ایران متحد ماند؛ اپوزیسیون تجزیه شد

ایران متحد ماند؛ اپوزیسیون تجزیه شد

کار ائتلاف اپوزیسیون خارج از کشور که از همان ابتدا می‌شد فهمید اعضایش چشم دیدن یکدیگر را هم ندارند، پس از شش ماه، به صورت عملی با کناره‌گیری حامد اسماعیلیون تمام شد.

ایران متحد ماند؛ اپوزیسیون تجزیه شد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- تسنیم نوشت: همانطور که از قبل هم قابل پیش بینی بود، ائتلاف اپوزیسیون خارج از کشور که افرادی مثل مصی علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون، رضا پهلوی، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی از چهره‌های شاخص آن بودند، پس از دریافت پول‌ها وکمک‌های متعدد خارجی، از هم پاشید.

البته در این بین، افراد دیگری نظیر علی کریمی و گلشیفته فراهانی هم حضور داشتند که از همان ابتدا چندان بازی داده نشدند و فقط در حد یک بازی گرم‌کن به کار گرفته شدند.

کار این به اصطلاح ائتلاف که از همان ابتدا می‌شد فهمید اعضایش چشم دیدن یکدیگر را هم ندارند، پس از 6ماه، شب گذشته به صورت عملی با گناره‌گیری حامد اسماعیلیون تمام شد.

اسماعیلیون ابتدا طی یک بیانیه در فضای مجازی اعلام کرد که به دلیل «تحمیل فشارهای بیرونی بر اعضای گروه جورج تاون» از این ائتلاف کناره‌گیری کرده است.

وی در آن بیانیه گفته بود: «متأسفانه کار در این زمینه در گروه همبستگی به خوبی پیش نرفت. گروه‌های فشار از بیرون از جمع با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضع خود را بر جمع تحمیل کنند. تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد و توافق اعضای گروه، نه فقط عضوی از آن، از شرایط حرکت دموکراتیک است.»

البته برای همه روشن بود که حامد اسماعیلیون (نزدیک به گروهک منافقین و مورد حمایت شبکه تلویزیونی تجزیه‌طلب اینترنشنال) از همان ابتدا هم چشم دیدن رضا پهلوی (راس سلطنت طلبان و مورد حمایت تلویزیون منوتو) را ندارد، اما اسماعیلیون اندکی پس از این کناره‌گیری در گفتکو با شبکه حامی خود (اینترنشنال) به صراحت علیه رضا پهلوی مصاحبه کرد و او را به برهم زدن اتحاد گروه، بردن اخبار محرمانه گروه به خارج و انتشار عمومی آن به صورت سازماندهی شده و تخریب اعضا توسط هوادارانش در فضای مجازی متهم کرد و گفت با این روش و رفتار، از همان ابتدا هم معلوم بود شکست حتمی است.

این سفر گذشته از اینکه از سوی بسیاری در داخل و خارج (به دلیل فرهنگ رفتاری حاکم بر سلطنت طلبان) مورد تمسخر قرار گرفت، به روشنی نشان داد که این افراد برای مخالفت با جمهوری اسلامی حاضرند حتی با دشمن شماره یک ایران یعنی صهیونیست‌ها نیز هم‌پیمان شوند.

این رفتار و دست انداختن به هرچیزی حتی اگر جزء خطوط قرمز هر ایرانی با هر تفکری باشد، پیش از این نیز در ائتلاف با عبدالله مهتدی سرکرده گروهک جدایی‌طلب کومله خودش را نشان داده بود.

پیشتر خروج یکباره و بدون توضیح نازنین بنیادی از این ائتلاف و متوقف کردن فعالیت‌های خود در فضای مجازی نیز حاشیه ساز شده بود که البته به دلیل نداشتن جایگاه موثر در جریان اپوزیسیون، چندان جدی تلقی نشد.

حالا از جمع به اصطلاح رهبران! اپوزیسیون تنها مصی علینژاد باقیمانده که احتمالاً باید او را زرنگ ترین فرد این ائتلاف دانست؛ کسی که از طریق کاسبی با خون و زندگی معترضان در داخل کشور، وضع مالی خوبی بهم زده است.

هفته‌های گذشته سایت www.usaspending.gov به عنوان منبع داده باز اطلاعات رسمی مخارج فدرال دولت آمریکا، فهرست سازمان‌ها و افرادی که به‌صورت قراردادی یا گرنت، پولی از دولت فدرال آمریکا دریافت کردند را منتشر کرد که در آن نام مصی علی‌نژاد نیز وجود داشت و اعلام شده بود که از سال 2013 تا 2023 در مجموع 727 هزار و 410 دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.

این مبالغ طی سال‌های 2013 تا 2023 در قالب قراردادهای آژانس رسانه‌های جهانی دولت فدرال آمریکا با مصی علی‌نژاد به حساب شخصی وی واریز شده است و حقوق کارمندی او نیست.

آژانس رسانه‌های جهانی دولت فدرال آمریکا U.S. Agency for Global Media متولی امور رسانه‌ای و حمایت از منافع آمریکا در سطح جهان است که شبکه خبری VOA (صدای آمریکا) متعلق به آن است. علی‌نژاد بسیاری از برنامه‌های رسانه‌‌ای خود را با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا اجرا کرده است.

این دریافتی‌ها از سال 2013 با مبلغ 7 هزار دلار شروع شده، اما به‌تدریج افزایش یافته و در سال 2022 به 125 هزار دلار رسیده است.

همچنین وی در حالی در سال 2021، 117 هزار دلار از دولت آمریکا دریافت کرده که میانگین درآمد شغلی در آمریکا سالیانه 59 هزار دلار بوده است.

پیشاز آن نیز در گزارشی اشاره شده بود که علی‌نژاد سالیانه حدود 120 هزار دلار (دو برابر حقوق یک خبرنگار نیویورکی) از دولت آمریکا پول دریافت می‌کند تا از یک سو مدعی حمایت از بانوان ایرانی شود و از سوی دیگر خواستار تحریم همه‌جانبه ایران باشد.

در آن گزارش همچنین اشاره شد که اکنون ثروت خالص مسیح علی‌نژاد حدود 1 تا 5 میلیون دلار است و در محله بروکلین که آمریکایی‌ها به‌راحتی در آنجا نمی‌توانند صاحب خانه بشوند، یک خانه فول‌ امکانات دارد که 5 سال پیش یک میلیون و 706 هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *