پرسه میان شادی و نشاط؛«نسیم» ریشه‌اش را حفظ می‌کند؟

پرسه میان شادی و نشاط؛«نسیم» ریشه‌اش را حفظ می‌کند؟

شبکه «نسیم» هم مثل هر شبکه دیگر تلویزیونی فراز و فرود‌هایی داشته است.فرودهای این شبکه با تعطیلی برخی برنامه‌های پربیننده‌ترش شکل گرفته اما با وجود تعطیلی برنامه‌های پرمخاطب تولیدات این شبکه نباید متوقف شود و آن‌ها که در جایگاه مدیریت فعلی «نسیم» هستند، ضمن عدم ناامیدی با تزریق ایده‌های تازه و نو باید تلاش کنند تا همچنان ریشه مستحکم این شبکه حفظ شود، ریشه‌ای که در عمق ارتباط مخاطب با آن تعریف می‌شود.

پرسه میان شادی و نشاط؛«نسیم» ریشه‌اش را حفظ می‌کند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه رادیو و تلویزیون: شبکه «نسیم» از شهریور و مهر ۱۳۹۲ وارد شبکه‌های رسمی تلویزیون ملی ایران( صدا و سیما ) شد. پر واضح است که شبکه‌ی جدید برای جذب مخاطب تلاش زیادی را باید انجام دهد تا سرپا بماند! و این مهم‌ترین کاری بود که مدیران دوره‌های مختلف به همراه و همکاری هنرمند ان قدیمی و استعداد‌های جوان و جدید در این شبکه انجام دادند.

همان‌طور که شبکه‌های دیگری نیز به طور رسمی وارد تلویزیون شدند و سرانجام آن‌ها به انحلال و ناکامی انجامید، اما با تدبیر مدیران فعلی شبکه «نسیم»، این شبکه‌ی نوپا از نفس نیفتاد و با تمام چالش‌ها و مشکلاتی که سر راه مدیران جدید و برنامه‌سازان به وجود آمد، دست و پنجه نرم کردند و مخاطبان خود را مایوس نکردند. به جود آمدن یک شبکه جدید دشوار است اما دشوارتر حفظ و ادامه دادن آن است که بر عهده‌ی مدیران جدید می‌افتد؛ که در این مسیر پر پیچ و خم، آن‌ها توانستند نشاط «نسیم» را پایدار نگه دارند.

اما شبکه «نسیم» چرا توانست یکی از مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیون شود و چه فراز و فرودهایی داشت و یا دارد؟

شبکه نسیم با شعار شبکه نشاط و سرگرمی پا به عرصه تولید برنامه‌های متنوع و متفاوت گذاشت. از تکرار گریزان بود و ایده‌های جدید را اجرا کرد. حتی «میان‌برنامه‌»هایی که گاهی پخش می‌کند یک ایده‌ی تازه بود. حس نوستالژی سریال‌ها و برنامه‌هایی که مردم با آن خاطره های خوبی دارند؛ حال و هوای مخاطب را دگرگون و خوش می‌کند‌.

شبکه نسیم را می‌توان یک شبکه کارآفرین نیز نامید! مسابقاتی که در این شبکه به صورت برنامه‌های تولیدی اختصاصی پخش شد، سبب گردید استعدادهای جوانی در عرصه هنر بازیگری و خوانندگی ورود پیدا کنند و تعداد قابل قبولی از آن‌ها در حال حاضر کار مشغول فعالیت حرفه‌ای هستند.

حتی تعدادی از برنامه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، ایده‌اش از دل همین شبکه «نسیم» به جود آمد.

در این میان حتما برنامه‌هایی بوده که چنگی به دل نمی‌زد و جذب مخاطب حداکثری نداشت اما با تغییر رویه‌ مدیران؛ برخی از برنامه‌ها، کیفیت آن بهتر شد و یا تصمیم درست بر تعطیلی آن زدند و جایگزین بهتری برای آن آمد.این امر نشان دهنده آن است که اتاق فکر این شبکه با تمام محدودیت ها و آزادی‌ها، در جذب حداکثری مخاطب موفق بوده و دغدغه آن را داشته است و طی این سال‌ها این دغدغه از جذب مخاطب صرف به جذب مخاطب به دلیل برنامه‌های باکیفیت مطلوب و متناسب فرهنگ ایرانی، با تمِ نشاط و سرگرمی ارتقا پیدا کرد.

اصطلاح «استندآپ کمدی» هنری‌ست که در تمام دنیا وجود داشت و دارد، به صورت جدی و حرفه‌ای برای اولین بار در شبکه «نسیم» و در برنامه «خندوانه» در ایران رواج یافت. هنری که در ایران نوپا شد و جدی‌تر گرفته شد و سعی بر آن شد که استندآپ‌های استاندارد و مناسب خانواده ایرانی در این شبکه پخش شود. از تاثیر شگرف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و آشنا شدن با قصه‌های زندگی مردم که سبب هم‌افزایی تجربیات مخاطبین شد نیز نمی‌توان گذشت.

در حال حاضر بخش‌هایی از هر کدام از برنامه‌های شبکه نسیم از برنامه‌هایی که هنرمندان محبوب ساخته‌اند تا برنامه‌هایی که هنرمندان تازه‌نفس ساختند، در فضای مجازی اصطلاحا وایرال می‌شود و بازخورد مردم بسیار مثبت است.

فرودهای این شبکه از جمله تعطیلی برخی برنامه‌های پربیننده‌ترش از جمله «خندوانه»، «دورهمی» و یا «کتاب‌باز» به دلیل حواشی ایجاد شده که خواسته و ناخواسته (به طور تقریبی) بوده است، هم از اختیارات شبکه جدا شد و هم برنامه‌سازان آن! و ادامه دادن یا ندادن آن در محدوده‌ تصمیات صددرصدی شبکه «نسیم» نبود، کمااینکه مدیران جدید شبکه «نسیم» سعی در حل و فصل این ماجراها داشتند و دارند؛ که فعلا به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده است و البته که تعاملات از هر سو باید دو طرفه باشد. این همان نکته‌ای‌ست که باید روی آن تاکید کرد. اینکه با وجود تعطیلی برنامه‌های پرمخاطب در شبکه «نسیم»، تولیدات نباید متوقف شود و آن‌ها که در جایگاه مدیریت فعلی «نسیم» هستند، ضمن عدم ناامیدی با تزریق ایده‌های تازه و نو تلاش کنند تا همچنان ریشه مستحکم این شبکه حفظ شود، ریشه‌ای که در عمق ارتباط مخاطب با آن تعریف می‌شود.

این که شبکه‌ای با تمام احترامی که برای برنامه‌سازان خبره دارد و با وجود از دست دادن برخی از آن‌ها، ادامه پیدا می‌کند و مخاطبان را همچنان با فراز و نشیبی‌ نگاه می‌دارد، نشان از شجاعت، نترسیدن و بیشتر تلاش کردن مسئولین شبکه و برنامه‌سازان دارد.

هم‌اکنون نیز با تمام این شرایط غیرقابل پیش‌بینی که برای برخی برنامه‌های شبکه به وجود آمد، «نسیم» نباید منفعل عمل کرده و روی برنامه‌های پیشین خود و برنامه‌های جدیدش متمرکز شد تا مخاطبان حداکثری خود را حفظ کند و آن‌ها را راضی نگه دارد و فلسفه‌ی وجودی شبکه «نسیم» که نشاط، سرگرمی و خنده سالم است را تا حد ممکن محقق شده است.

اکنون با پیش بردن برنامه‌هایی که در حال حاضر روی آنتن است، مدیران فعلی در تلاش هستند مانند گذشته از افراد صاحب نام و محبوب که قبلا با شبکه همکاری داشتند و دیگر چهره‌های محبوب، شرایط ساخت و تولید برنامه را مهیا کنند.

در حال حاضر این شبکه‌ کارآفرین را می‌توان یکی از امیدهای صدا و سیما دانست که با تمام مشکلات از رویه خود بیش از حد خارج نشده و حالت ایستا به خود نگرفته است و پرقدرت ادامه می‌دهد.

هرچند نیاز است برای گسترش طنز سالم به ویژه برای خانواده‌ها و جوانان ایرانی از متخصصان جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روان‌کاوی و حتی سایر حوزه‌ها دعوت شود تا به برنامه‌ها مشاوره دهند تا کیفیت و عملکرد برنامه‌ها مطلوب‌تر برای جوان امروز و خانواده‌ی امروز ایرانی شود. باتوجه با وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد که برخی از آن‌ها که تعدادشان هم کم نیست دست به تولید محتوای مبتذل برای خنداندن مردم زده‌اند و میان شبکه‌های تلویزیون شاید این شبکه «نسیم» است که می‌تواند از «فرهنگ» مراقبت کند و با تولید برنامه‌های قوی‌تر این ابتدال در برخی صفحات شبکه‌های مجازی را خنثی و بی اثر کند.

امید است با همکاری متخصصین، مسئولین مربوطه و هنرمندان کهنه‌کار و تازه نفس، افق روشنی برای شبکه نسیم متصور شد و ماموریت شبکه نسیم که نیاز اساسی و دغدغه‌ی مهمی‌ست از یاد هیچکدام، به خصوص روسای اصلی و بدنه سازمان نرود و با چشم‌اندازی دقیق و سرمایه‌گذاری مطلوب‌تری یاری‌گر برنامه‌سازان مستعد و مدیران خوش ذوق «نسیم» باشند چراکه یک دست صدا ندارد و همت و توجه آنان را نیز می‌طلبد و به قول جامی شاعر ایرانی سده‌ی نهم هجری قمری که سرود:

گلی از باغ وفا ریخته است

در «نسیم» نفس آویخته است

در خاتمه آنچه که می‌توان نتیجه گرفت این است که صدا و سیما این میراث گران‌بها که مردم با آن ارتباط برقرار کردند را حمایت کند. اما چگونه؟ این امر نخست؛ نیازمند حمایت واقعی مدیران بالادستی و تصمیم‌گیران اصلی رسانه ملی از مدیرانی شبکه «نسیم» است و سپس با سرمایه‌گذاری بهتر و بیشتری کمک به تولید برنامه‌های مرجع و دیگر برنامه‌های جدید کند و فرصت ایده‌هایی که پیش روی برنامه‌سازان و مسئولین این شبکه است به مرحله عملیاتی با کیفیت مطلوب برساند.

پایان پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *