اروپایی‌ها سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند

اروپایی‌ها سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واقعیت امر این است که اروپایی‌ها در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند.

اروپایی‌ها سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها: حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل در مورد تحریم انگلیس علیه ایران و تداوم رویکرد خصمانه غرب، اظهارداشت: در خصوص اقدام اخیر انگلیس، نکاتی وجود دارد که لازم است مد نظر قرار گیرد، اولین نکته به راهبرد کلان دولت انگلیس مبنی بر همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا برمی‌گردد. بسیاری از تصمیماتی که انگلیس در قبال کشورهای غرب آسیا به خصوص جمهوری اسلامی ایران می‌گیرد با حمایت و مشورت آمریکا و پیش در آمدی بر آن اتفاقات است.یعنی اینکه ما احساس کنیم انگلیس به عنوان یک متغیر و بازیگر مستقل این تصمیم را گرفته کاملاً اشتباه است.

غفاری در گفتگو با ایرنا بیان‌ کرد: دومین نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد به رویکرد تقابلی دولت انگلیس با ایران بر می‌گردد که در جریان اغتشاشات اخیر ما شاهد شکل‌گیری و اوج آن بودیم.واقعیت امر این است که انگلیس تلاش می‌کند به جریانات ضد انقلاب اینگونه القا کند که بانی اصلی تنش‌زایی و ایجاد بحران در قبال ایران، لندن است و می‌توانند روی توان انگلیس در تقابل با جمهوری اسلامی ایران حساب باز کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این رویکرد را علاوه بر انگلیس، آلمان و فرانسه هم دارند و در رفتارهای ضد ایرانی آنها خصوصا در ارتباط با سپاه پاسداران ایران، این رفتار به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه نکته سومی که در این خصوص قابل اهمیت است مخدوش شدن بازیگری انگلیس در منطقه توسط سپاه پاسداران است، گفت: انگلیس کشوری بود که در بین کشورهای اروپایی بیشترین ضریب مداخله‌گرایی را در منطقه داشته و همیشه همراه با واشنگتن در ایجاد تنش‌های مزمن منطقه‌ای، در تاسیس گروه تروریستی داعش سرویس‌ امنیتی انگلیس یکی از پررنگترین نقش‌ها را ایفا کرده است. همچنین در جریان بحران آفرینی‌هایی که در یمن صورت گرفت و منجر به جنگ در آن کشور شد باز هم ما شاهد رد پای انگلیسی‌ها هستیم.

غفاری تصریح‌ کرد: اما شکل‌گیری گفتمان مقاومت و همچنین نقش سپاه در تثبیت و استمرار آن در منطقه، قطعاً منجر به نارضایتی شدید انگلیسی‌ها از سپاه پاسداران شده است.

وی با بیان اینکه انگلیسی ها سعی دارند از این طریق خشم و عصبانیت خود را در قالب تحریم‌های جدید علیه سپاه نشان دهند، ادامه داد: آن چیزی که مسلم است اینکه اعمال تحریم ها و ابراز خشم نشان دهنده مسیر صحیحی است که جمهوری اسلامی ایران در منطقه پیش گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: انشاالله با تکیه بر راهبردهای کلان سیاست خارجی و سیاست منطقه ای بتوانیم کماکان این قدرت مانور را در مواجه با دشمنان قسم خورده‌ای مثل آمریکا و انگلیس داشته باشیم.

غفاری در خصوص تداوم تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن در مذاکرات لغو تحریم‌ها هم، گفت: واقعیت امر این است که در این خصوص اروپایی‌ها دارند یک سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کنند، مثلاً رئیس جمهور فرانسه در سفر خود به چین از یک طرف تاکید بر احیای برجام دارد و از طرفی ما شاهد هستیم که فرانسوی‌ها در کنار انگلیسی ها و آلمانی ها سخت ترین اقدامات را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اروپایی ها به نوعی دارند استراتژی فشار حداکثری و هوشمندانه آمریکا علیه ایران را تکمیل می‌کنند، پس نکته ای که وجود دارد این است که ما با یک بازی هوشمند و متناقض از طرف اروپایی ها مواجه هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: دو مسئله ای که وجود دارد این است که اروپایی ها به جای اینکه خودشان را در کسوت یک بازیگر متعهد در موضوع برجامی که امضا کردند ببینند، سعی می‌کنند که به عنوان بازیگران واسطه گر در مذاکرات حضور پیدا کنند.

غفاری تصریح کرد: این در حالی است که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این بازی دوگانه و ابزاری طرف مقابل کاملاً مشخص است. اروپا باید به تعهدات خود عمل می کرده اما اینطور نشده و الان خودش در کنار آمریکا، به بازیگر نقص کننده توافق هسته‌ای تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که اروپا در این خصوص باید گام‌های موثر و ملموسی را به عنوان‌ بازیگر متعهد و نه بازیگر واسطه بردارد که تا الان این نقش آفرینی را از سمت آنها ندیدیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اقدامات دیپلماتیک ایران در برابر این گونه تحریم ها اظهار کرد: در اینجا دستگاه دیپلماسی ما باید از دو بُعد به مسئله نگاه کند، یکی از بُعد دیپلماسی رسمی و یکی از بُعد دیپلماسی عمومی.

غفاری افزود: در قالب دیپلماسی رسمی قطعا ما باید شاهد موضع‌گیری‌های آشکار حوزه سیاست خارجی کشورمان در قبال اقدامات انگلیس و حتی انجام اقدامات متقابل نسبت به نیروهای انگلیسی در منطقه باشیم.

وی ادامه داد: اما در خصوص ابعاد دیپلماسی عمومی که به نظر من اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد باید این اقدام انجام بگیرد که ما با افکار عمومی دنیا در خصوص ریشه‌های اقدام انگلیس علیه سپاه و ایران و صدماتی که انگلیس به سیاست‌های منطقه‌ زده صحبت کنیم و آنها را نسبت به علل این موضوع آگاه کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: باید ملت‌های دنیا را مخاطب قرار دهیم و از همه ابزارهای خودمان در دیپلماسی عمومی برای پرده‌برداری از ماهیت بازی انگلیس و اهداف ضد ایرانیان استفاده کنیم.

پایان پیام/غ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *