که اولین دوره آن برای کارشناسی بود توانستیم مقام سوم را کسب کنیم و در دوران مجازی بودن کلاسها در زمان کرونا علاوه بر تحصیل، به عنوان مهندس مواد در شرکت دانش بنیان مشغول به کار شدم.
همچنین در انجمن علمی مسئول آموزش نانو بودم و در بحثهای فرهنگی نیز فعالیت در تشکل بسیج را داشتم که یک سال مسؤول علمی بوده و برنامههای علمی برگزار میکردیم، برنامههای مطالبهگری و غیره نیز داشتیم.
هیأت دانشجویی و تمدن سازی
رفیعی: به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، فعالیت من در حوزه هیئات مذهبی-دانشجویی است، چرا که هیأت امروز یک واحد اجتماعی با محوریت امام است و وظیفه تنظیم مناسبات اجتماعی مختلفی چون شادی، غم، تولی، تبری، سبک زندگی و تمدن سازی را بر عهده دارد.
فارس: به نظر شما آیا دانشجو تنها باید مطالعه درسی داشته باشد؟
رفیعی: یکی از مهمترین توانمندیهایی که هر شخص، بخصوص یک دانشجو باید به آن مجهز باشد، زمان شناسی است علم به زمانه ما را از فریبها و تحریفها حفظ میکند، زمان شناسی میتواند تعاملات و وظایف یک دانشجو را تعیین کند و بر آن اثر بگذارد، امروز شرایط زمانه ما اقتضا میکند یک دانشجو نسبت به حوزههای مختلف، خصوصا جهانبینی، دانش و اطلاعات کافی داشته باشد.
رشد دانشجو باید در ابعاد مختلفی صورت بپذیرد و مطالعه برای تقویت موارد گفته شده بسیار ضروری است، اگر دانشجو فقط در زمینه تخصصی و رشته تحصیلیاش مطالعه کند، ممکن است دچار حجاب علمی شود، مطالعات خارج از حوزه درسی مسیر درست حرکت را به دانشجو نشان میدهد و نگاه او را پرورش میدهد.
پیشنهاد من هدفمند و سیردار در حوزه تمدن اسلامی است و به این منظور مطالعه آثار رهبری معظم، استاد پناهیان، شهید آوینی، حجت الاسلام علی اصغر علوی و کتابهای مهم و ارزشمندی که مطرح هستند را پیشنهاد میکنم.، همچنین آثار استاد طاهرزاده هم در ابتدا میتواند مفید باشد.
کتاب جزء جدایی ناپذیر زندگی دانشجویی
خنجری: علاوه بر مطالعه کتاب در حوزه رشته تحصیلیام، در خصوص موضوع توسعه فردی که کتابهای گوناگونی وجود دارد و مطالعه زندگی بزرگان دینی و افراد موفق است علاقه بسیاری دارم و کتابهای مختلف از نویسندگان داخلی و خارجی مطالعه میکنم.
فارس: آیا فعالیتهای غیر درسی تقابلی با فعالیتهای درسی دارند؟ میتواند باعث افت تحصیلی و مانع پیشرفت دانشجو شود و یا هر کدام جایگاه خود را داشته و میتواند مکمل یکدیگر بشود.
رفیعی: دانشگاه فضای گذار از خانه به جامعه است، دانشگاه یک جامعه کوچک کنترل شده است، دانشگاه نهادی برای تقویت ویژگیهای دانشجو است، ویژگیهایی نظیر مسؤولیتپذیری، نقدپذیری، مطالبهگری، زندگی گروهی، تعهد، اخلاق، تقوا و ایفای نقش اجتماعی پس دانشجو حتما باید در کنار فعالیتهای درسی، فعالیتهای غیردرسی داشته باشد، هرچند محوریت با درس است و نباید به آن خدشهای وارد شود.
تقابل فعالیت درسی و غیردرسی
خنجری: هیچ انسانی تک بعدی نیست و جنبههای مختلف زندگی را با هم انجام میدهد و فعالیتهای غیردرسی با فعالیتهای درسی مکمل یکدیگر هستند همچنین هرچقدر بتوانیم جنبههای بهتری از زندگی را انجام دهیم میتوانیم در بقیه جنبهها نیز بهتر باشیم.
جای خالی دو آموزه در دانشگاه حس می شود.،اول تفکر و تعقل و دوم کار در فضای واقعی
فارس: دانشگاه چه چیزی را به شما نیاموخته و یا در فضای عمومی آن نبوده که شما از این محیط علمی و فرهنگی انتطار داشته و دارید؟
رفیعی: جای خالی دو آموزه در دانشگاه حس می شود.،اول تفکر و تعقل و دوم کار در فضای واقعی، دانشگاه باید دانشجو را اهل اندیشیدن و توانایی حل مسئله تربیت کند که به علت حجم درسها و کمبود زمان، صرفا به ارائه نظرات دیگران اکتفا میشود که بیشتر هم نظرات اندیشمندان غربی است حال آن که تک تک دانشجویان ما میتوانند خود یک اندیشمند باشند.
فضای کار با فضای آموزش بسیار متفاوت است
مورد دوم هم به این وصف است که اگر آموزشهای دانشگاهی با پروژههای کاربردی هستههای رشدی یا شرکتهای دانشبنیان ترکیب شود، میزان یادگیری افزایش مییابد، امروز یک تحصیل کرده در رشتههای دانشگاهی با ورود به فضای کار پی میبرد که تخصص کافی را ندارد و فضای کار با فضای آموزش بسیار متفاوت هستند.
خنجری: هر آنچه که از سوی دانشگاه به افراد یاد داده می شود درواقع ۲۰ درصد ظرفیت است و امکانات بسیاری در دانشگاهها وجود دارد که دانشجو باید خود به دنبال استخراج علم و دانش باشد، در دانشگاهها مسؤولیتهایی هستند که برای دانشجویان موجب رشد تفکر و یاد گرفتن مسؤولیت میشود و کارهای علمی را در دانشگاه میتوان ارتقا داد.
فارس: شرایط و ظرفیت علمی کشور به خصوص در حوزه تخصصی تان را چطور ارزیابی میکنید؟
رفیعی: علوم پایه در حکم سرچشمه و بسترسازی برای علوم و فناوری های مختلف هستند، علوم پایه به خصوص علم فیزیک با نگاه بنیادی به پدیده ها، قادر است حوزههای مختلف فناوری را ایجاد و توسعه دهد، به عنوان مثال برای باریکههای پر انرژی که توسط مفاهیم پایه فیزیک قابل تولید هستند، کاربردهای بسیار زیادی در حوزههای مختلف ذکر شده است، از پزشکی تا باستان شناسی.
ظرفیت رفع مشکلات گلوگاهی پیشرفت کشور
توجه به این حوزه از علم، منجر به رفع مشکلات گلوگاهی پیشرفت کشور است و امروز ظرفیت خوبی از تحصیل یافتگان رشته فیزیک داریم اما شرایط خوبی برای به کارگیری، بهرهبرداری و تولید ارزش افزوده توسط ایشان فراهم نیست که خود دانش آموختگان و مسؤولان باید توجه بیشتری برای اصلاح رویه موجود مبذول دارند.
خنجری: اساتید قوی و افراد فوقالعادهای در حوزه رشته مهندسی مواد در کشور وجود دارند که میتوانند به کشور کمک کنند و حتی صنایع و معادنی داریم که در زمینههای مهندسی مواد بزرگ هستند اما از لحاظ علمی به خوبی مورد توجه نیستند و هنوز بومی سازی نشدند.
رشته مهندسی مواد از لحاظ علمی در کشور بسیار جای کار دارد و از صددرصد ظرفیت تولیدی کشور تاکنون ده درصد آن در این حوزه به کار گرفته شده است اما زمینههای کار در این حوزه وجود دارد که باید به دانشجوها نشان داده شود تا بتوانند اقدامی انجام دهند.
با نگاه درست و توحیدی به پدیدههای جهان هستی، میتوان حوزههای جدیدی تعریف کرد تا حدی که بتوان مهاجرانی از دیگر کشورها به کشور خود جذب کرد! همانطور که در حوزه واکسن کرونا این اتفاق افتاد و توجه دیگران متوجه کشور ما شد
فارس: آیا تاکنون پیشنهاد یا موقعیتی برای مهاجرت داشته اید؟ و آیا تا به حال به آن فکر کردهاید؟ (نظر خود را به صورت مبسوط بیان بفرمایید).
رفیعی: دانشجوی امروز باید شناخت خوبی از تمدن اسلام و تمدن غرب داشته باشد، مولفههای تمدن اسلام و غرب را بشناسد و جهانبینی درستی در این حوزه پیدا کند، چه شد که غرب یعنی اروپا و به تبع آن دیگر کشورهای غربی از قرون وسطی(دوران حاکمیت کلیسا بر جامعه) عبور کرده و رنسانس(انقلاب صنعتی) را رقم زدند؟ فلسفه و منطق پشت آن چه بود؟ فلاسفه غربی با رواج اومانیسم، نگاه انسان را از افقها و آرمانها به سمت زندگی روزمره و بهره جویانه تقلیل دادند.
تفاوت نگاه اسلام و غرب به انسان، عامل مهاجرت
اما تمدن اسلامی و فلاسفه شرقی، نگاه انسان را به روح واحد هستی جلب میکنند، اگر تولید انبوه، صنعتی شدن، لذت گرایی، مصرف زدگی، پروپاگانداسازی و تبلیغات پوچ، کار اجباری و درآمد زیاد، شتابزدگی و تفریح و غفلت از مولفههای تمدن غرب است، در مقابل آن میتوان به مولفههای تمدن اسلام نیز نگاه کرد، تولید هدفمند، وحدت محوری، قناعت و صرفه جویی، تعقل و آزادی اندیشه، کار به منزله حیات و عبادت، صبر و حلم و یکپارچه بودن دستگاه هستی از مولفههای تمدن اسلام است.
جوان دانشجوی امروز باید درباره مساله مهاجرت، نگاه تمدنی خود را تقویت کند که مهاجرت من در کدام حوزه تمدنی جای میگیرد؟ اگر با مهاجرت به تمدن غرب خدمت میکنم، باید از آن صرف نظر کرد و اگر از ظرفیت مهاجرت برای پیشرفت تمدن اسلام استفاده میکنم، زیست مهاجرت را فهمیدهام، امروز امکان مهاجرت و حداقل فرصت تحقیقاتی برای دانشجویان دکتری فراهم است که در قالب طرحهای وزارت علوم برگزار میشود که این امکان برای من نیز فراهم است و به آن اندیشیدهام.
در کشور خود بهترین باش
خنجری: پیشنهادهای جامع و زیاد نداشتم اما از سوی افرادی که مهاجرت کردهاند پیشنهادهایی داشتم ولی به نظر من افراد باید در همان کشوری که هستند بهترین باشند و فرصتهای بسیاری در کشورمان وجود دارد که نادیده گرفته شده است بنابراین بسیاری از کارها را میتوان انجام داد.
فارس: وظیفه دانشجو و فعالان فرهنگی دانشجویی در این رابطه (مهاجرت) چیست؟
رفیعی: بنظر می رسد یکی از دلایل اصلی میل به ترک کشور و مهاجرت، برداشتهای غلط ذهنی از اوضاع کشور است، امروزه فعالان فرهنگی و دانشجویی باید به تبیین فرصتها و ظرفیتهای کشور برای ماندن و کار درون کشور بپردازند، همچنین این تصور غلط که ما باید ادامه دهنده و تکمیل کننده مسیر علمی غرب باشیم نیز باید در ذهن دانشجو اصلاح شود.
با نگاه توحیدی، به جای مهاجرت میتوانیم جذب کنیم
قاعدتا افراد مهاجر در پروژههای نهادهای مهاجر پذیر مشغول میشوند، نه این که خود جریان جدیدی را ایجاد کنند.، در حالی که با نگاه درست و توحیدی به پدیدههای جهان هستی، میتوان حوزههای جدیدی تعریف کرد تا حدی که بتوان مهاجرانی از دیگر کشورها به کشور خود جذب کرد! همانطور که در حوزه واکسن کرونا این اتفاق افتاد و توجه دیگران متوجه کشور ما شد، پیشنهاد میکنم نظریات شهید فخری زاده در این حوزه مطالعه شود شود.
خنجری: درخواست کردن از افرادی که قدرت و منصب دارند برای اینکه زمینهسازی انجام شود برای انجام دادن کارها توسط دانشجویان میتواند مهم باشد و دانشجو تا وقتی در محیط کار قرار نگیرد نمیتوانند تفکر خوبی داشته باشند و امید دادن نیز مهم است، دانشجویان فعال فرهنگی میتوانند یک الگو برای برگرداندن افراد به داخل کشور باشند تا افراد نسبت به کار اقدام کنند، راهکار بازگشت نخبگان زمینه سازی توسط مسؤولان و امید دادن به دانشجویان است، باید دست دانشجو بازگذاشته شود و دانشگاهها به افراد کمک کنند.
فارس: اگر شما از مسؤولان وزارت علوم، دولت و یا مجلس بودید برای مسأله مهاجرت چه اقداماتی انجام میدادید؟
خنجری: بیشتر افرادی که مهاجرت میکنند به این دلیل است که حس می کنند در این کشور جایی برای آنها وجود ندارد و نمیتوانند مفید باشند و من مثلا به عنوان مسؤول، برای این موضوع بسترسازی کرده و زمینه را برای افراد جهت انجام دادن کارها در کشور فراهم میکردم.
به دانشجو اجازه آزمون و خطا دهیم
در حوزه معادن و مواد در شهرهای مختلف کشورهای مختلف فرصتهایی وجود دارد اما باید در این زمینه به دانشجویان اجازه آزمایش و خطا دهیم تا خودشان را در حقیقت نشان دهند و در همین کشور نیز میتوان کارها را انجام داد.
رفیعی: امروز یک نخبه پس از چندین سال پژوهش و زحمت، تحصیلات خود را به اتمام میرساند، بدیهی است مهمترین عواملی که یک نخبه را حفظ میکند، بهرهبرداری با بازدهی بالا از علم اوست، یعنی نخبه احساس مفید و کارا بودن داشته باشد و همچنین نیازهای مختلف او از جمله معیشتی و علمی تامین شود.
نقش دانشجو و مسؤولان در در قبال مقولهای به نام مهاجرت
بنابراین مسؤولان مربوطه باید با تضمین اشتغال دانش آموختگان در مراکز مهم و اثرگزار، تامین معیشت و نیازمندیهای اقتصادی، و تامین امنیت ارتباطات بینالمللی نخبگان از مهاجرت آنها جلوگیری کنند، هرچند خود دانشجو نیز باید ملاحظات تمدنی گفته شده را لحاظ کند.
فارس: تعریف جامع و کامل دانشجو از نظر شما چیست؟
خنجری: طبق بیان شهید بهشتی دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند جامعه نیز به خواب خواهد رفت، دانشجو باید صدای جامعه باشد و افراد را آگاه کند همچنین تصمیمسازی کرده و برای افراد جامعه بیان کند، مطالبهگری کرده و افراد را با خود در زمینههای علمی، سیاسی و فرهنگی همراه کند.
آینده کشور در دستان دانشجویان است
رفیعی: دانشجو کسی است که دانش دارد، تحلیل درست از جهان پیرامون خود دارد، قوی است و جهان پیرامون خود را نیز به ویژگیهای خودش آراسته میکند تا بتواند آینده درستی را رقم بزند.
فارس: بنابراین تعریف، مسؤولیتهای اجتماعی دانشجو چیست؟
رفیعی: بنظر میرسد مهمترین مسؤولیت اجتماعی دانشجو، قوی شدن خود و کمک به قوی شدن اجتماع است، اگر یک دانشجو ۲ هزار جلد کتاب با ملاحظات مطالعه درست بخواند، خودش قوی میشود و جریانات ضعیف را تشخیص میدهد و برای دیگران نیز تبیین می کند.
دانشجو نباید از حوزه تخصصی خود فاصله گیرد
خنجری: مسؤولیت اول دانشجو یک مسؤولیت علمی است و در اجتماع باید همین باشد، به گونهای نباشد که دانشجو زمینه تخصصی خود را رها کرده و به موضوعات دیگر بپردازد و از رشته تحصیلی خود فاصله بگیرد.
دانشجوی امروز نسبت به دانشجوی دیروز، وظایف سنگینتری بر دوش دارد، انقلاب اسلامی، دانشجوی امروز را به ترازی رسانده است.
فارس: تفاوت، مسؤولیتها، دغدغهها و فعالیتهای دانشجوی ۱۶ آذر سال ۳۲ با دانشجوی امروز را چه میدانید؟
خنجری: زمانی بود که کشور از لحاظ سیاسی، علمی و غیره در دنیا عقب بود و به این کشور بها داده نمیشد بنابراین نیاز بود که دانشجویان جامعه را در دست گرفته و مبارزه کنند و در شانزدهم آذر سال ۳۲ یک حکومت طاغوتی و شاهنشاهی در کشور وجود داشت همچنین یک کار بزرگ در آن دوران صورت گرفت.
اکنون جامعه جهانی در تمام زمینهها ایران را به عنوان یک کشور قوی میشناسد بنابراین کشور و دانشجویان باید حرفی برای گفتن داشته باشند و دانشجوی امروزی باید به فکر کسب مقام برتری باشد تا از کشورهای دیگر به ایران بیایند و ما مرجع باشیم.
انقلاب اسلامی، دانشجوی امروز را به تراز رسانده است
رفیعی: از نظر فکری و سیاسی هم دانشجوی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ با دانشجوی ۱۶ آذر ۱۳۳۲، تفاوت دارد، برای دانشجوی ۱۳۳۲ جریانها و نهادهای مختلف دوست و دشمن روشن و واضح نبود اما برای دانشجوی ۱۴۰۲ همه سیاستهای جریانهای مختلف آشکار و پیداست، مثلا شاید آن روز نقد مارکسیسم برای یک دانشجو مبهم بود اما امروز این مساله اصلا مبهم و حتی مطرح هم نیست و خوبی و بدی مکتبهای مختلف رو آمده و آشکار است.
در مقابل، دانشجوی امروز نسبت به دانشجوی دیروز، وظایف سنگینتری بر دوش دارد، انقلاب اسلامی، دانشجوی امروز را به ترازی رسانده است که باید جایگاه تراز امروزش را بداند و حفظ کند، دانشجوی امروز باید در حوزههای علم، فناوری، تولید، سیاست، تبیین، اخلاق و معنویات، خانواده و جنبش نرم افزاری قدرتمند باشد، حال آنکه دیروز شاید یکی یا دو مورد از این حوزهها متوجه دانشجو بوده است.
فارس: تعریف شما از موفقیت چیست و آن را در چه ابعادی تعریف میکنید؟
خنجری: موفقیت این است که هرکسی هر جایگاهی که دارد استعدادهای بالقوه خود را بالفعل تبدیل کند و بهترینِ خودش باشد و قرار نیست افراد را تغییر دهیم اما باید کمک کننده باشیم.
رفیعی: موفقیت یعنی افزایش و تکمیل ظرفیتهای وجود انسان، اگر یک انسان ظرفیتهای خود را بشناسد، افزایش دهد و از آنها بیشترین بهره را ببرد، موفق شده است.
فارس: توصیه شما در مورد استفاده بهینه از دوران دانشجویی چیست؟
رفیعی: برای استفاده بهینه از دوران دانشجویی چند پیشنهاد دارم، اول: خوب و دقیق درس خواندن، دوم: فعالیت تشکیلاتی در یک تشکل خوب و مطمئن داشتن، سوم: مهارتهای مختلف کسب کردن، چهارم: ارتباط داشتن با شرکتهای دانشبنیان و هستههای رشدی، پنجم: شرکت کردن در اردوهای خوب و مفید و یافتن دوستان خوب، ششم: کتاب مطالعه کردن و تلمذ محضر اساتید خبره، هفتم: عدم اتلاف وقت و تفریحات بیهوده و بیتفاوت نبودن، هشتم: رشد چندبعدی داشتن.
پیشنهادهایی برای دوران دانشجویی
خنجری: دانشجویان باید در دانشگاه در مورد زمینههای مختلف بهرهبرداری کنند، هویتبخشی مهم است و دانشجو باید در حوزههای مختلف علمی، کانونها، تشکلها و انجمنهای مختلف از فرصتها استفاده کرده و در برنامههای مختلف شرکت کند، افرادی که دانشجو در شهرهای دیگر هستند نیز میتوانند از ظرفیتهای آن شهر استفاده کنند، تفریحات سالم و اردوهای درون شهری داشته باشند.
فارس: اگر یک روز مثلا همین روز ۱۶ آذر به عنوان رئیس دانشگاه و وزیر علوم با تمام اختیارات بودید در هر کدام از این موقعیتها چه میکردید؟
رفیعی: وظیفه مسؤولان مرتبط با دانشگاه، سیاستگذاری درست برای رشد دانشجو است، نظام آموزشی کشور ما چه در سطح مدرسه و چه در سطح دانشگاه، ایرادهای مهمی دارد که اگر مسؤولیتی مرتبط با این حوزه داشته باشم، به اصلاحات بنیادی در این حوزه میپردازم.
خروجی دانشگاه باید چمران و احمدی روشن باشد
از جمله ایرادهای نظام آموزشی کشور ما عبارت است از، یاد ندادن تخصصهای زندگی واقعی، اهل صبر و سختی تربیت نکردن دانش آموزان، آموزش ندادن مبانی اصلی زندگی و شروع آموزش مبانی زندگی از نقاط اشتباه، اهل اندیشه و تفکر بار نیاوردن انسان،ها و امید است با نظر به موارد گفته شده، خروجی دانشگاههای ما به طور حداکثری، دانشمندانی چون شهریاری و احمدیروشن و فخریزاده و چمران ها باشند.
بهترین روزهای دانشگاه
فارس: بهترین و ماندگارترین خاطره دوران دانشجوییتان چه بوده است؟
خنجری: سال ۱۴۰۰ و دوران کرونا، ترم هفتم بودم، داخل دانشگاه صنعتی اصفهان برای مقطع کارشناسی بودم، سه شهید گمنام در این محل بودند که یک شهید به نام شهید شکراییان احراز هویت شد و مراسم گرامیداشت شهید را با حضور پرشور دانشجویان برگزار کردیم و یکی از شهدا، خود دانشجوی این دانشگاه بوده است.
رفیعی: بهترین و ماندگارترین خاطراتم از دوران دانشجویی، فعالیت و توفیق خادمی در تشکل مسجد دانشگاه صنعتی اصفهان است.
پایان پیام/۶۳۱۰۶