وقتی حق با تو است تا کجا برای آن هزینه میکنی؟
درست است که واقعه «مباهله» در سال 10 هجری اتفاق افتاده است، اما برای ما مسلمانان در سال 1444 هم کاربرد دارد. کاربردش این است که نه تنها باید به مسلمانیمان افتخار کنیم، بلکه باید اسلام را فریاد بزنیم و از حقانیت اسلام به دنیا بگوییم.
گروه زندگی ـ آزاده لرستانی: واقعه مباهله در سال دهم هجرت اتفاق افتاد، منتها آنچه که باعث تمایز این رخداد نسبت به سایر رویدادهای صدر اسلام میشود، این است که گروهی از مسیحیان پیش پیامبر (ص) آمدند و روی مباحث اعتقادیشان با پیامبر (ص) بحث کردند.
ایرادی که پیامبر اعظم (ص) به آنها گرفت این بود که شما حضرت عیسی (ع) را به عنوان فرزند خدا قبول دارید و این درست نیست. حضرت (ص) دلیلی برای مسیحیان نجران آورد که آنها جوابی نداشتند و آن آیه این بود: «إِنَّ مَثَلَ عیسى عِنْدَ اللهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ»، حضرت آدم (ع) که پدر و مادر نداشته است، از خاک خلق شده است، پس قطعاً حضرت عیسی (ع) بالاتر است. وقتی این برهان و دلیل محکم برای مسیحیان گفته شد، آنها قبول نکردند و پای لجاجت خودشان ایستادند.
واژه «مباهله» برای مسیحیان غریب نبود
حجتالاسلام «سجاد رجبی راوری»؛ کارشناس دینی درباره اینکه چرا پایان این مجادله به «مباهله» ختم شد، بیان میدارد:«در این هنگام آیه ۶۱ سوره آل عمران آنجا نازل شد؛«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»، وقتی پیامبر (ص) پیشنهاد مباهله را دادند، یک نکته ظریفی اینجا است که مورخان آن را تصریح کردند، اینکه مسیحیان مباهله برایشان غریبه نبوده است و می دانستند مباهله چه ساز و کاری دارد و با آگاهی قبول کردند.
حجتالاسلام «سجاد رجبی راوری» از درسهای روز مباهله میگوید
اما «مباهله» چیست؟ مباهله یک عبارت عربی است که طرفین خدا را قسم به اسماء و صفاتش میدهند، بعد میگویند کسی که حق را قبول ندارد و به حق کفر میورزد، خداوند عذاب الیم به او برساند. در اصل قضیه مباهله چند تا نکته وجود دارد. یکی بحث اعتقادی و دیگری بحث حقانیت دین است. در این واقعه ۲۴ ذیالحجه سال دهم هجری «حقانیت دین»، محل مباهله است.»
شرایط مباهله را از این زاویه بخوانید
حجتالاسلام رجبی راوری درباره شرایط مباهله میافزاید:«مباهله بر سر حق است. اینکه شما بر سر حق میایستید و میگویید حق آن چیزی هست که من قبولش دارم؛ یعنی ما باید در زمینههای اعتقادی کاملاً محکم باشیم که اگر پیشنهاد مباهله به ما شد، بتوانیم بگوییم بله! مباهله انجام میدهیم. نکته اول در «مباهله» حق باوری و یقین قلبی نسبت به اعتقادات است. اما نکته دوم «مباهله» شناخت دشمن و شناخت آن کسی است که حق با او نیست و با شما جدال میکند که بر حق نیستید. پس دشمنشناسی در مباهله برای ما یک درس است.
وقتی که فریاد دوست داشتن پیامبر (ص) به خیابانهای لندن هم میرسد
تا کجا باید پای حق بایستیم؟
البته نکته سومی هم در مباهله وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است که ما تا کجا باید پای حق بایستیم؟ پیامبر (ص) تا کجا پای حق ایستاد؟ جواب روشن است پیامبر (ص) تا فدا شدن تک تک عزیزانش پای حق ایستاد، «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ». بر اساس مستندات تاریخی پیامبر (ص) در جریان مباهله همراهشان؛ امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ـکه عزیزانش بودند را بردند. چهار نفری که با خود پیامبر (ص) پنج تن آل عبا هستند.
حال در زندگی امروزی ما مباهله چه درسی دارد؟ همه ما در شغلی مشغول هستیم. آقای کفاش، آقای کارگر، آقای راننده تاکسی، آقای راننده پیک موتوری، آقای رستوراندار، آقای مغازهدار، آقای مدیر و … از خودتان سؤال کردهاید در موضوعی که حق است تا کجا باید بایستیم؟ تا چقدر میتوانیم پای حق بایستیم؟ خودتان را محک بزنید.
چقدر نسبت به اعتقاداتمان پایبند هستیم؟
این کارشناس دینی درباره وجهه دیگری از عبرتهای مباهله برای زندگی روزمرهمان میگوید:«خداوند پیامبر (ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی میکند. آن حضرت (ص) تا فدا شدن عزیزترین کسان خودشان پای کار ایستادند. حال! ما چقدر نسبت به اعتقاداتمان پایبند هستیم؟
آخرین نکته قابل تأمل در مباهله این است که ما مسلمان در سال ۱۴۴۴ باید به سمت معرفی حق برویم. پیامبر (ص) برای مسیحیان نجران نامه نوشتند، بعد این مسیحیان خدمت پیامبر (ص) آمدند و با حضرت (ص) بحث کردند، پیامبر (ص) هم برای آنها دلیل و برهان آورد. اینکه ما صرفاً یک جا بنشینیم و به مسلمانی خودمان افتخار کنیم، کافی نیست، باید حرکت داشته باشیم، باید به سمت معرفی حق برویم و این حقانیت اسلام را در جاهای مختلف معرفی کنیم. البته سبک و سیاق بیان حقانیت اسلام هم باید به مدل قرن ۲۲ بخورد، چون الان عصر، عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی است، یک «یا علی» بگویید و از امروز شما مبلغ اسلام در فضای حقیقی و مجازی باشید.
نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا در بیلبوردهای یکی از شهرهای آلمان نمونهای از معرفی حقانیت اسلام
۲ رویداد مهم دیگر ۲۴ ذیالحجه
البته امروز، مناسبتهایی دیگری هم دارد. این روز سالروز نزول «آیه تطهیر» در شأن اهل بیت (ع) است که در آیه ۳۳ سوره احزاب فرمود: «وَقَرْنَ فِی بُیوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» و در خانههای خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را بر پا دارید و زکات را ادا کنید،و خدا و رسولش را اطاعت نمایید .خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد».
همچنین در چنین روزی امیرالمؤمنین (ع) در مسجد و در حین نماز انگشترش را به نیازمند بخشید و آیه مبارکه ۵۵ سوره مائده مشهور به «آیه ولایت» ( آیه ۵۵ سوره مائده) در شأن امام علی (ع) نازل شد: «إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»: ولی شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند: همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند.
پایان پیام/