یک بام و دوهوای ظریف در حمایت از کم کاری‌های زنگنه+ سند

یک بام و دوهوای ظریف در حمایت از کم کاری‌های زنگنه+ سند

محمدجواد ظریف در روزهای اخیر ادعای گلایه شدید از زنگنه در موضوع ترکمنستان را تکذیب کرده و گفته است «مهندس زنگنه مسئول این زیان نیست.» اما اسناد رسمی وزارت خارجه گویای حقیقتی دیگر است.

یک بام و دوهوای ظریف در حمایت از کم کاری‌های زنگنه+ سند

فارس پلاس؛ روایت روز – چندی پیش، مالک شریعتی، یکی از نمایندگان مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی، بعد از پرداخت بدهی ایران به ترکمنستان توسط دولت سیزدهم و احیای روابط تجاری میان دو کشور، اعلام کرد که محمدجواد ظریف گفته بود: «زنگنه در ماجرای ترکمنستان خیانت کرده است

شریعتی در واکنش به اظهارات اخیر ظریف در کلاب‌هاوس، نوشت: «آقای دکتر ظریف! حال که سکوت شکستید و در ایامی که وزارت نفت دولت سیزدهم بدون برجام موفق شده بدهی ترکمنستان را تسویه و قرارداد گازی را احیا کند، آنچه سال ۹۹ در جلسه با بنده و جمعی از نمایندگان در دفترتان گفتید، علنی بگویید: "زنگنه در ماجرای ترکمنستان خیانت کرد." دانستن حق مردم نبود؟!»

در واکنش به اظهارات مالک شریعتی، ظریف در مصاحبه با خبرآنلاین، این موضوع را تکذیب کرد و به حمایت از زنگنه پرداخت. ظریف در این مصاحبه گفت: «به هیچ وجه تعبیر خیانت را درباره کسی به کار نمی‌برم چه برسد درباره یک عضو کابینه، باسابقه درخشان و مملو از تلاش و وطن‌دوستی مانند آقای مهندس زنگنه.» ظریف نه تنها این ادعا را تکذیب کرد؛ بلکه با توجه به زیان ایران، مدعی شد که مهندس زنگنه مسئول این زیان نیست.[1]


گزارش خبرانلاین از تکذیب ماجرا توسط ظریف و حمایت او از زنگنه

اما این تکذیب از سوی ظریف درحالی صورت گرفته است که در سال ۹۹، مالک شریعتی سوالاتی را در موضوع روابط تجاری ایران و ترکمنستان و عملکرد زنگنه، از ظریف پرسیده بود و وزارت امورخارجه به آن سوالات پاسخ داده بود.

وزارت خارجه در پاسخ خود به سوال اول نماینده مجلس ذکر کرده است: «روابط دو کشور آسیب جدی دیده است و مشکلات ادامه دارد


جوابیه وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالات شریعتی

در پاسخ به سوال نیز دوم آمده است: «امکان مدیریت بهتر اختلاف وجود داشت.» یعنی وزارت امورخارجه به ریاست ظریف، در سال ۹۹ قبول داشت که اختلافات ادامه داری میان ایران و ترکمنستان ایجاد شده است و وزارت نفت به ریاست زنگنه، می‌توانست موضوع را بهتر مدیریت کند؛ ولی نکرد.

اما تاکید بر اختلاف میان زنگنه و ظریف و گله‌مندی از او، صرفا محدود به گفته‌های شریعتی نیست. ابوالفضل ابوترابی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، در سال ۹۸ گفته بود: «به تازگی مطلع شدم که آقای زنگنه، علاوه بر اختلاف با آقای روحانی، با آقای ظریف، وزیر امورخارجه نیز اختلافاتی پیدا کرده است.» این نماینده مجلس در خصوص یکی از دلایل استعفای ظریف گفته بود: «ظریف در جلسات مکرر هیات دولت و در حضور آقای روحانی عنوان کرده که وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی مسیر را پس از برجام برای بهره برداری از منابع نفتی و نیز حضور شرکت‌های خارجی فراهم کرده، اما شخص زنگنه و وزارت نفت اقدامی در این راستا برای استفاده از منافع برجام انجام نمی‌دهند


گزارش ابوترابی، نماینده مجلس از اختلاف ظریف با زنگنه و گلایه از اقدامات او

به گزارش ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی)، هادی بیگی‌نژاد ، یکی دیگر از نمایندگان مجلس و از اعضای کمیسیون انرژی، از نامه گلایه آمیز ظریف به روحانی در خصوص عملکرد زنگنه خبر داد.

او همچنین از جلسه‌ای که تعدادی از نمایندگان مجلس با ظریف در سال ۹۹ داشته بودند، سخن گفت. بیگی‌نژاد اظهار داشت: «در آن جلسه ظریف از عملکرد زنگنه گله کرده و در نامه ظریف به روحانی آمده است: "وزارت امورخارجه، مشتری برای گاز ایران معرفی می‌کند و آقای زنگنه دست رد به سینه مشتریان گازی می‌زند"


گزارش ایرنا از مصاحبه با بیگی‌نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی

علی اکبر کریمی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس است که اظهار نظر ظریف در خصوص زنگنه را روایت کرده است. او بیان داشت: «بنده در جلسه سال ۹۹ با وزیر امورخارجه حضور داشتم و تا جایی که به خاطر دارم، آقای ظریف انتقادات و گلایه‌های متعددی از عملکرد آقای زنگنه در تخریب روابط ایران و ترکمنستان مطرح کردند.»

کریمی با توجه به سفری که در سال ۹۸ به ترکمنستان داشت، ادامه داد: «حتی سفیر ایران در ترکمنستان نیز در آن مقطع به شدت از رفتار وزارت نفت نسبت به ترکمنستان انتقاد داشت و می‌گفت با وجود مکاتبات، وزارت نفت هیچ اقدامی برای حل مشکلات نمی‌کند. ما این انتقاد را به ظریف منتقل کردیم و ایشان انتقاد کردند که متاسفانه وزارت نفت گامی برای حل مشکل میان دو کشور برنداشت و آقای زنگنه حاضر به تعامل با ترکمنستان نمی‌شود. بنابراین موضوع گلایه شدید ظریف از زنگنه واقعیت دارد

محمدجواد ظریف در روزهای اخیر ادعای گلایه شدید از زنگنه در موضوع ترکمنستان را تکذیب کرده و گفته است: «مهندس زنگنه مسئول این زیان نیست.» اما نامه رسمی وزارت امورخارجه و اظهارات چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون انرژی از سخنان گذشته ظریف، گویای حقیقتی دیگر است.

[1]: khabaronline.ir/xk6Pv

پایان پیام/.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *