ترکیه در انتظار نتیجه دور دوم انتخابات؛ ورق به ضرر اردوغان برمی‌گردد؟

ترکیه در انتظار نتیجه دور دوم انتخابات؛ ورق به ضرر اردوغان برمی‌گردد؟

با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم و در سایه رقابت نزدیک اردوغان و قلیچدار اوغلو، چندین سناریو برای نتیجه این انتخابات ترسیم می‌شود.

ترکیه در انتظار نتیجه دور دوم انتخابات؛ ورق به ضرر اردوغان برمی‌گردد؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها-الف نوشت: درحالی که نتایج لحظه به لحظه انتخابات ترکیه نوسان زیادی داشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور فعلی این کشور با کسب 49.50 درصد آراء نتوانست پیروز شود و انتخابات به دور دوم کشیده شد. «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد حزب «ائتلاف ملت» رقیب اردوغان نیز با کسب 44.89 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

به این ترتیب ترکیه برای اولین بار در تاریخ خود شاهد برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری است که در تاریخ 28 مه برگزار خواهد شد. دور دوم انتخابات ترکیه با توجه به اختلاف کمی که دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری این کشور یعنی اردوغان و قلیچدار اوغلو در آرای کسب شده دارند، بسیار دشوار خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که به احتمال زیاد این دور از انتخابات ترکیه شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌ها و صف‌بندی‌های جدید از سوی هر دو رقیب اصلی باشد. بر این اساس احتمالا «سنان اوغان» به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری که 5.7 درصد آرا را در دور اول انتخابات کسب کرد، در دور دوم از قلیچدار اوغلو حمایت خواهد کرد.

بنابراین اگر آرای کسب شده توسط سنان اوغلو در دور بعدی به قلیچدار اوغلو تعلق بگیرد، آرای وی به بیش از 50 درصد می‌رسد که ظاهرا بیش از آرای اردوغان خواهد بود. البته برخی منابع فاش کردند که سنان اوغلو برای قلیچدار اوغلو شرط گذاشته که در دولت آینده نباید به حزب کردی «سبز چپ‌گرا» که از حامیان «ائتلاف ملت» است امتیازی بدهد.

در صورتی که قیلچدار اوغلو شرط سنان اوغلو را بپذیرد به این معناست که حمایت کردها را که 10 درصد آرای انتخابات متعلق به آنهاست، از دست می‌دهد و همین مسئله وضعیت او را در دور دوم بدتر نیز می‌کند و آرای وی به کمتر از 35 درصد می‌رسد.

از سوی دیگر باید به نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نیز توجه داشته باشیم. احزاب مخالف اردوغان در این دور از انتخابات پارلمانی موفق به کسب اکثریت نشدند و همین مسئله رای‌دهندگان را به حمایت از اردوغان ترغیب می‌کند .

علاوه بر آن حامیان حزب جمهوری خلق وابسته به کمال قلیچدار اوغلو با احزاب کوچکتری که در ائتلاف وی هستند، درگیر شده‌اند و همین امر می‌تواند بر آرای حامیان احزاب مذکور در دور دوم انتخابات به ضرر قلیچدار اوغلو تاثیر بگذارد.

از طرفی، «محرم اینجه» رئیس حزب «البلد» که چند روز قبل از انتخابات استعفا داد، موفق شد در رای‌گیری‌ها 0.44 درصد آرا را به دست آورد. بنابراین اگر در دور دوم انتخابات، آرای محرم اینجه که البته آرای باطله خواهد بود، بیشتر شود، شرایط به نفع اردوغان تغییر می‌کند؛ چرا که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، اردوغان برای پیروزی در دور اول انتخابات تنها نیاز به حدود 270 هزار رای داشت و این درحالی است که 239 هزار نفر به محرم اینجه رای داده بودند.

صحنه انتخاباتی ترکیه در حال حاضر نشان می‌دهد که اردوغان شانس بیشتری برای پیروزی در دور دوم انتخابات دارد؛ البته نه به این دلیل که درصد آرای او در دور اول بیشتر بوده؛ بلکه به این علت که ائتلاف اردوغان نسبت به قلیچدار اوغلو منسجم تر است. شواهد نشان می‌دهد که احزاب کوچک وابسته به ائتلاف قلیچدار اوغلو درحال خروج از این ائتلاف هستند.

اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو همچنان در تلاش برای تشویق حامیان خود به حضور گسترده‌تر در پای صندوق‌های رای هستند و تبلیغات را ادامه می‌دهند. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که درصد مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات بیشتر خواهد شد و با توجه به اینکه اردوغان در دور اول با 2 میلیون رای بیشتر از رقیب خود، پیشتاز بود به نظر می‌رسد در دور بعدی نیز شرایط بهتری داشته باشد.

اردوغان برای پیروزی در دور بعدی انتخابات باید شرایط فعلی را حفظ کند و ائتلاف خود را منسجم نگه دارد. البته شرایط انتخابات جدید ترکیه کاملا متفاوت از دوره‌های قبلی بوده و با اطمینان نمی‌توان درباره اینکه در دور دوم چه اتفاقی رخ خواهد داد صحبت کرد اما به طور کلی هر یک از نامزدهایی که بتوانند سطح بالایی از انگیزه رای‌دهندگان را حفظ کنند برنده خواهند بود.

از طرف دیگر اکثریت پارلمانی نیز اکنون در اختیار ائتلاف اردوغان است. نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد. ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند. بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

اکنون اردوغان در خط مقدم قرار دارد و اپوزیسیون تنها دو هفته برای برگرداندن ورق به نفع خود وقت دارد. همچنین باید توجه داشته باشیم کسب بیش از 44 درصد آرا برای قلیچدار اوغلو در دور اول شاید برای بسیاری قابل تصور نبود و ناظران معتقدند که احزاب مخالف اردوغان با این نتیجه در دور دوم نیز می‌توانند شانس پیروزی داشته باشند.

یکی از سناریوهای دیگری که برای دور بعدی انتخابات ترکیه ترسیم می‌شود، سناریو هرج و مرج است و آن در صورتی محقق می‌شود که اردوغان و قلیچداراوغلو در یک سطح رقابت کنند و آرای نزدیک داشته باشند. در این شرایط احتمال اینکه اردوغان، قلیچدار اوغلو را متهم به تقلب کند و برعکس، زیاد است.

اما در هر حال هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره هریک از این سناریوها نظر داد و اگر سنان اوغلو از شرط و شروط خود برای قلیچدار اوغلو عقب نشینی کرده و در دور دوم حامیان سنان آرای خود را به نفع قلیچدار اوغلو به صندوق بریزند، ورق می‌تواند به ضرر اردوغان برگردد.

پایان پیام/ت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *