کارشناس رسانه: امروز رسانههای بیگانه در دادگاه جهانی قرار گرفتهاند
رئیس اندیشکده راهبردی رسانه بیان کرد: امروز رسانهای که می توانست به تهدیدی برای ایران تبدیل شود، تبدیل به ابزاری علیه صهیونیستها و غربیها شده، این رسانهها امروز در شرایطی هستند که در دادگاه جهانی قرار گرفتند.
فارسپلاس؛ دیگر رسانهها – برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر سلمان اکبری پاکرو (کارشناس و فعال حوزه رسانه) و دکتر حمیدرضا حسینی دانا (رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی و کارشناس رسانه) به بررسی مدلهای تولید پیام در رسانههای بیگانه و کلیگوییها به بهانه استناد به جزئیات محدود پرداخت.
چارچوببندی ذهن مخاطب برای یک خروجی مشخص
حمیدرضا حسینی دانا رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی و کارشناس رسانه اظهار کرد: رسانههای بیگانه دائما رویدادهای داخل ایران یا مرتبط با ایران در فضای بینالملل را دنبال میکنند و هر لحظه تلاش میکنند که فضا را در دست بگیرند. بدین منظور از انواع تاکتیکها بهره میگیرند که از تاکتیکهای پرتکرار آنها میتوان به چارچوب سازی، بیان سابقه، برجسته سازی، حذف و… نام برد. آنها با به کارگیری این تکنیکها به چارچوب بندی ذهن مخاطب میپردازند تا هر پیامی وارد شده به ذهن مخاطب یک خروجی مشخص داشته باشد. به طور مثال در ذکر اخبار غزه و کودک کشی، هرگاه اسمی از نیروهای مقاومت برده میشود، در ابتدای پیشینهای از خبر میگویند تا زاویه دید مخاطب را به یک نقطه معطوف سازند و به جای یک پیام به مخاطب یک الگوریتم ذهنی میدهد تا بعد از این هر خبری که مخاطب بشنود با این الگوریتم پیش رود.
تاکتیک برجستهسازی برای به دام انداختن مخاطبین
وی افزود: زمانی که مخاطب عادی با تکنیک چارچوب بندی ذهنی به دام ارسال کنندههای پیام نمیافتد، سراغ تاکتیکهای بعدی از جمله برجستهسازی میروند که مراحل مختلفی برای آن قائل میشوند و به اولویت بندی میپردازند و جملات و حقایقی که از سوی همگان قابل پذیریش هستند را بازگو میکنند. به طور مثال هر کسی حق دارد از خودش دفاع کند یا اگر مظلوم واقع شد حق خود را از ظالم بگیرد و یا جملاتی است که همگان به آن معتقدند، گرچه صحبتی از پیشینه نمیآورند که چرا این تلافی صورت گرفته است. با قرار دادن این اولویتها، دامنه آنها را گسترش میدهد و نه تنها در سرزمینهای اشغالی بلکه شاهد هستیم که رسانههای صهیونیستی دائما میگویند که کل یهودیهای دنیا تحت آزار و اذیت و تهدید قرار میگیرند. در تاکتیک برجستهسازی سعی میشود تا حجم بار پیام و خبر زیاد شود و بر به چیدمان و زمانبندی اخبار میپردازد تا مخاطبانی که در تکنیک چارچوب بندی گرفتار نشدهاند، به دام بیافتند.
تظاهرات میلیونی انگلستان علیه اسرائیل نشان از موفقیت حماس
رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی اذعان کرد: حماس نبرد طوفان الاقصی را با اطلاع کامل از سلطهی رسانهای صهیونیستها در دنیا آغاز کرد و تمام اتفاقات را با تمام سختیها و محدودیتها لحظه به لحظه ثبت و ارسال کرده و تلاش میکند تا همزمان هم با اخبار جعلی مبارزه و هم راستی آزمایی کند و حقیقت ماجرا را بگوید. در اقصی نقاط دنیا از فلسطین به دفاع برخاستهاند و تظاهرات میلیونی در انگلستان علیه اسرائیل نشان از موفقیت حماس و خلع سلاح صهیونست دارد.
حسینی دانا عنوان کرد: تلاش تمام رسانههای صهیونیسم و طرفدار صهیونیسم این است که اخبار، حوادث و رویدادها را کنار بگذارند و آن چه که مخاطب میخواهد باور کند، برجسته سازند و از طرفی انواع محتواهای بی ارزش را در کنار خبر اصلی میگذارد تا مخاطب به طور ناخودآگاه در ذهن خود خبرهای اضافی را کنار بگذارد تا تنها پیام اصلی باقی بماند. ساختن قالب برای ذهن مخاطب، او را متوقع میکند و به مرحلهای می رسد که با رسانه بیگانه هم صدا و اسیر اینگونه پیام ها میشوند.
جایگاه رسانه در سمزدایی با آگاهیبخشی و اطلاعرسانی
وی افزود: در این دریای متلاطم بواسطه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شفاف مخاطبان، سم زدایی انجام میشود و فرصتی برای اندیشه کردن برای مخاطب محقق میشود و نقش ویژه رسانه در این باره بسیار برجسته است.
حسینی دانا همچنین گفت: افکار عمومی دنیا متوجه حقایق میدانی این ایام شده است و حتی فشارهایی که افکار عمومی به رسانه های بزرگ آورند به طور مثال پس از دیدار نخست وزیر انگلستان با نخست وزیر رژیم صهیونیست و اعلام حمایت انگلیس مردم علیه بی بی سی شعار دادند و به قدری فشار بر او زیاد شد که بعد از چند روز بی بی سی مجبور شد تا اخبار میدان را با واقعیت بیشتری بازگو کند و یا خبرنگاران برجسته دنیا نامهای با 750 امضا برای صاحبان بزرگ رسانه تهیه کردند تا واقعیت بازگو شود.
مبارزه با اخبار جعلی، مأموریتی که باید بازتعریف شود
وی تاکید کرد: نیاز است که در برابر هجمه سنگینی که رسانههای طرفدار رژیم صهیونیستی انجام میدهد، بر سواد رسانهای به صورت عمیق پرداخته شود. همچنین اقدام برای مبارزه با اخبار جعلی یک مطالبه قانونی بر زمین مانده است که می بایست پیگیری شود. در سطح بینالملل نیز افکار عمومی بسیاری از کشورها نه تنها از سواد رسانه ای برخوردار نیست و نمیداند چگونه و از کجا می بایست صحت و ثقم پیامها را راستی آزمایی کند. بنابراین؛ می بایست دامنه خدمات دهی را افزایش دهیم و با کشورهای هم سو و محور مقاومت هم افزایی داشته باشیم و برای مبارزه با اخبار تحریف شده برای نجات ملتهایی که در معرض پیامهای مسموم قرار میگیرند، اقدام کنیم.
پاره حقیقتگویی از تکنیکهای رسانههای بیگانه
سلمان اکبری پاکرو، کارشناس و فعال حوزه رسانه در ادامه این گفت وخاطر نشان کرد: بیشک دنیای غرب امروز به رسانه به عنوان یک جنگ افزار نگاه می کند، آنها اتاق جنگ خود را در اتاق رژی رسانهها آرایش می دهند و از فضای رسانه برای دستیابی به اهداف خود بهره می گیرند.
وی افزود: یکی از تکنیک هایی آنها برای رسیدن به اهداف خود، پاره حقیقت گویی است. آنها به بازگویی بخشی از حقیقت ها می پردازند و بخشی دیگر را نادیده می گیرند. به طور مثال در ماجرای آرمیتا گراوند که اتفاق ناخواستهای بوده، رسانه های بیگانه سعی کردند از آن به نفع خود استفاده کنند تا ذهن مخاطب را سردرگم کنند. جنگ نرم، جنگی است که به صورت خزنده و طولانی مدت با ابزار رسانه انجام می شود و دشمن از این فضا بهره می گیرد.
مشروعیتزدایی، هدف رسانههای بیگانه در انتخابات است
اکبری در رابطه با رویکرد رسانههای بیگانه به انتخابات گفت: رسانههای بیگانه دغدغه این که چه کسی در انتخابات برنده شوند ندارد. آنها فارغ از اینکه چه گروهی انتخاب شود و کدام کاندیدا تائید صلاحت شود قطعا رویکرد آنها تخریب ماجرای انتخابات ایران خواهد بود و هر کدام از این افراد منتخب شوند، با او برخورد خواهند کرد. هدف رسانه های بیگانه مشروعیت زدایی است و برای او فرقی نمیکند که کدام جناح بر سر قدرت باشد بلکه آنها با کلیت این نظام مشکل دارند و به دنبال این هستند که کلیت ملت ما را مورد هدف قرار دهند.
رسانههای بیگانه در دادگاه جهانی قرار گرفتهاند
وی عنوان کرد: در ماجرای جنگ غزه آنها شکست را لمس کردند و در نقطه ای که موضع قدرت آنها بود، تمام تلاش خود را کردند که در عرصه رسانه ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران استفاده کنند و آسیب بزنند و امروز رسانه ای که می توانست تبدیل به تهدید ایران باشد، تبدیل به ابزاری علیه آنها شده است و امروز در شرایطی هستند که در دادگاه جهانی قرار گرفتند. امروز در لندنی که زادگاه صهیونیست است و آمریکا و آلمانی که پشتیبان همه جانبه صهیونیست است در رومانی که رئیس دولت رژیم اشغال گر قدس از آنجا آمده است بر علیه این رژیم شعار می دهند و صدای شعار معترضین به عملکرد این جنایت کاران تاریخی ظرف مدت یکماه بیش از 14هزار نفر را به شهادت رساندند. صدای آنها از صدای بمب های مهیبشان نیز بلندتر است و این صدا و جریان روزی دامان آنها را خواهد گرفت و آنها را پس خواهد زد.
اکبری افزود: رژیم صهیونیسم وقتی شاهد شکست خود در ماجرای غزه از گروه محدود با سلاح محدود بود در تلاش است کاری کند که تصور و تفکر اینکه روزی کسی با صهیونیسم بجنگد هم از بین برود. همان طور که با بمباران بمب های سنگرشکن به بهانه ای وجود تونل کل غزه را نابود می کنند و در تلاشند که در عرصه رسانه نیز همان طور عمل می کنند و هر پیامی که با منشاء محکومیت صهیونیسم و تروریسم ناشی از صهیونیسم باشد را محکوم و مسدود کنند تا این صدا در گوشه ای از تاریخی زنده نماند ولیکن اذهان مردم بیدار است و رسانه های اجتماعی با بهره گرفتن از اجتماع و جوامع کار خود را پیش می برد و امروز در جایگاه پاسخگویی قرار گرفته اند.
تحریک عواطف تاکتیکی نخ نما!
وی اظهار داشت: در ماجرای غزه اتفاق جالبی افتاد و رسانه های میدان و حکمران در کنار هم قرار گرفتند و شاهد بودیم که اینترنشنال ظرف مدت کوتاهی هویت صهیونیستی خود را نشان داد و وارد اراضی اشغالی شد ولی از کجا روایت جنگ را شروع کرد؟ از اتاق رژی، از استدیوهایی که داخل تل آویو و داخل شهرهای صهیونیستی، به دلیل اینکه به هیچ وقت ظرفیت حضور در خط مقدم نبرد را نداشتند. چون اگر حتی یک تصویر مخابره می کردند، بازنده میدان بودند. آنها دور از صحنه واقعی ماجرا با الگو گرفتن از آنچکه در سال های گذشته بر سر ایران آوردند، به تحریک عواطف و شبیه سازی بپردازند و از یک تاکتیک دوباره استفاده کردند و این نشان از ناشی بودن این رسانه ها دارد. از سویی در رسانه میدانی با مردمی مواجه شدیم که در حوزه رسانه کنشگر بودند و پیام مردم، شهدا و کودکان غزه را به جهانیان رساندند. در این راستا بسیاری از جمع خاکستری و کسانی که سکوت کرده بودند، متوجه حقیقت آنها شدند.
نیاز به تربیت خبرنگاران میدانی دقیق و زبده داریم
اکبری همچنین گفت: در ماجرای غزه، دشمن در جنگ عرصه رسانه ای نیز شکست خورد. او رسانه خود را برای جنگ نرم طراحی کرده بود که جنگ نرم یک موضوع زمانبر و طولانی مدت است و برای رسانه ای برای جنگ میدانی در اختیار نداشت و شکست خورد. سیاست رسانه در نوع محتوا تاثیرگذار است و در اینجا سیاست خبرنگاران به سیاست رسانه ای ارجحیت پیدا کرد و به جز رسانه هایی که تکلیف آنها معلوم و مشخص است افرادی در رسانه های داخلی و خارجی دیدیم که خلاف سیاست رسانه های خود عمل کرده و حقیقت را بازگو کردند و بسیاری از افراد رسانه معتقد بر این هستند که قربانی صهیونیسم هستند.
وی در پایان گفت: به جز ایمن سازی عمومی و واکسیناسیون رسانه ای نیاز به تربیت خبرنگاران میدانی دقیق و زبده داریم تا بدون آسیب به سمت جلو پیش رویم.
گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسیزبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش میشود.
پایان پیام/ت