برخی آقایان ماجرای بورس در دولت روحانی را فراموش کردند!

برخی آقایان ماجرای بورس در دولت روحانی را فراموش کردند!

معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت سابق می‌گوید «وضعیت بازار بورس، مسکن، خودرو و طلا نتیجه مداخله دولت است».

برخی آقایان ماجرای بورس در دولت روحانی را فراموش کردند!

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- کیهان نوشت: علی قنبری که سابقه عضویت در فراکسیون حزب مشارکت را هم در کارنامه خود دارد، درباره بازار بورس روزنامه آرمان نوشت: «اگر به آینده امیدوار و فضای پیش رو روشن باشد، مسائل رو به جلو و توسعه در انتظار باشد، بازار بورس هم موفق است ولی وقتی خبرهای منفی زیاد می‌شود و فضای پیش رو روشــن نباشد و به رغم همه حمایت‌هایی که دولت از بورس می‌کند، به یک‌باره با ریزش ناگهانی مواجه می‌شود و با ریزش بسیار زیاد طی چند روز گذشته وضعیت نگران کننده‌ای بر سرمایه‌گذاران در بورس حاکم و مایه دلسردی می‌شود.

از این رو به نظر می‌رسد بازار بورس در ایران بستگی به شرایط اقتصادی دارد و اگر تحولات اقتصادی ناشی از پیشرفت و توسعه و حرکت رو به جلو و امید به آینده مثبت و روشن باشد، بورس هم رشد خود را خواهد کرد. ولی اگر این فضا ناامیدکننده باشد، طبیعی است که باید انتظار داشته باشیم بازار بورس بریزد.

واقعیت این است که دولت بیش از اندازه در اقتصاد دخالت می‌کند و در نتیجه، این وضعیت بورس، بازار مسکن، خودرو، طلاست که ناشی از دخالت‌ها و برنامه ریزی‌های نادرست و عدم ثبات اقتصادی است. اگر ما وضعیت باثبات و شرایط مثبتی برای دخالت بخش خصوصی در اقتصاد داشتیم و دولت خودش را دخیل در بخش خصوصی نمی‌دانست و از گیر و بندهایی که الان در بازارهای طلا و ارز انجام می‌دهد، دست برمی‌داشت، روال ثابت و مثبتی را می‌توانست طی‌کند.»

وارونه‌نویسی این معاون وزیر سابق در حالی است که دولت متبوع وی،‌ رکورددار بیشترین مداخلات و دستکاری‌ها در بازارهای مختلف بود. از قیمت‌‌ذاری غیر واقعی ارز 4200 تومانی و حراج چند ده میلیارد دلار از منابع ارزی، تا توقف ساخت مسکن و سپردن بازار به دست دلالان و همچنین دستکاری‌های بی‌سابقه در بورس که به صعود ناگهانی و سقوط عجیب آن انجامید.

درباره بورس گفتنی است؛ آقای روحانی 16 مرداد 1399، چند روز قبل از آغاز سقوط بورس در آن دوران، گفته بود: با شرایطی که بورس نشان می‌دهد، مردم باید همه چیز خود را به بورس بسپارند».

او حتی 30 شهریور همان سال گفت: «بورس ما خوب شده،‌ بعضی‌ها عصبانی هستند و می‌گویند چرا بورس خوب شده. خب پنبه در گوش‌تان بگذارید تا نشنوید».

او همچنین با وجود ریزش ادامه‌دار بورس و رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و 150 هزار واحد، در 29 اردیبهشت 1400 گفته بود: «بازار سرمایه را به اوج رساندیم؛ حال یک فرازونشیبی دارد». اما هم او 17 تیر 1400 یعنی یک ماه مانده به پایان دولتش گفت: مردم وقتی وارد بازار بورس می‌شوند، نباید همه سرمایه خود را در بورس بیاورند، باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس، زندگی آنها را به هم نزند. سقوط شاخص بورس به یک میلیون و 150 هزار واحد در دولت روحانی، در حالی است که شاخص بورس در روزهای اخیر به 2 میلیون و 270 هزار واحد رسیده است. اما امثال آقای قنبری که در دوران بحران بورس ساکت بودند،‌ اکنون در دوره رشد نسبی بورس هراس‌افکنی می‌کنند!

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *