نخبگان، مترجم زبان حاکمیت برای مردم هستند/ ضرورت تعریف مسیر اعتباردهی و اعتباریابی برای نخبگان

نخبگان، مترجم زبان حاکمیت برای مردم هستند/ ضرورت تعریف مسیر اعتباردهی و اعتباریابی برای نخبگان

نخبه، مترجم زبان حاکمیت برای مردم است و دانش، نگرش، بینش، منش و روش تبدیل کلام را دارد که می تواند سمت مردم یا مسئولان قرار بگیرد و سطح این رابطه، عامل مؤثر جدی در فضای شناختی مردم خواهد بود.

نخبگان، مترجم زبان حاکمیت برای مردم هستند/ ضرورت تعریف مسیر اعتباردهی و اعتباریابی برای نخبگان

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو نوشت: توسعه مولد نهادهای متعددی برای برطرف کردن نیازها و تحقق اهداف انسان در جامعه است.

این اهداف با توانمندسازی و قدرت بخشی به انسان، برابری و عدالت اجتماعی، پایداری و استمرار توسعه و بهره‌وری و ظرفیت‌سازی برای تأمین نیازهای مادی و معنوی خود محقق می‌شود.

در تعریف توسعه نکاتی را باید مد نظر داشت که مهم‌ترین آنها عبارتند از اینکه ابتدا توسعه را مقوله‌ای ارزشی تلقی کنیم و بعد جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم و در نهایت به ارتباط و نزدیکی آن با مفهوم بهبود توجه داشته باشیم.

به همین منظور برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» با حضور دکتر علیرضا داودی(کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی) و دکتر سید محمودرضا آقامیری(ریاست دانشگاه شهید بهشتی) به موضوع نخبگان و توان شناختی، نخبگان، توسعه و ضد توسعه می‌پردازد.

نخبه مترجم زبان حاکمیت برای مردم است

دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی پیرامون نخبگان و توان شناختی، نخبگان، توسعه و ضد توسعه گفت: معمولاً نخبگان به عنولن مبانی و توسعه‌دهندگان حوزه تکامل، توسعه و ضد توسعه در جامعه می‌توانند تعریف شوند و این مفهوم را نسبت به توسعه درون نخبگانی و راجع به توسعه اجتماعی در اختیار خودشان داشته باشند.

وی افزود: در رده‌های ارتباطاتی مردم با مردم، مردم با مسئولان، مسئولان به مسئولان، مسئولان با مردم نخبگان در هر چهار ساحت حضور دارند و اولویت داشتن این مراحل برای نخبگان دارای اهمیت است.

کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه نخبه مترجم زبان حاکمیت برای مردم است و دانش، نگرش، بینش، منش و روش تبدیل کلام را دارد که می‌تواند سمت مردم یا مسئولان قرار بگیرد، اظهار کرد: نخبه می‌تواند الزامات رابطه مردم با مردم و مسئول با مسئول را نیز تعریف کند و سطح این رابطه مؤثر جدی در فضای شناختی مردم خواهد بود.

وی ضمن اشاره به نخبگان وضع موجود و وضع مطلوب افزود: وقتی نخبگان افق رسیدن به اعتبار نخبگی برایشان وجود ندارد، اینها خودشان به آرامی تبدیل به اختلال‌گران این حوزه می‌شوند.

کارشناس علوم شناختی ادامه داد: وقتی سیستم مسیر اعتباردهی و اعتباریابی برای نخبگان را تعریف نمی‌کند نخبگان برای اینکه به جامعه درونی و پیرامونی اثبات کنند که حرفی برای گرفتن داریم، شروع به بهره‌گیری از روش‌های نامناسب حال نخبگان می کنند و این فرد خودش ایجاد اختلال در شناخت نخبگی می کند.

وی افزود: برخی تصور دارند نخبگان محل رجوع و مرجع هستند در حالیکه برخی غیرنخبگانی داریم که محل رجوع هستند.

داودی تصریح کرد: در فضای نخبگانی در مکانیسم فعلی می‌خواهیم نخبه را تبدیل به مرجع کنیم در حالیکه مراجع بی شمار هستند و ذات نخبه مصدر بودن هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم وضع موجود به مطلوب تبدیل شود باید بدانیم وقتی صحبت از خالق و صاحب بودن می‌کنیم از مصدر بودن صحبت می‌کنیم و جایی که نخبگان غائب می‌شوند جایی است که اصالت را به مرجع داده‌ایم.

کارشناس ارشد رسانه خاطرنشان کرد: معتقدیم باید نهادهایی که محل تجمیع نخبگان به عنوان مصادر قابل قبول در جامعه باشند توسط نخبگان شکل بگیرد.

نخبه باید در فضای ترجمه بین مردم و مسئولان قرار گیرد

در ادامه نیز دکتر سید محمودرضا آقامیری، ریاست دانشگاه شهید بهشتی درباره نخبگان و توان شناختی، نخبگان، توسعه و ضد توسعه گفت: نخبگان به عنوان چرخ‌دنده بین فرمان و حرکت نقش اصلی را بازی می‌کنند و گاهی اوقات در مدیریت و فضای عمومی دیده نمی‌شوند و اگر به هر دلیلی این چرخ دنده نتواند با سیستم فعالیت کند مشکلات شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و جامعه تحصیلکرده به عنوان بخشی از نخبگان هستند، افزود: اگر نخبگان را به عنوان بخشی از جامعه بدانیم برگزیدگانی از میان مردم هستند و اگر نخبه را به عنوان مدیران و هدایت‌گران رسمی و غیررسمی بدانیم در حوزه مسئولان هستند.

ریاست دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: مسئول کسی است که در برابر مسائل جامعه حساس است و نخبه رابطی بین مردم و مسئولان است.

وی افزود: نقش نخبگان به عنوان مترجمین آنچه مصلحت و صلاح مردم است در برابر آنچه در حال اتفاق افتادن است باید تعریف شود و اگر نخبگان نسبت به مردم پیش‌رو نباشند کار، خراب می شود، به عنوان مثال اولین افرادی که باید در زمینه علوم جدید حساس شود نخبگان باید باشند تا مردم را برای فضای جدید آماده کنند.

آقامیری ادامه داد: نخبگان اگر روحیه تکامل و توسعه داشته باشند اقدام مفید صورت می گیرد ولی اگر قرار باشد صرفا به عنوان ناطق و منتقل کننده باشند دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه نخبه دارای تعاریف جهانی است و بر اساس اتفاقات خاصی فرد نخبه انتخاب می‌شود، افزود: نخبگان به عنوان صاحبان و خالقان گفتمان اثرگذار هستند که می‌توانند در بازار، دانشگاه، خیابان و … باشد.

ریاست دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در زمینه نخبگان وضع موجود نتوانستیم این افراد را در فضای ترجمه بین مردم و مسئولان قرار دهیم و به تبع آن فعالیتی سازمان یافته را شاهد نیستیم.

وی افزود: اگر نخبه احساس کند در حال کنشگری و نقش‌آفرینی در جامعه است این وضع مطلوب است که در حال حاضر در این زمینه نقصان و مشکل داریم و امروز برخی نخبگان ساکت و غایب هستند و بحران نخبگانی پیش می‌آید.

آقامیری خاطرنشان کرد: سیاست، افراد را تبدیل به افرادی محافظه‌کار می‌کند و حتی افرادی که می‌دانند باید نقش‌آفرینی کنند، به دلیل ترس از برچسب های سیاسی خودسانسوری می‌کنند لذا باید بتوانیم نخبگانی را خارج از کادر سیاسی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر کسی نخبه باشد خود به خود معتبر خواهد بود، افزود: نخبگی نوعی خالق بودن است یعنی نخبه با وجود خودش نخبگی را در ذات خود دارد و حساسیت نیز دارد و اینجا آفت جامعه، اعتباردهی به برخی به عنوان نخبه است.

ریاست دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه مردم باید با مفاهیم واقعی نخبگی آشنا شوند و قدرت تشخیص پیدا کنند، گفت: حاکمیت و مسئولان اگر بخواهند نقش نخبه برجسته شود باید نخبه را ببینند و بشنوند و باید از سوء استفاده غیرنخبگان جلوگیری شود.

برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» با بررسی تاریخچه علوم‌شناختی و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف و شباهت و تفاوت‌هایی که با حوزه‌های علوم روانی دارند، به بررسی شناسه‌ها، شاخص‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های علوم‌شناختی در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه در فضای جنگ ترکیبی می‌پردازد. این برنامه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها ساعت 16 به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف‌ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم مخاطبان فرهیخته رادیو گفت‌وگو می‌شود.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *