با رویداد «دیدار» منتظر مدهای عفیفانه در ماه محرم باشید

با رویداد «دیدار» منتظر مدهای عفیفانه در ماه محرم باشید

دست‌اندرکاران رویداد می‌گویند «دیدار» قرار است کار مردم را در پیدا کردن لباس مناسب محرم و اربعین راحت کند و حتی به آنها تنوع در انتخاب لباس مناسب این ایام را ارائه دهد. اما دیدار چگونه قرار است این رؤیای دور و دراز را برایمان محقق کند؟

با رویداد «دیدار» منتظر مدهای عفیفانه در ماه محرم باشید

گروه زندگی: آن پرسش معروف «چی بپوشم؟!» را که به خاطر دارید؟ گمان کرده‌اید فقط مخصوص جشن و مهمانی است؟ نه! متأسفانه سال‌ها غفلت در حوزهٔ پوشاک و مد کار را به جایی رسانده که برای مراسم عزاداری هم لباس مناسب به سختی پیدا می‌شود. اگر کمی سخت گیرتر باشید و خوشتان نیاید روی لباس خودتان یا فرزندتان کلمات انگلیسی خودنمایی کند، شاید حتی به ناچار بی‌خیال لباس‌های آماده و بازاری شوید و سراغی از یک خیاط کاردرست و به‌صرفه‌دوز بگیرید.

دست‌اندرکاران رویداد می‌گویند «دیدار» قرار است کار مردم یعنی مصرف‌کنندگان نهایی پوشاک را در پیدا کردن لباس مناسب محرم و اربعین راحت کند؛ و حتی پا فراتر از این بگذارد و به آنها تنوع در انتخاب لباس مناسب این ایام را ارائه دهد.

اما رویداد «دیدار» چه طور قرار است این رؤیای دور و دراز را برایمان محقق کند؟ همراهمان باشید با توضیحات مسئولان رویداد.

نشست خبری رویداد برکت دیدار برگزار شد

پیش‌رویداد دوازدهمین جشنوارهٔ مد و لباس فجر با عنوان «نشست خبری رویداد برکت دیدار» صبح امروز با حضور خبرنگاران، مسئولان کارگروه مد و لباس و دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست خبرنگاران دغدغه‌ها و سؤالات خود را دربارهٔ پوشاک و خصوصاً پوشاک ویژهٔ اربعین و محرم با «مهدیه هاشم زاده»؛ دبیر کمیته اجرایی رویداد و «جواد قاسمیان»؛ معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس و دبیر رویداد مطرح کردند و پاسخ های آنها را شنیدند.

اما اجازه دهید ابتدا گذری بزنیم به چند رویداد مهم پوشاک در کشور…

رویدادهایی که چاره‌ساز نبودند

فروردین و اردیبهشت امسال، شورای فرهنگ عمومی کشور رویداد مد و لباس جهان اسلام و تهران را برگزار کرد. در این رویداد قرار بود فضایی برای نمایش آثار و محصولات نساجی، البسه و مهارت‌های وابسته به مدل لباس و فرصتی برای تعامل میان فعالان اقتصادی و نیز کارگاه‌های آموزشی ایجاد شود.

جشنوارهٔ مد و لباس فجر را که یازدهمین دورهٔ خود را پشت سر گذاشته، می‌توانیم مهم‌ترین رویداد روتین ملی در حوزهٔ پوشاک بنامیم که همواره انتقادات ریز و درشتی به آن وارد بوده است. اما در هر حال طرح‌های برگزیده‌ آن حتی در صورت کاربردی و در شأن فرهنگ ایرانی اسلامی بودن، در همان دوره از جشنواره باقی ماند و دست‌کم به دست مصرف‌کنندگان نهایی نرسید.

رویداد «لباس عاشورایی» هم برای 6 دوره‌ متوالی با رویکرد طراحی لباس محرم و هر دوره با تمرکز بر یک هدف خاص در حوزه‌ پوشاک مخصوص عزاداری با همت کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار شد.

اما چرا هیچ‌کدام از این رویدادها نتوانستند جلوی حرکت اشتباه تولیدات پوشاک به سمت اوضاع فعلی مد و لباس را بگیرند؟ چرا هنوز در ایام محرم پیدا کردن پیراهن مشکی در شأن عزای امام حسین علیه‌السلام برای عزاداران به هفت خان رستم بدل می‌شود و آنان باید طرح‌های شیطان‌پرستی و نقش‌های خلاف شرع و عفت عمومی را از نظر بگذرانند تا شاید یک پیراهن مناسب پیدا کنند یا در نهایت مجبور شوند دست از پا درازتر به پارچه‌فروشی بروند و دوخت لباس مناسب شأن را به دست خیاط بسپارند.

این رویدادها چه فایده‌ای برای مصرف‌کنندهٔ نهایی و چه اثری بر تنوع انتخاب‌های او داشته‌اند؟


هدف «دیدار» رساندن طرح‌های فاخر لباس محرم به دست مصرف‌کننده است

امتداد طراحی تا تولید برای تکمیل زنجیرهٔ ارزش پوشاک

قاسمیان، دبیر جوان رویداد که ظاهراً به تازگی به کارگروه ساماندهی مد و لباس پیوسته، دربارهٔ هدف اصلی «دیدار» که آن را از رویدادهای مشابه قبلی متمایز می‌کند، می‌گوید: «رویداد دیدار با این هدف که طراحی‌های فاخر به دست مصرف‌کننده و به کف بازار برسد، بحث کاربردی‌سازی و ورود تولیدکنندگان خرد و کلان را به میان آورده است. ما به دنبال این هستیم که فرهنگ پوشیده‌پوشی یا مادِست فشن را در کشور رواج دهیم».

او در ادامهٔ صحبت‌هایش گفت اقدامات سلبی و برخوردهای قانونی به تنهایی کافی نیستند و نیاز به اقدامات ایجابی نیز هست: «هدفمان این بود که محصولات مبتنی بر فرهنگ و دین و شریعت هم در بازار وجود داشته باشد تا طرح‌های نامناسب به مرور حذف شوند. خواستیم طرح‌های خوب را به دست تولیدکنندگان حوزهٔ پوشاک برسانیم که از طریق این طرح‌ها بتوانند سود کسب کنند».

طراحی لباس برای مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی

معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس که اکنون به عنوان دبیر رویداد با اعضای ویژند(معادل فارسی کلمه برند) «سدن‌پوش» همکاری می‌کند تا رویدادی شایستهٔ محرم و اربعین اجرا شود و محصولاتش به شهرهای کوچک و بزرگ کشور و مردم عزادار برسد، با اشاره به اینکه کارگروه مد و لباس خلأ پوشاک مناسب برای مناسبت‌های مختلف مذهبی مثل محرم، ایام فاطمیه، جشن‌های شعبان و… را احساس کرده می‌گوید: «در نظر داریم تولیدات بهتری برای جامعهٔ هدف مهیا کنیم. با توجه به نیازسنجی که از اماکن مقدسه انجام شد فهمیدیم بعضی از این اماکن مشکلات عدیده‌ای برای لباس خدام و عزاداران دارند. بر این اساس طرح‌نامه‌ای به نام «لباس زیارت» آماده کردیم».

خلاصه اینکه آن طرح با تغییر نام برای آنکه جای تفکر و الهام گرفتن را برای طراحان باز کند، نهایتاً به رویداد «دیدار» انجامید که اجراکنندگان آن امیدوارند در این رویداد طرح‌های مناسبی را به تولیدکنندگان عرضه کنند.

«دیدار» بعدی جشنوارهٔ شعبانیه خواهد بود

قاسمیان که با صبر و حوصله به سؤالات خبرنگاران و اصحاب رسانه گوش می‌کند این نوید را می‌دهد که «دیدار» در ایستگاه اربعین متوقف نخواهد شد؛ «اولین رویداد دیدار در حوزهٔ اربعین و با محوریت لباس‌های مشکی‌رنگ است. اما رویداد بعدی دیدار قطعاً با محوریت سوگواره نخواهد بود. در نظر داریم رویداد بعدی را برای اعیاد شعبان طراحی کنیم که رنگ‌های دیگر هم در طراحی‌ها وارد می‌شوند. حتی می‌توانیم برای مناسبت‌های ملی ایرانی هم برنامه‌ریزی کنیم».

قاسمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مفهوم مهمی به نام «سواد پوشاک» می‌گوید: «ما در کشورمان به شدت نیاز به سواد پوشاک داریم. بچه‌های ما باید بدانند لباس مناسب در هر محیطی چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد؛ دانشگاه، اجتماع، خانه، جشن، عزا و… هر کدام لباس مناسب خود را می‌طلبند».

نگاه‌مان بین‌المللی شدن طرح‌هاست

اینکه یک طرح در پوشاک به مرحله‌ تولید برسد و توزیع مناسبی داشته باشد دست‌کم سه چهار ماه زمان نیاز دارد. قاسمیان می‌گوید: «به خاطر این زمان تصمیم داشتیم رویداد را سال آینده برگزار کنیم. چون ممکن بود لباس‌ها تا محرم به دست مصرف‌کنندگان نرسد. ولی در این رویداد ما فقط با طراحان مواجه نیستیم. تولیدکنندگان هم حضور دارند و می‌توانند خودشان را به تولید برسانند. امیدواریم لباس‌ها به محرم و اربعین برسند. اما اگر هم نرسند ما به دنبال بین‌المللی کردن این رویداد هستیم و می‌خواهیم در کربلا، نجف و اماکن مقدس دیگر این لباس‌های کاربردی و فاخر را عرضه کنیم. البته عرضهٔ این لباس‌ها در پایانه‌های مرزی نیاز به هماهنگی‌هایی دارد که نامه‌نگاری‌هایش را انجام داده‌ایم». ما هم امیدواریم لباس‌های کاربردی، اربعین همین امسال به دست مردم برسد.


ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان، یکی از اهداف رویداد «دیدار» است

300 طرح برگزیده و کاربردی در «دیدار» متنظرتان است

هاشم‌زاده؛ دبیر کمیتهٔ اجرایی رویداد که بسیار جوان به نظر می‌رسد صحبت‌هایش را با معرفی ویژند خودشان و دغدغه‌ای که در حوزهٔ پوشاک داشته‌اند آغاز می‌کند: «سَدِن‌پوش سال گذشته با رویکرد حکمرانی صنعت پوشاک شروع به کار کرد. کارگروه‌های مختلفی ایجاد کردیم و در حوزه‌های مختلف پوشاک خصوصاً قاچاق به راهکارهای خوبی رسیدیم. در رویداد دیدار هدفمان ضریب‌دهی به مدهای عفیفانه بر اساس زنجیرهٔ ارزش پوشاک است. در بخش نمایشی رویداد در تاریخ ۳ تا ۵ تیر ماه، حدود ۳۰۰ طرح برگزیده را که بر اساس شاخص‌های کاربردی بودن لباس‌ها و خلاقیت انتخاب کرده‌ایم، نمایش می‌دهیم تا تولیدکنندگان بتوانند با طراحان ارتباط بگیرند و لباس‌های درخواستی‌شان را به آنها سفارش دهند».

جامعهٔ‌ هدفمان کل جامعه است، نه صرفاً مذهبی‌ها

یکی از خبرنگاران نکتهٔ جالبی داشت. او معتقد بود در صنعت پوشاک ما به طور افراطی به طراحی عبا پرداخته شده و از طرح‌های دیگر غافل شده‌ایم. عده‌ای که عقاید متفاوتی دارند به دنبال طرح‌های دیگری جز عبا هستند که به نیازشان در طراحی مانتوهای شیک و مناسب پاسخ نداده‌ایم (نقل به مضمون). هاشم‌زاده در پاسخ به او گفت: «رویکردمان در این رویداد فقط لباس‌های بلند نبود. حتی به کسانی که تماس می‌گرفتند و سؤال می‌کردند که چه طرحی بزنیم؟ می‌گفتیم طرح عبا نزنید. چون می‌دانستیم طرح عبا زیاد به دستمان می‌رسد. از طراحان خواستیم طرح تونیک و شلوار هم بزنند. تنها تأکیدمان این بود که رنگ لباس مشکی باشد و کاربردی برای فضای اربعین».

قاسمیان نیز در پاسخ به همین خبرنگار ادامه داد: «کارگروه مد و لباس فقط برای افراد مذهبی نیست. جشنوارهٔ پوشاک فجر به سمت تولید پوشاک برای همهٔ اقشار رفته است. ویژندها( ویژند معادل کلمه انگلیسی برند) می‌خواهند کل بازار را دست بگیرند. برای همین به کاربردی‌سازی پوشاک برای همهٔ اقشار فکر می‌کنند. «دیدار» دو داور خانم و یک داور آقا دارد که از اساتید مبرز حوزهٔ پوشاک هستند و دکتر آشتیانی (دبیر علمی رویداد) با علم به الزاماتی که لباس اربعین باید داشته باشد آنها را انتخاب کرده‌اند».

لباس اقوام ایرانی را زنده و روزآمد می‌کنیم

قاسمیان در پاسخ یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست که دستی در فیلمسازی تاریخی داشت و نگران زنده نگه داشتن پوشش اقوام مختلف ایرانی به عنوان سرمایه‌های ملی بود گفت: «تلاش می‌کنیم لباس اقوام ایرانی را زنده، حفظ و روزآمد کنیم. یک کمیتهٔ مستقیم قرار است در این زمینه کار کند. چاپ خط نستعلیق روی لباس‌ها ایدهٔ بسیار خوبی بود که مدتی انجام شد. ولی هجمه‌ای که به آن وارد شد این نوع طراحی را کنار زد. بعضی از طراحانی که در رویداد دیدار شرکت کرده‌اند از گروه‌هایی هستند که هنوز به آن ایده‌ها عقیده دارند».


تندیس رویداد «دیدار» که در پایان نشست از آن رونمایی شد

القصه…

با توجه به صحبت‌های معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس به نظر می‌رسد حلقهٔ مفقودهٔ رویدادهای پرتعدادی که تا کنون در حوزهٔ پوشاک برگزار شده تا مصرف‌کنندهٔ نهایی در کف بازار، نادیده گرفتن تولیدکنندگان بوده است. اینکه رویداد «دیدار» قرار است علاوه بر طراحان، به تولیدکنندگان نیز توجه کند تا این چرخه کامل شود، این امید را زنده می‌کند که بعد از برگزاری رویداد، تولیدکنندگان آستین همت بالا بزنند و طرح‌های فاخر محرمی را تولید و در بازار توزیع کنند تا به دست مردم علاقه‌مند به طرح‌های ایرانی و اسلامی برسد.

این گوی و این میدان؛ ببینیم چه می‌کند «دیدار»…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *